Tillskott för att främja manväxt?

I

Idka

Min pojke har ett bra foder men hans tidigare avkliad man (flera år sedan) växer väldigt sakta ut. Finns det nå tillskott som hjälper lite extra på traven..? Öljäst, linfrö...? Bra tips mottages tacksamt! :bow:
 
Sv: Tillskott för att främja manväxt?

Jag vet inte om det hjälper för avkliade manar, men det sägs ju att hästar t.ex. blir mer "välmående" och blanka i pälsen osv. av t.ex. linfrö, samt olja (rapsolja eller majsolja t.ex.) Kanske funkar till det med? Testa kan man ju alltid göra i alla fall!

Annars kanske det finns något sorts medel du kan ha i manen så att den blir tjockare och längre osv. Min häst hade i december väldigt lite man (i Lettland där hon kom direkt imp. från hade hästarna igen man alls) men nu i mars-april har jag i stället fått lov att kapa av den en liten bit för att den växt väldigt mycket. Har regelbundet haft i Carry&Day&Martins man&svansutrednings&pälsglansspray som jag beställde från Horze.


Hehe, köpte även ett par flaskor pälsglans samt något svansmedel på Lidl när de sålde hästgrejer där. :p Stod nåt på flaskan för svansmedlet att man skulle applicera i svansen 1-2 gånger/dagligen och att det skulle motverka avfallna hårstrån m.m.
Det lät som ett schampo! :p Kanske funkar? ;)
 
Sv: Tillskott för att främja manväxt?

Jag skulle rekommendera B-vitamin, Shy Feeder. Jag började ge min äldre pålle det då han började fälla päls. Eftersom han varit redigt nedklippt fäller han bara huvud och ben, men för allmäntillståndet, och för att få fart på den nya pälsen som ska komma ut gav jag det ett försök... Förutom att den lilla pälsfällningen såg mkt fräschare ut, så hände det fantastiska att det började i princip spruta ut päls på den nedklippta kroppen. Detta var jag bara glad för, då det inte var jag som klippt ned honom utan tidigare hästinnehavare. Även manen började växa på bra, den hade också stubbats ned av klippglada händer :eek:. Då flaskan tog slut så tänkte jag låta honom vara utan, pälsen hade ju börjat komma igång. Men, då slutade det komma mer päls. Det stod i princip still i en månad tills jag köpte en ny flaska. 4-5 dagar senare började pälsen komma igen!

Det låter helt otroligt, men 4-5 dagar efter att han börjat få tillskottet kommer så mycket päls att det syns skillnad från dag till dag, och utan shy feeder så går det oändligt långsamt. Hans man har också fått sig en ordentlig skjuts. Så jag rekommenderar det varmt till den som vill få en bra päls på plats snabbt :)
 
Sv: Tillskott för att främja manväxt?

Tack för tipsen! :bow:

Jag har alltid i pälsglans innan jag reder ut manen (vilket jag gör sällan) och har gett b-vitamin till och från. Ska börja med b-vitamin varje dag så kanske det blir lite skillnad.
 
Sv: Tillskott för att främja manväxt?

En välbalanserad foderstat i grunden är det allra bästa även om givetvis b-vitamin är ett bra tillskott.

Sen beror det också lite på individuella förutsättningar ... min islandshäst har fin, yvig man och svans men superkort, löjlig pannlugg. Där hjälper inga tillskott i världen.
 
Sv: Tillskott för att främja manväxt?

Ponnyn i stallet får Steel Joint för att hon har så dåliga hovar och har på köpet fått en fin och lång man.
 
Sv: Tillskott för att främja manväxt?

Steel Joint har jag inte hört talas om förut, vart säljs det?

Sen jag bytte till Dynavena har hovarna börja växt rejält och verkningsintervallerna har fått minskats... men manen växer väldigt sakta. Jag har trott att det var av genetiska skäl, men nu vet jag att han tidigare haft lång man men kliat av den.
 
Sv: Tillskott för att främja manväxt?

Jag tror att man kan köpa det via Bruntes, är dock inte säker.
Brukar annars finnas på lite mer välsorterade hästbutiker (alltså inte tex Hööks...)
 
Sv: Tillskott för att främja manväxt?

Linfrökaka är det enda jag kommer på nu, B- vitamin också då iofs.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 453
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 745
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
926
Senast: bobbbo
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 226
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp