Tillridning av häst?

J

JennyK

Jag har ett 12-årigt sto som är i det närmaste helt outbildad. Hon är bara skogsriden. Jag är ungefär lika utbildad som hon är, har också mest ridit i skogen. Nu när vi skulle vilja lära oss líte mer så tycker jag att det är väldigt svårt för mej (även med tränares hjälp) att utbilda henne samtidigt som jag ska utbilda mej själv. Hade givetvis varit bäst att skaffa mej en häst som redan kunde lite mer, men nu har jag henne och vill behålla henne. Så jag undrar om det skulle kunna vara idé att lämna bort henne för tillridning? För om hon redan kan lite så blir det väl lättare för mej att lära mej också?

Sv: Tillridning av häst?

Tycker jag låter jätte smart.
Jag lämnade min kille på inridning eftersom jag inte klarade av det på egen hand, sedan när han väl kunde grunderna så har det inte varit några som helst problem att fortsättas

Så jag är säker på att det skulle fungera för er också, nu är ju hon redan inriden så då blir det ju att lära sig lite mer saker. Sedan när hon kan dom så är det bara att ni åker på kurser och rider för tränare så får du också lära dig!

Ja, det är så jag tänker. Att hon ska få lära sig grunderna av någon som kan lära henne istället för av mej som inte kan själv ens. Jag märker ju att hon inte förstår vad jag menar när vi försöker..
Nån som har en uppfattning om vad det kan kosta att lämna en häst på tillridning?

Undrar också över en ungefärlig kostnad.
Antar att det varierar beroende på hur lättlärt hästen är, vad den kan, osv?

En bra idé är annars att rida lektion på ridskola, kanske till o med privatlektion på lektionshäst och på så sätt utbilda sig själv. Då får du lära dig på en häst som redan kan och i en liten grupp/ensam får man väldigt mycket ut av det också.
Sedan kan du ju träna med din egen häst också för samma tränare, t.ex. ta med dig den till ridskolan eller så, så vet ridläraren säkert hur ni ska utvecklas tillsammans när h*n även sett dig på en annan häst.

Jag håller med Mitrolle - försök att utbilda dig själv och hästen samtidigt!
Att få tillbaks en skolad och utbildad häst efter tillridning är förvisso jättekul. men om inte du själv kan rida så är hästen snart tillbaks på ruta 1. ;)

Immer

Ja, jag har ju gått på ridskola i 1,5 år och sen var jag där med hästen och tränade ett tag i fjol, men jag tyckte inte det gick så bra när vi båda två var så dåliga. Så jag tänkte att det kunde gå lite lättare och bli lite roligare för hästan (och mej) om jag hade någon annan att lära henne först.

Ja, det var ju det jag undrade lite. Om jag skickar henne på tillridning och hon lär sej rätt och jag sen ska lära mej på henne, är det då risk alltså att jag råkar förstöra allt som hon har lärt sej?

Där måste jag nog säga emot dig.... Jag kunde ALSOLUT INGENTING om western när jag började rida Harry, med det har inte varit några som helst problem! Vi utvecklas hela tiden och det är lättare att utvecklas om hästen åtmintone förstår principen, SEN är det en jätte bra idé att rida för en tränare som då kan hjälpa dig som ryttare :) Fast det är ju min åsikt förstås :angel:

Ang. kostnad...
Dit jag lämnade tog dom 3500.- för inridning på 4v+foderkostnad, så räkningen slutade på 4000.-..
Det tycker jag det var värt för under den tiden som han var där så var jag välkommen dit hur ofta som jag ville och då fick jag även rida lektion för henne om jag ville.

Okej, ja, det är ju så jag har tänkt också - att hon ska få lära sig grunderna först av någon kunnig person. Får väl se hur jag gör, har lite svårt att bestämma mig nu. :confused:

Men jag tror att både du och hon kan grunderna. Grunderna är starta, stanna och svänga höger och vänster. Är hon van att bli riden behöver hon heller ingen större miljöträning.

Jag skulle satsat på privatlektioner där du och hästen kan lära er tillsammans. Du känner faktiskt hästen bäst av alla och du vet vart knapparna sitter, även fast du kanske inte tror det själv.
Jag skulle rekommenderat er att skaffa en BRA tränare som kan utbilda både dej och hästen samtidigt.
Precis som Immer säger är risken stor för att hon kommer tillbaka mycket mer avancerad än vad du är, men samtidigt nybörjare i skolningen.....kommer då du och inte riktigt vet så börjar hon också tvivla och det blir pannkaka av allting. Det är bättre att utvecklas tillsammans. Det ger även mer för din egna självkänsla att du gjorde jobbet själv...dock med hjälp.

du kan ju fösa iväg henne som foderhäst till någon som är välutbildad genom t.e.x ridskola och hålla god kontakt och vara med lite då hon rider, och då får du kanske lite saker mer förklarade än om du rider själv och inte riktigt förstår hur du ska göra, jag tycker att om man rider för tillexempel en "tränare" eller någonting så har man en sån stor press på sig, och då går informationen ut lika fort som in;)

Ja, du kanske har rätt. Och jovisst, hon kan grunderna såsom starta, stanna och svänga, men sen är det inte mycket mer..
Ska iallafall byta tränare isåfall och leta reda på någon duktig som både jag och hästen kan trivas med och känna att vi kan utvecklas med.

Nej, lämna bort henne på foder vill jag nog inte även om det kanske hade varit en idé om jag isåfall fortsatte rida på ridskolan då. Men jag vill ha min fina flicka hemma, tror nog inte att någon annan skulle klara av att ta hand om henne bra.. ;)

Personligen tycker jag att det är roligast om jag får utvecklas ihop med hästen och inte få tillbaka en färdig häst. Det får gääärna ta mer tid, det är roligare att veta att man har sig själv att tacka för jobbet :D

Detta är vad jag tänker efter att jag läst andras inlägg (alltså ingen speciell)

Det kan väl vara värt att försöka själv om hästen kan lite grann, MEN det beror väl mycket på hästen. Har man en häst som har lätt att förstå och inte bryr sig om det blir lite fel. Så visst då är det väl kul att göra allt från noll MEN då finns det dom (som jag) som känner att man tagit sig vatten över huvudet och därför vill ha en ordentlig spark i rätt riktning av någon som verkligen vet vad dom sysslar med...

Ja, jag har ju gått på ridskola i 1,5 år och sen var jag där med hästen och tränade ett tag i fjol, men jag tyckte inte det gick så bra när vi båda två var så dåliga. Så jag tänkte att det kunde gå lite lättare och bli lite roligare för hästan (och mej) om jag hade någon annan att lära henne först.
Det var det här inlägget som gör att jag tycker att hon ska lämna hästen till någon som kan lära den lite mer än grunderna....
Då talar vi inte om FEI nivå utan lite lite mer än den redan kan...
Så att den verkligen förstår vad hjälperna betyder m.m.

Fast det beror väl mycket på hur mycket tid och ork man vill lägga ner. PERSONLIGEN tycker jag att ridningen blev mycket roligare när han förstod vad jag menade, vi slapp en massa missförstånd. Fast min häst var inte inriden så det kan hända att det är helt annorlunda med en häst som redan är riden, det vet jag inte....

Jag tycker mycket väl att du kan lämna hästen på tillridning OM du själv kan få komma och rida ett par lektioner i veckan för beridaren. Då kan både du och hästen utvecklas till samma nivå samtidigt.

Lämnar du bara bort hästen utan att vara involverard tror jag risken är stor att det blir som ramonarunds säger.

Vad som också är viktigt är att du skaffar en bra tränare (inte ridskoleinstruktör) som är van vid att se olika ekipage och kan fortsätta att utveckla er tillsammans efter tillridningen. Rid inte på ridskola, där försvinner individen i gruppen och allt ska ofta vara stöpt i en viss standardmall. Till alla som genast kommer att reagera: jag tycker INTE att alla ridskolelärare är kassa, men de är som sagt vana att jobba med ryttaren. Hästen ska inte ridas till på lektionerna utan det är ryttaren som är där för att lära. Har man en outbildad häst och ryttare så är det ekipaget som är där för att lära.

Mvh//LG

JennyK skrev:
Jag har ett 12-årigt sto som är i det närmaste helt outbildad. Hon är bara skogsriden. Jag är ungefär lika utbildad som hon är, har också mest ridit i skogen. Nu när vi skulle vilja lära oss líte mer så tycker jag att det är väldigt svårt för mej (även med tränares hjälp) att utbilda henne samtidigt som jag ska utbilda mej själv. Hade givetvis varit bäst att skaffa mej en häst som redan kunde lite mer, men nu har jag henne och vill behålla henne. Så jag undrar om det skulle kunna vara idé att lämna bort henne för tillridning? För om hon redan kan lite så blir det väl lättare för mej att lära mej också?

Ett tips..(hoppas ingen skrivit det innan..orkade inte läsa hela tråden..)
Men iallafall...börja rida på ridskola, för om du får hem henne utbildad, så är det väl roligare om du kan rida henne också..
Jag har fyra hästar, har ridit till/in två av dem, håller på att rida in de andra två..
Men jag som är självlärd inom ridning..kände att jag inte hade alla de kunskaper jag ville ha..så jag började rida på ridskola på utbildade hästar(inte som min travare... ;) ).

Visst det kostar lite, men jag tycker det har varit värt pengarna..det kan ju handla om två, tre terminer. Jag har lärt mig massor, det har varit nyttigt att testa andra hästar! Och känner att detta har jag nytta av nu när jag rider in mina två taraber!
mvh Anna

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
593
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 137
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka