Tilllåtna Bett i Dressyren?

E

everybody999

Jag kollade i TR, och där står det att det är tilllåtet att rida med stångbett? :confused: Får man rida med Pelhamstånd då? :confused: Eller fattar jag det hela väldigt fel?

Tacksam för svar :)

Sv: Tilllåtna Bett i Dressyren?

Jo jag vet, har redan kollat där ju ;) men det står att det är tilllåtet med Stångbett. Är det samma sak som Pelhamstång? Och spelar det någon roll om det är gummiklätt eller inte? :confused:

Jo jag vet, har redan kollat där ju ;) men det står att det är tilllåtet med Stångbett. Är det samma sak som Pelhamstång? Och spelar det någon roll om det är gummiklätt eller inte? :confused:

Nej det är inte samma sak.
Stångbett används tillsammans med bridongbett i högre klasser i dressyr, på stor häst.
Pelham får du inte tävla med.

Jag förmodar att du pratar om tävlingsbetsling.

Stängerna som står beskrivna är kandarstänger. Alltså ska de användas i kombination med bridong.

Kandar får användas i klasser från LA:5 och uppåt.

En fråga till :angel: Får man rida med rakt tränsbett? Vanligt & plast/gummi?

Har kollat i TR, men tycker att ett rakt tränsbett borde man kunna få rida med? Men kan inget om vilka bett man får använda i dressyren :crazy:

Nej, det får man inte, för precis som du ser på bilderna i TR om hur betten får se ut så ser du att där endast finns ledade tränsbett och inget rakt...
Det som inte står med i TR är inte tillåtet (citat av en av de som suttit med och skrivit TR).

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka