Tillfällig stomi - komplikationer

tott

Trådstartare
Frågade tidigare om slem i halsen efter operation. Tack för de svaren.
Det är en närstående som opererats för en tumör i ändtarmen och tillfällig stomi har opererats in. Problemet är att tarmarna har svårt att börja fungera. magen är hård som en boll och endast lite vätska kommer i påsen. Läkaren hade under dagens rond sagt att de skall ge nåt kontrastmedel för att se vad som är fel.

Har någon här erfarenhet av detta? Vi hoppas ju alla att ingen ytterligare operation behöver göras för att få ordning på detta.

@ameo ? Någon annan?

Frågade tidigare om slem i halsen efter operation. Tack för de svaren.
Det är en närstående som opererats för en tumör i ändtarmen och tillfällig stomi har opererats in. Problemet är att tarmarna har svårt att börja fungera. magen är hård som en boll och endast lite vätska kommer i påsen. Läkaren hade under dagens rond sagt att de skall ge nåt kontrastmedel för att se vad som är fel.

Har någon här erfarenhet av detta? Vi hoppas ju alla att ingen ytterligare operation behöver göras för att få ordning på detta.

@ameo ? Någon annan?
Det kan ta tid innan allt fungerar som det ska. Maken fick en tillfällig stomi på tunntarmen efter en miss på en enkel operation. För honom tog det tid innan de upptäckte det och han var fastande i flera dagar innan och efter fick han bara små mängder vätska innan de såg att det kom igång som det skulle. Läkarna verkar i ert fall ha en plan så jag skulle nog lita på dem. Det är tufft att vara anhörig. :heart

Har hen någon möjlighet att röra på sig eller är hen väldigt sängliggande? Kan man röra på sig så underlättar det för tarmrörelserna att komma igång.

Det kan ta lite tid, har de sköljt ur tarmarna under operationen är det ju inte så mycket som kan komma ut, har de inte det så kan det ju bli lite stopp också. Det kan man fixa med ett klyx i stomin. Annars är det vanligt att det tar några dagar innan tarmarna rör sig som de ska.

Det är inte ovanligt att det är problem innan allt stabiliserar sig (snarare regel än undantag), men man ska på sjukhuset se till att något som kan anses vara avföring som kommer någotsålunda regelbundet innan man skickas hem iallafall. Jag har sett så otroligt många patienter/brukare med variation av typ av stomi och ingen är den andre lik.

Jag skulle säga att det är vanligare att det går trögt att komma igång än att det fungerar direkt efter en bukoperation. Jag antar att man har lagt upp en avlastande tunntarmsstomi, och det tar ofta längre tid än man hoppas innan magen kommer igång efter det, vilket är hemskt frusterande för alla inblandade. Allra allra oftast är det inget fel, utan tarmarna är lite paralyserade (de gillar inte när man rör runt med dem som man gör vid operation). Med tid och tålamåd kommer det så småningom igång (kan ta upp till över en vecka utan att det är nåt fel).

Ibland är det ett tecken på att nåt inte är som det ska, men då brukar det oftast finnas fler tecken, och vederbörande borde inte vara så pigg att hen orkar knata flera km i korridorerna.

Patienten har idag fått kontrastvätska och röntgats 2gånger efter det. Imorgon på morgonen är det ny röntgen.
På kvällen har det kommit en del i påsen men magen är ännu som en ballong och ond. Ingen feber eller andra symptom.

Jag skulle vilja tipsa om facebookgruppen "vi som har stomi" (sluten grupp), där det finns gott om medlemmar med olika erfarenheter att dela med sig av.
(man kan gå med som anhörig också, det är flera anhöriga med där)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka