Tillfällig hundvakt/dagmatte

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag har aldrig behövt ha hundvakt eller dagmatte till min hund eftersom det alltid löst sig med hundpassning inom familj, vänner eller att jag jobbat skift då sambon varit ledig.
Nu i sommar har jag fått heltidsjobb juni och juli och kommer att jobba skift om dag, kväll och natt. Nätter och kvällar löser sig ju för det mesta eftersom jag fortfarande bor kvar med fd pojkvännen som jobbar dagtid. Problemen blir under dagveckorna samt när han åker på semester ett par veckor.

Hur har ni gjort när ni skaffat dagmatte/hundvakt? Det är ju bara under två månader detta behövs för mig, och det känns olustigt nog som det är att anlita en helt okänd person... :crazy:
Vad ska man tänka på? Vad händer om något händer med hunden? Tex om hunden kommer loss under en promenad och inte dagmatten får tag i den? Dvs hur gör man med alla ansvarsfrågor...

Sv: Tillfällig hundvakt/dagmatte

Ingen? :crazy:

Fick några länkar till hundrastning etc i ett PM men här där jag bor (Västerås) verkar det bara handla om att någon kommer hem och promenerar med hunden. Det tycker jag är för lite då man är på jobbet drygt 8 timmar/dag... det är ju det sociala behovet jag tycker är problemet.

Fast om det handlar om en begränsad tid - två månader - och du kan lägga din egen fritid på hunden så ser jag absolut "lunch-rastning" som en bra lösning!

Du rastar på morgonen, hunden vilar fram till lunch, hunden rastas en längre sväng mitt på dagen och lämnas med ett kex eller liknande, hunden vilar till eftermiddagen då du kommer hem och kan rasta/träna/aktivera den.

Med rätt hundrastare hade jag hellre valt det alternativet än försökt hitta en dagmatte/dagisplats för så kort tid.

/Swat

Håller med Swat, om man har en hund man tror fixar det. Särskilt om man hittar en som går långa prommisar o som min doggywalker hade, en hund som gick samtidigt som mina lärde känna o hade superkul med :) Men det går ju alltif att försöka hitta nån hundvakt! Facebook, blocket, bekanta osv, en gång när jag hade superkris passade en gammal klasskompis från gymnasiet mina, han är jättesnäll så jag visste de skulle ha det bra :)

Jag tror också att lunchrastning är en bra lösning, förutsatt att din hund klarar av det.

Ville bara inflika att jag nu under två månader hade behovet av en dagmatte på heltid. Jag hittade en på blocket.
Vi träffades några gånger innan, hon var hundvakt "på prov" ett par dagar när jag egentligen inte behövde hjälp, men mest ville veta hur min hund skulle reagera på att bli hämtad här hemifrån. Det har inte varit några som helst problem! Jag lämnade en nyckel till min lägenhet till henne, så det är klart att det var lite läskigt. Men jag litade på min magkänsla och är så otroligt tacksam för det nu i efterhand :)

Tack för alla svar.
Min hund är 6 år och har aldrig haft problem att vara ensam. Däremot har jag aldrig behövt lämna henne ensam längre än några timmar max 1-2 ggr/vecka under de perioder jag haft föreläsningar + restid. Vi har haft gräddfil så att säga och alltid haft vänner, familj eller liknande.

Nu bor jag i en stad där jag inte känner något hundvaktsmaterial som har möjlighet dagtid. Vissa veckor (långt ifrån alla) kommer jag att arbeta 7-16 så i praktiken innebär det att jag är borta 6.40-16.20. Tror ni verkligen att det går bra att lämna så länge förutsatt att man anlitar någon som går ut och går vid lunchtid? Isf vore det ju perfekt... men jag har alltid hållt stenhårt på 4-timmarsregeln för jag anser att den finns av en anledning :o

Fast vilken 4-timmars regel?
Jag har då aldrig hört talas om någon sådan!

Lagen säger att hundar skall/bör rastas var 6:e timma om det är det du tänker på...

/Swat

Nej, jag tänker på det som uppfödaren min samt andra uppfödare och hundägare jag känner kallar maxtid för vad hunden kan vara ensam per dag utan att ta skada. Det är ju ett socialt djur liksom... Har jag missat nåt totalt eller, jag trodde nästan alla försökte hålla sig till max 4-5 tim ensam/dag. :confused:

Visst, det är ingen lag på det precis. Men en riktlinje som jag trodde var allmänt känd bland hundfolk :o

Tror SKK nämnt det som rekommendation ja. Men det här ska ju inte vara för hela livet, ibland händer det saker. O jag tror inte en timme hit eller dit gör jättemkt för en välrastad o matad hund i sitt trygga hem om den är ensamtränad, men DET är en diskussion som gått varm på buke så jag kanske ska knipa igen :angel:

Jag försöker själv hålla 4 h men max 6h i nödfall, fast har oftast ordnat med dagmatte/sambo hemma så de slipper i princip va själva alls, men det är för att jag är så stressad själv om klockan tickar på o de är ensamma hemma, o då har jag ändå två som sällskapar varann :o

Uppdaterar min egen tråd med ett bakslag...

Hittade som sagt ett företag som rastar hundar åt folk, då ger man ut hemnyckel så blir hunden rastat medan man är på jobbet. Perfekt. MEN jag pratade med hemförsäkringsbolaget och fick nu veta att min hemförsäkring inte gäller vid stöld då tredje part går in med nyckel om nyckeln inte blivit stulen.
Mitt ex som jag bor med har prylar här hemma som han vägrar ställa utanför försäkringen och det kan jag förstå. Och hinner jag flytta till eget (letar lägenhet) blir det dels problem med hundpassning under kvällspassen också och sen känns det aldrig kul att sätta försäkringar ur spel, även om man tycker man borde lita på folk.

Suck. Ibland ångrar man att man är hundägare, även om man haft räkmacka i 6,5 år...:(

Jag hade inte haft några problem att lita på ett doggy walking-företag.

Om de skulle stjäla av folk de arbetar för så skulle de nog få lägga ner företaget rätt snabbt.

Du kan väl be om lite referenser och prata med folk som anlitar företaget?

Jag tänker också så och det lutar mer åt att anlita dogwalker, men mitt ex gör det inte och så länge vi delar bostad kan jag inte göra nåt åt det. Hinner jag flytta innan är det bara min egen åsikt att ta hänsyn till, men jag vet inte om jag hinner fixa bostad så snabbt...

Tråkigt!

Annars kanske det är ett alternativ att hitta någon du kan lämna hunden hos för en hundring om dagen eller något? Någon som är arbetslös eller sjukskriven? Jag har gjort det under perioder och det har funkat hur bra som helst.

Ansvarsfrågan är svår, men man får ge instruktioner om att aldrig släppa lös hunden etc.

Ja, men att "hitta nån" var ju grundproblemet från början. Tiden är knapp, jag funderar över ansvarsfrågor osv och dessutom känns det helt enkelt bara olustigt.
En bekant till mig jobbade ett tag som försäljare (eventsäljare) här i stan och vissa dagar blev han erbjuden jag vet inte hur många hundar att köpa... stulna givetvis :crazy:. Som ägare till en småhund är jag inte så sugen på att annonsera efter dagmatte på blocket och jag har ingen bekantskapskrets att tala om så via kontakter är det bara att glömma. Nog för att jag inte tror illa om allt och alla, men nej... det känns inte bra.

Så jag hoppas bara jag hinner flytta till egen lägenhet. Annars är alternativen antingen att åka till släkten 100 mil bort och dumpa henne för att inte få se henne förrän till hösten (om de ställer upp dvs), eller att helt enkelt låta henne vara hemma hela dagarna och sen se om jag erbjuds lunchrast eller om det bara är matuppehåll (och då får bannemig exet ställa upp och rasta henne på lunchen :mad:)...

Liknande trådar

Övr. Hund Jag behöver någon att lufta lite tankar med. Jag är uppvuxen med hund, men inte haft någon egen när jag flyttat hemifrån, men jag har...
Svar
8
· Visningar
1 087
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund Att inte alla hundar kommer överens och accepterar varandra är jag helt med på, precis som med människor så handlar det ju oftast om...
Svar
16
· Visningar
8 802
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Jag bor ensam och jobbar skift vilket innebär att jag är borta 6-15, 7-16, 14-23 eller 22-07. Hittills har jag löst det genom att ha en...
Svar
6
· Visningar
1 610
Övr. Hund Då min hund väldigt hastigt och traumatiskt dog för snart två veckor sedan har mitt liv förändrats något väldigt. Hon var ingen lätt och...
Svar
6
· Visningar
1 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka