Tack för era svar!
Det blev att jag skrev ett på för lite personal för jag var redan kvar på övertid för femtioelfte gången sedan the shit hit the fan. Och tog i det med följderna som vi upplevt av för lite personal. Men jag vet inte om jag egentligen borde skrivit fler mer specifika? Tex planerade övertidspass, flytt av skift, folk som går till jobbet sjuka/när de borde varit hemma och vabbat men lagt det på den andra föräldern istället. För det är ju egentligen tillbudens utredningar som ska komma fram till grundorsaken tänker jag. Eller?
En sak jag tycker är superkonstig att när vi har personal som inte kan jobba sina skift men ännu inte är långtidssjukskrivna så påstår de att de inte kan ersätta den personalen. För mig rent konkret så tycker jag det tyder på att man inte förstått vad ett skiftjobb inom produktion innebär. Någon som kan just det vad just det skiftet på den avdelningen innebär måste ju jobba exakt den tiden. Annars går allt åt helvete. Därför menar vi att vi är för få anställda, det finns ingen att sätta in på det skiftet. Och så fick vi alltså besked att den platsen kan inte ens börja rekryteras till förrän personen i sådana fall flyttats till en annan tjänst eller blivit långtidssjukskriven. För mig rent praktiskt så innebär det att jag och mina kollegor inte jobbar 5-skift länge utan vi har jour och våra tider pusslas ihop (med en förstående chef som gör så gott hen kan) utefter det allra mest akuta behovet. Jag är ju anställd för att jobba skift, inte för att ha jour? Jag fattar att det inte är jour som sådan men för mig privat betyder det en enorm stress.
Synd jag fortfarande älskar mitt jobb och mina kollegor
Men denna gången är jag inte beredd att offra varken hälsa eller privatliv längre för att få jobbet att funka och vi har redan lyckats förhala förhandlingarna till ännu sämre förutsättningar en vecka. Så nu vill jag göra vad jag kan för att pusha för en förändring till det bättre så vi inte hamnar i att vi som operatörer måste börja säga nej till all flexibilitet och bli beordrade istället för det klimatet har vi faktiskt inte alls och det vill ingen ha heller.
Fler tips? Facket på arbetsplatsen är alltså de vi försöker ge så mycket kött på benen som möjligt i förhandlingar med ledningen. Jag vet inte om facket rent krasst faktiskt kan vägra godkänna och klubba igenom sämre förutsättningar? Vi har inte haft en stark fackklubb innan men har nyligen valt in lite nytt folk så vi får väl se vad vi kan komma fram till.