Tillägsbehov?

C

cinnas

Halloj!
En kort fråga:

Vår shettissto fölade i fredags.
Vad ska är hennes tillägsbehov nu och framöver till avvänjning?

mvh
Cinna
 
Sv: Tillägsbehov?

100% av underhållsbehovet första tiden, sedan sjunker det.

Upptäcker nu när jag skrivit att jag faktiskt inte minns hur det ändras, och när...:o Men kanske någon annan vet?
 
Sv: Tillägsbehov?

Ok, så har hon ett underhållsbehov på 35 Mj och 6 srp/Mj så ska hon ha lika mycket till?
Dvs 70 Mj och 12srp/Mj??? eller är det 70Mj och 6srp??? HJÄLP!!!
Vid högdräktigehten var det underhållsbehov på 6srp och sedan 12 på underhållet, blir det likadan nu?
 
Sv: Tillägsbehov?

Små ponnyer behöver ofta ett högre tillägg för digivning än de rekommenderade 100% för de första tre månaderna och de 70% från och med månad 4 till avvänjning. Så om du räknar med 120%/90% så ska det räcka till för din lilla. Att de små raserna behöver ett högre tillägg beror på att de producerar mer mjölk i förhållande till sin kroppsvikt än stora raser.

månad 1-3: underhållsbehov: 35 Mj och 210 smbrp (6*35)
tillägg för digivning 42 Mj (1,2*35) och 504 smbrp (12*42)
totalt alltså 77 mj och 714 smbrp!

månad 4 till avvänjning: samma underhållsbehov som ovan.
digivningstillägg: 31,5 Mj (0,9*31,5) och 378 smbrp (31,5*12)
totalt alltså 66,5 mj och 588 smbrp!

Lycka till!
//marti
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
493
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 839
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 493
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp