tilläggsfodra ett åring?

T

Thindra

Ni som har ettåringar, fodrar ni dem med något under betesperioden? Skriv gärna med vad, hur mycket och vad för häst ni har!

Tack :) på förhand.
 
Nu är ju min ettåring på kombinerat bete/ inkörning, så han får ju extrafoder. (Lusern, betfor, soja & mineraler).
Men hade han enbart gått på bete hade han inte fått något extra. :)
 
Min shettisåring går just nu på ett litet "förbete" för att vänjas in på gräs så hon får fri tillgång på hö oxå, och då reglerar hon själv vad hon behöver. Snart ska hon släppas på betet och då räcker det, åtminstone nu i juni, den får vi se. :)
 
Tack för era svar. Min som gått på riktigt gräsbete i ca en vecka nu, har fått lite tillägg, dock inte så mycket. Får de i sig alla näringsämnen de behöver bara genom bete, och får de tillräckligt med protein?
 
Beror ju på vad för bete men ett vanligt hag/gräsbete ligger ungefär på 150 g smbrp/kgts vid den här tiden och energi runt 10-11MJ så att de får i sig tillräckligt med protein är ingen fara om betet är bra. Det enda jag kan tänka mig är att de behöver ju tugga i sig ganska många kilo gräs eftersom ts är runt 20%. Räknade snabbt på en kompis åring och hon skulle behöva få i sig 5kg ts per dag och då skulle alla behov gott och väl täckas men det blir ju 25 kg gräs och frågan man får ställa sig då är hinner de tugga i sig det och är betet tillräcklig rikligt. :)
 
s här i början av sommaren borde dom klara sig. Däremot ska du nog hålla noggrann uppsikt över hullet, har dom väl börjat gå ner kan det vara svårt att komma ifatt eftesom dom ofta växer mkt. Runt slutet av juli då näringen i gräset sjunker kan det behövas lite mer mat, tex nåt halvkilo breed och lite havre kanske. beroende poå vad du har för häst såklart. Vet iaf att jag började tilläggsfodra min ettåring alldeles försent förra året, så det tog ett bra tag att få upp honom i hull igen. Håll ögonen öppna så är det inga problem! Och se till att de har tillräckligt med bete.
 
Min ettåring går på bete sedan någon vecka. Han får lite kraftfoder och B-vitaminer än så länge, men jag håller på att minska ransonen för att snart ta bort den helt.

Under sommaren räcker det med bara betet, med tillskott av mineraler förstås. :)
 
Jag har superbete och ger inget tillskott förutom mineraler. Gått knappt en månad och har redan skaffat sig en kalaskula. Och det är en dam som normalt är SVÅRfödd (stått på 88 MJ hela vintern och varit i tunnaste laget).

Betet födde förra året MER än väl digivande sto och föl, faktum var att det blev lite FÖR bra och fölis växte för fort.

Så - ingen tillskottsfodring här! Jag går på ögat enbart på sommaren, är de i bra hull får de inget tillskott, ser de ut att behöva får de det. Enda som nånsin behövt var halvblodsåringen, men så visade ju hon sig vara allvarligt sjuk med så det blev ju förståeligt..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 674
Senast: Roheryn
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 278
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 308
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
930
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp