Lilljessicah
Trådstartare
Min otroligt kloka vän som följt mig sen jag var sjutton år gammal. Född på samma datum som vår älskade rottiskille Kenzo, det var väl ändå ett tecken? Jag kunde inte motstå dig där hos uppfödaren när du satt i min handflata, 8 veckor gammal och åt räkor från mina läppar bara för att jag skulle få stjäla en puss eller två.
Du följde med mig hem den dagen och kastades direkt in i mitt då hästiga liv. Du fick växa upp på mitt dåvarande jobb, sovandes i din korg längst bort i stallgången låg du och vädrade valpmagen så att jag knappt fick mitt jobb utfört de första veckorna och därifrån började vårat starka vänskapsband ta form.
Du har minst sagt varit en handfull och gosa var det aldrig på tal om, allt man ville var att krama om det där svarta lilla knytet men det visade du åsikter om direkt med tänder som en symaskin och läten likt ett lejon.
Jag glömmer aldrig när du tog min chefs svindyra ridvantar och sprang ett lååångt ärevarv i en hästhage och chefen stövlade efter med svordomar flygandes ur sin mun. Hihihi. Dina hyss var alltid i klass med Emil i Lönnebergas men du blev alltid förlåten när du lagt på din charm. För charmen har alltid funnits där, du skulle aldrig underlåta dig dig att ge någon en puss, men ett par vänliga sniffningar och en ålande glad liten kropp tryckt mot sina ben kan ingen motstå.
Vi har flyttat många gånger du och jag, i många nya städer har du stöttat mig i mina beslut och varit min högra hand på nya arbetsplatser och livet i allmänhet. Allt vi varit med om ihop skulle ta en evighet att anteckna men jag minns varenda grej.
När du fyllde två hände något. Det infann sig ett annat lugn, dina hyss bleknade bort och din värdighet steg fram i rampljuset, nästan så att jag glömde vilken utmaning du varit.
Du har alltid haft attityd till allt, alltid en åsikt om saker, men ändå så himla lätt. Du har antagit alla skepnader, från stallhund till kontorsråtta, klassrumshund till hemma hund, tävlingshund till hobbyhund, djävul till ängel, och du har alltid varit min bästa vän.
Du har räddat mitt och andras liv mer än en gång, och jag tackar dig än idag för den gången du skällde helt hopplöst frenetiskt när ett tänt ljus på övervåningen blivit okontrollerat och röken börjat sprida sig.
Du har blivit den mest färgstarka individ jag någonsitt mött och verkligen utvecklats till en helt fantastiskt härlig liten dam som jag hoppas att jag får minst 6 år till med. Du är min bästa vän!
År efter år, från stad till stad med stor personlighet följer du mig genom livet vid min sida. Grattis finaste Kittie, 6 år idag!