Tiken löper, äter inte.

giowanna

Trådstartare
Hej!

Jag fick hem min löwchen-tik Bissi förra onsdagen, så det är idag 10 dagar sen. Och hennes löp började inom ett dygn! Så jag vet bara hur hon är som löpande tik!

Nu till problemet! Hon åt Proplan när hon kom till mig, och jag värdesätter bra mat, så jag har börjat fasa över till Acana. Hon åt väl ok de två första dagarna, sen började hon äta lite, och nu inte alls!

Mina tankar är att det beror på tre saker.

1. Omställningarna efter att ha bytt hem (hon är 1,5 år gammal)
2. Löpet
3. Bytet av foder, är på hälften hälften ungefär.

Jag tar bort maten om hon inte äter upp den inom 20 min. Sen får hon en ny chans på kvällen.

Ska jag vara orolig? Eller är det normalt?

Vanligtvis äter hon 2 dl per dag, och nu äter hon MAX 1/2 dl per dag.

Sv: Tiken löper, äter inte.

Jag kan inte svara på om det kan ha med löpet att göra eller om du bör vara orolig osv - men jag har en hund som hela sitt liv har krånglat med maten. Det man kan testa är att ge maten på andra sätt. Min hund gillar tex inte små skålar trots att han är en liten hund, han vill att all mat ligger utbredd och inte på hög. Vissa hundar äter bättre om de får jobba lite innan maten eller jobba FÖR maten, dvs om du tex kastar ut maten i gräsmattan så att hon får leta efter den eller hålla den i en PET-flaska. Kanske vill hon ha lite vatten på maten, eller matskålen placerad på ett annat ställe?

Hur åt hon hos förra ägarna? Var hon ensamhund där eller är hon van vid att bli lite "triggad" av husets andra hundar? Vad hade de för matrutiner?

Hoppas någon annan hittar in i tråden som kan lite mer om ämnet! Och att hunden börjar äta snart, såklart :)

Det är rätt vanligt att de tappar aptiten under löpen. Jag hade gett den maten hunden fått hos tidigare ägaren och börjat byta foder först efter löpet.

Jag kan inte svara på om det kan ha med löpet att göra eller om du bör vara orolig osv - men jag har en hund som hela sitt liv har krånglat med maten. Det man kan testa är att ge maten på andra sätt. Min hund gillar tex inte små skålar trots att han är en liten hund, han vill att all mat ligger utbredd och inte på hög. Vissa hundar äter bättre om de får jobba lite innan maten eller jobba FÖR maten, dvs om du tex kastar ut maten i gräsmattan så att hon får leta efter den eller hålla den i en PET-flaska. Kanske vill hon ha lite vatten på maten, eller matskålen placerad på ett annat ställe?

Hur åt hon hos förra ägarna? Var hon ensamhund där eller är hon van vid att bli lite "triggad" av husets andra hundar? Vad hade de för matrutiner?

Hoppas någon annan hittar in i tråden som kan lite mer om ämnet! Och att hunden börjar äta snart, såklart :)

Jag samråder med förra ägaren hela tiden, och har gjort så som hon trott funkar bäst. Dock verkar hon gilla torrisarna torra, inte blöta, testat både helblöta, halvblöta och torra.

Det med att kasta ut på gräsmatta har jag funderat på, problemet är ju då om hon inte tar maten... Andra hundar och råttor gillar ju också det... Jag orkar inte ligga på alla 4 o leta upp dem själv! :p

Hon äter ju varken den nya eller den gamla maten, så jag har inte stark tro på att det är matbytet som ställer till det.

Det är också en faktor jag tror spelar in, att hon levde med fem hundar innan... Klart det är med vilja att äta snabbt, innan nån annan tar maten! Jag försöker göra detsamma, med att ta bort maten och inte låta den stå framme.

Det är rätt vanligt att de tappar aptiten under löpen. Jag hade gett den maten hunden fått hos tidigare ägaren och börjat byta foder först efter löpet.

Ja, hade jag vetat att det var löp på gång, hade jag väntat! Men det visste jag inte, och därför blev det som det är...:crazy:

Jag tror det är bättre att fortsätta med invänjningen, än att sluta nu, och gå helt tillbaka till det gamla?

Ja, hade jag vetat att det var löp på gång, hade jag väntat! Men det visste jag inte, och därför blev det som det är...:crazy:

Jag tror det är bättre att fortsätta med invänjningen, än att sluta nu, och gå helt tillbaka till det gamla?

Om hon bara äter 1/2 dl om dagen så tror jag inte det är dumt att gå tillbaka, eller håll på 50/50 till hon får bättre aptit.

Så länge hon är frisk och ändå äter något så tycker jag det är ok.

Jag har både bytt foder, gått igenom löp och nu skendräktighet med min hund ( 1 år gammal) sen uppfödaren hade henne, och hon har alltid foder framme.

Hon har alltid tillgång till torrfoder, men får matrester eller färskfoder 1 gång per dag ( på morgonen) som "lyxar" till det lte. Oftast äter hon då det godare fodret på morgonen, och struntar i resten, men blir hon hungrig så äter hon även torrfodret också till slut frammåt kvällen. Jag krusar inte, det finns mat, hon svälter inte ihjäl ändå. Ta i trä, så är hon kanonfin i hullet ändå, trots att jag vill att hon ska äta mer. Min teori är att inte "krusa" för mycket och ine göra någon stor affär av maten. Lycka till :)

Så länge hon är frisk och ändå äter något så tycker jag det är ok.

Jag har både bytt foder, gått igenom löp och nu skendräktighet med min hund ( 1 år gammal) sen uppfödaren hade henne, och hon har alltid foder framme.

Hon har alltid tillgång till torrfoder, men får matrester eller färskfoder 1 gång per dag ( på morgonen) som "lyxar" till det lte. Oftast äter hon då det godare fodret på morgonen, och struntar i resten, men blir hon hungrig så äter hon även torrfodret också till slut frammåt kvällen. Jag krusar inte, det finns mat, hon svälter inte ihjäl ändå. Ta i trä, så är hon kanonfin i hullet ändå, trots att jag vill att hon ska äta mer. Min teori är att inte "krusa" för mycket och ine göra någon stor affär av maten. Lycka till :)

Jag försöker också att inte göra nån grej av det. Tror bara det ställer till det i längden, och att man gör sig själv en björntjänst. Sen är hon heller inte jätteaktiv ännu, eftersom hon löper och har lite svårt att fokusera.... Så har vi inte börjat på träningen än.

Så jag tror de där två dl hon "ska" äta, är mer en tolkning, tror kanske inte hon behöver det egentligen. Framför allt inte nu om jag byter till ett bättre foder med bättre innehåll!

Funderar på att låta henne ha fri tillgång, samtidigt hade det varit så bra om hon åt på fasta tider. Vi får se vart jag slutar :D

Är inte orolig, hon är hur glad som helst, och pigg som bara den när man är ute. ;)

Tror dessutom det är höglöp nu, hon ställde upp sig så fint när en dominant liten jack russel tik klättrade upp på ryggen på henne... :o:p

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
379
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej, Våran tik parades för 30 dagar sedan, vad har ni haft för tecken vid denna tiden? Kiwi har sen 2 veckor tillbaka ätit väldigt...
Svar
0
· Visningar
594
Senast: Karolina90
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
408
Senast: Unafraid
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 381
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka