tik som kissar på sig

Tratt

Trådstartare
Nu har det hänt två gånger den här veckan och det är ju inte det roligaste sättet att vakna upp på så jag tycker att det är dags att be om råd.

Hunden blev rastad sista gången vid 23 igår kväll och kissade i sängen nu klockan 5 och hon har ju alltid kunat hålla sig tidigare.. Är inkontinens vid 5 år ålder vanligt eller har vi bara otur?

Hunden kan ha tex UVI eller början till livmoderinflammation, det behöver inte alls vara inkontinens.
Jag hade bokat in tid för undersökning idag.

Instämmer med @lady_vip.
Är hunden kastrerad? Det är relativt vanligt med inkontinens efter det men det går i så fall oftast att medicinera.
Min ena tik har annars läckt ett par gånger vid uvi.

Jag håller med bägge föregående, har varit med om detta två gånger med min gammeltik. Ena gången var det urinsten och andra gången var det livmoderinflammation. När det var urinsten eskalerade det kvickt från att råka kissa i sängen till att hon drack och kissade samtidigt och när vi kom in till veterinären så rann det bara ur henne och då var det även blod i urinen.

Så även om det kanske inte är något skulle jag åka in illa kvickt eller i alla fall ringa och rådfråga veterinär.

Enda gången jag varit med om något sådant var när min gammeltik hade ordentlig UVI. In till veterinär för urinprov på en gång!

Nu har det hänt två gånger den här veckan och det är ju inte det roligaste sättet att vakna upp på så jag tycker att det är dags att be om råd.

Hunden blev rastad sista gången vid 23 igår kväll och kissade i sängen nu klockan 5 och hon har ju alltid kunat hålla sig tidigare.. Är inkontinens vid 5 år ålder vanligt eller har vi bara otur?
Är hunden kastrerad?

Tack för alla svar!

Vi fick tid idag klockan 16 och åkte dit med urinprov som först inte gjorde något utslag men när hon kollade närmre fanns det kristaller i urinet så vet rekommenderade en röntgen för att utesluta urinstenar(?) och inflammation(?). Dessa var negativa och blodprovet var negativt så hon är ju frisk. Enligt vet så skulle vi åka till en annan stad för ultraljud om det händer fler gånger.

Hon är inte kastrerad, men går på kortison och det kan väl vara urindrivande? Men tycker inte att hon borde tömma hela blåsan i sängen medans hon sover ändå..

Vad skönt att det inte var något!
Kortison är nog boven då skulle jag tro, har hon gått på det länge?
Vet om hundar som kissat som galningar på kortison medans vissa bara kissar lite extra, vet inte om det är olika på olika sorter dock.

Kollade man njurvärdena i blodprov? Min gamling 14½ år hade förhöjda värden i höstas och det hände ett par gånger att han "kissade på sig" i sömnen när som helst på dygnet, t ex redan 1 timme efter rastning. Då blev det rejäla pölar. Nu sedan värdena rättat till sig har kissandet minskat, pölarna är lika stora men det händer mer sällan och endast nattetid. Och han hinner alltid minst till köket, ibland till hallen. Aldrig i sömnen. Han har för några år sedan haft kristaller i urinen, den sorten som inte går att lösa upp. Han blev ultraljudad för ett par dar sen och man hittade endast en enda kristall, resten har kan kissat ut i höstas när han drack o kissade så mycket. Annars var man rädd att de kanske klumpat ihop sig till njursten. Kristaller i urinen är oftast så små att det inte syns på röntgen utan man måste ultraljuda.

Kortison gör att vissa dricker mer än tidigare. Och visst kissar de mera då oxå. Du skulle ju kunna mäta upp hur mycket vatten du häller upp till honom som han dricker per dag. Väger han 20 g ska det vara ca 1 L, 10 kg ½ L.

Inkontinens är något annat. Då kommer det oftast bara några droppar åt gången t ex när de reser sig upp eller i sömnen. Det blir normalt inga stora pölar av det.

Kollade man njurvärdena i blodprov? Min gamling 14½ år hade förhöjda värden i höstas och det hände ett par gånger att han "kissade på sig" i sömnen när som helst på dygnet, t ex redan 1 timme efter rastning. Då blev det rejäla pölar. Nu sedan värdena rättat till sig har kissandet minskat, pölarna är lika stora men det händer mer sällan och endast nattetid. Och han hinner alltid minst till köket, ibland till hallen. Aldrig i sömnen. Han har för några år sedan haft kristaller i urinen, den sorten som inte går att lösa upp. Han blev ultraljudad för ett par dar sen och man hittade endast en enda kristall, resten har kan kissat ut i höstas när han drack o kissade så mycket. Annars var man rädd att de kanske klumpat ihop sig till njursten. Kristaller i urinen är oftast så små att det inte syns på röntgen utan man måste ultraljuda.

Kortison gör att vissa dricker mer än tidigare. Och visst kissar de mera då oxå. Du skulle ju kunna mäta upp hur mycket vatten du häller upp till honom som han dricker per dag. Väger han 20 g ska det vara ca 1 L, 10 kg ½ L.

Inkontinens är något annat. Då kommer det oftast bara några droppar åt gången t ex när de reser sig upp eller i sömnen. Det blir normalt inga stora pölar av det.

Kortisonet har hon ju bara gått på i ca två dagar så tycker inte att det borde gå så snabbt, men det gör kanske det..

Förövrigt så tycker jag att hon dricker väldigt lite, slår alltid på vatten på maten och försöker ta med när vi tränar aktivt men det är inte ofta jag tycker hon är och dricker vatten ur skålen, max 1-2 gånger på en dag och då är det inte mycket som går i..

Är lite osäker på om det togs några njurvärden, men vi pratade om levern eftersom det var något höga värden där, men det kunde förklaras med att hon dricker lite vatten.

Kortisonet har hon ju bara gått på i ca två dagar så tycker inte att det borde gå så snabbt, men det gör kanske det..

Det förklarar nog en hel del, för kissandet brukar vara värst i början - helst om veterinären först satt in högdos på kortisonet för att sedan sänka.

Min ena tös som har lungproblem, fick höga doser kortison i början. Jag fick släppa ut henne 3-4 gånger per natt i över en månad och hon kissade inne om jag inte vaknade när hon behövde gå ut. Hon kissade galet mycket. Inte förrän dosen sänkts en hel del så började detta hysteriska kissande (och drickande) lugna ner sig.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 245
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 816
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 232
Senast: Ragdoll
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar