Tik som beter sig som en hane

T

Terrier

Hej
Jag har en 7årig tik som beter sig mycket likt en hanhund.

Hon skvätter hela promenaderna, kan säkert kissa 20 ggr på en halvtimme.
Hon har sen hon var två/tre år aldrig fungerat med andra(nya) tikar eller kastrerade hanhundar, okastrerade hanar har alltid fungerat.

Även hundar hon känner fungerar hon mycket bra med, har aldrig varit något problem med henne och hennes kompisar, hon är snarare tvärtom,låter dom yngre hundarna klänga och klättra på henne,fast hon inte själv leker längre.

Det märkligaste är att när någon av tikarna i våran bekantskapskrets löper.
Då blir hon som en hane, cirklar runt runt och ska slicka därbak,gör lekhopp runt, och gnäller högt, hoppar undan när tiken blir sur, men tillbaka lika fort och uppvaktar, ja hon uppvaktar precis som en hane som ska para.

Jag vet att tikar kan jucka på varandra när dom löper, men detta ser mer ut som en parningslek.

Någon som känner igen detta eller har någon förklaring?
:idea:

cir

Sv: Tik som beter sig som en hane

Det låter ju som nåt hormon-knas. Ta upp det med vet. typ vid nästa vaccination. Men gör inget problem om det inte finns nåt.

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
416
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Vi hämtade hem vår tikvalp i söndags. Vi har en hane sen innan. Han tycker det är extremt kul att ha fått en kompis efter att vår...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: Narcissa
·
Hundavel & Ras Här kommer en dum fråga kanske... Scenario: 2 st kompisar som bor ihop och en av dom har en hanhund på ca 6 år. Den andra kompisen...
Svar
16
· Visningar
3 696
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 908
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka