Tiggande hästar

moiran

Trådstartare
Inte det notoriska ouppfostrade tiggandet, utan det medfödda tiggandet med lång hals utsträckt i en vacker båge, spetsade öron, 'nickandet' för att lukta och spana in föremålet för åtrån och, i de fall det är nåt väldigt gott, ett och annat hummande. Det är ju inget intränat beteende utan något alla hästar gör om man t.ex. gör misstaget att äta äpple där de kan se, höra och känna lukten av det.

Men funkar det verkligen i hästvärlden, eller är det bara mina hästar som är ogina och inte bjussar sina kompisar trots tiggandet? Eller är det från hästens sida bara ett mycket starkt visat intresse för godsaken (de visar ju nästan samma kroppssignaler om jag skulle komma ut med något de är lite lätt skeptiska till/nyfikna på, minus hummandet då), och som utvecklas till tiggande då de märker att dessa kroppsignaler tenderar att få människor att falla till föga och dela med sig sina godsaker? Eller finns det tiggande hummandet (som exempelvis när man kommer ur foderrummet vid bästa fodringstid) där, medfött, och används av vildhästar för att tigga godsaker av varandra? Någon som vet?

Sv: Tiggande hästar

vilken intressant fråga!!
Finns väl lite samma beteende hos hundar. Men där känns det mer normal, eftersom vargar fäller sina byten och delar med flocken. Hästar äter ju gräs i det vilda, det är ju inget man delar med sig av??

Hoppas du får smarta svar, det här kan bli spännande!

Inte det notoriska ouppfostrade tiggandet, utan det medfödda tiggandet med lång hals utsträckt i en vacker båge, spetsade öron, 'nickandet' för att lukta och spana in föremålet för åtrån och, i de fall det är nåt väldigt gott, ett och annat hummande. Det är ju inget intränat beteende utan något alla hästar gör om man t.ex. gör misstaget att äta äpple där de kan se, höra och känna lukten av det.

Men funkar det verkligen i hästvärlden, eller är det bara mina hästar som är ogina och inte bjussar sina kompisar trots tiggandet? Eller är det från hästens sida bara ett mycket starkt visat intresse för godsaken (de visar ju nästan samma kroppssignaler om jag skulle komma ut med något de är lite lätt skeptiska till/nyfikna på, minus hummandet då), och som utvecklas till tiggande då de märker att dessa kroppsignaler tenderar att få människor att falla till föga och dela med sig sina godsaker? Eller finns det tiggande hummandet (som exempelvis när man kommer ur foderrummet vid bästa fodringstid) där, medfött, och används av vildhästar för att tigga godsaker av varandra? Någon som vet?

Våra hästar är mycket skickliga på att träna sina mattar och hussar :angel

I ett vilt tillstånd skulle väl en extra god resurs (som fallfrukt) antagligen försvaras, speciellt om det är en begränsad mängd det handlar om.

/Em

Men vilket stall du än kommer in i (där hästarna fodras manuellt) vid fodringstid via foderrummet så kommer du bli hälsad av uppfordrande hummanden, spetsade öron och långa halsar, så det måste ju ändå utgå från kommunikation som ingår i hästens normala språkbruk kan jag ju tycka. Annars borde individerna (eller åtminstone på flocknivå) ju hitta egna uttryck/varianter för att tigga.

Mina hästar kan ibland försöka tigga av varandra med samma gester och hummanden, exempelvis när jag slänger ut äpplen i hagen, men det verkar inte som själva tiggandet fungerar inbördes. En lång hals, spetsade öron och låga hummanden ("Åh, har du hittat nåt gott!?! Får jag smaka?") möts ändå av bakåtstrukna öron och kastande med huvudet ("Mina äpplen, bara mina! Hitta dina egna om du vill ha några, men detta är mina!!"). Ibland kan det tänkas att de lite mer generösa hästarna delar med sig, men jag tror ärligt talat de skulle göra det även utan tiggande..?

Å andra sidan, om det är något spännande jag har med mig ut i hagen och flocken samlas runt mig för att spana in det så tillåts ju alla komma nära och titta. Hade jag varit tomhänt skulle ledarmadame och envetingen behövt klias klart först innan någon annan får komma för nära. Så i det sammanhanget fungerar ju signalen bättre. Men den förstärks aldrig med hummanden, så det är ju inte samma drift/signal fullt ut.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka