Tidaholmsvagn vs Drive Out rockard

F

Fjunet

Jag har suttit och jämför Tidaholms rockard nummer 202 (http://www.tidaholmsvagnar.se/Rockard nr 202.jpg.jpg) med Drive Outs rockard (http://www.driveout.se/DOrockarden.htm), men jag behöver lite feedback! För-/nackdelar med respektive vagn? Vilken skulle ni valt? Vilken tror ni är tåligast/av bäst kvalité?

Jag tycker att en nackdel med Tidaholms rockard nr 202 är den gräsliga "fotkorgen" :eek: :D Är Tidaholms rockard nr 202 fjädrad förresten? Stort plus för fotplattan på DriveOut rockarden!

Hittar inte priset på 202:an??? :confused: Någon som vet?

Sv: Tidaholmsvagn vs Drive Out rockard

Hejsan,

När jag maila till Tidaholsmvagnar så kostade Rockard nr 202 15500:- (2005-04-25)

Jag kan inga för eller nackdelar. Letar själv rockard :)

//Jozzi

Tidaholmsrockarden är fjädrad. Mycket skönt att köra, fin, dock lite tyngre än den andra kan jag tänka mig. Tidaholms verkar stabilare, men har inte kört med den andra. Men med tanke på prisskillnaden hade jag nog lutat åt drive out's rockard. Däremot skulle jag kolla om det gick att fixa avbärare och lite snyggare hjul...

Vad är avbärare? :o

Hjulen kunde bytas ut mot såna som finns på Tidaholmsrockarden. Hur mycket väger 202:an?

Aha... Insteg kallas det också väl? Det kan ordnas!

Som skydd för hjulen. Att någonting går utanför hjulen och skyddar om du köra på någonting med sidan, mindre risk att få punka/förstöra däcket... Tidaholmsrockarden har inte heller det... Min har det .

Aha :idea: Jo, det vore ju smart...

Efterlysning: Vikten på respektive vagn! :bow:

Jag har 202:an o är mkt nöjd. det enda att den väger lite mera ca 65kg. Visst har du minisar? isf kanske den adra rockarden är att föredra så det inte blir för tungt för de små.

annars är 202:an oerhört skön att köra, man sitter bra, vagnen är stabil och bra avvägd. teleskopskaklar o flyttbar sits för att anpassa vagnen efter bästa sätt till just din häst.
mina avbärare är lite smala men det beror på att jag har bredare däck än standard, vilket gör att de sticker ut en bit. men en svetskunnig fixar det lätt som en plätt.

Väger den cirka 65 kg så är det nog inget för min mini :( Synd, för jag gillade det med teleskopskaklar! Men visst ser det ut som Drive Out rockarden också har det?

Har mailat Drive Out nu, deras rockard väger också runt 65 kg :(

Någon som vet om det finns någon lättare vagn på marknaden idag?

Väger deras 65 kg?? Den som såg så nätt byggd ut! Jag har en bulletrockard som jag tycker funkar jättebra och den är lätt. Utan säte uppskattade vi den till ca 30 kg. Fast vi vet ju inte alls säkert. Men den är då rätt mycket lättare än tidaholms! Sen bytte jag ut mitt gammla vattenfyllda säte mot ett nytt och vagnen blev nog tio kilo lättare :D Annars har roslagsvagnr en lite lättare typ, lättare än tidaholm men jag vet inte om den är lättare än bullet. Vad har du för vagn nu?

Ja, de gissade på 65-75. Tyckte också att den såg ut att väga mindre, men icke :( Roslagsvagnar har en vagn som heter Comfort, till shettisar. Står inget om den på hemsidan.
Jag måste ha något med ryggstöd, jag blir tokig annars! Så en Bulletrockard är inte aktuellt. Har en gammal sulky från sjuttiotalet nu, lite omgjord och renoverad :) Duger sålänge, och väger lite.

Senast ändrad av en moderator:

Nä, nästa vagn jag köper ska vara helt klar och fin :love: Är trött på att ändra själv osv, har gjort det tillräckligt med vagnen jag har nu.

Roslagsvagnars Comfort väger 53 kg...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka