Tibetanska Takråttor??

S

swanpis

Pappa och jag sitter och bråkar om hurvida det finns en rått art vid namn Tibetansk Takråtta.
han påstår nämnligen att han hade stora svart-vita (ca 3-4dm) råttor.
stämmer detta?

Mvh Freddie:bump:

Sv: Tibetanska Takråttor??

jag tycker det låter som det skulle röra sig om helt vanliga tamråttor bara ett mer annorlunda namn.

Tamråttan har förut haft en tendens att bli omdöpt för att låta som något mer ovanligt än vad det är

Håller med Amania. Garanterat helt vanliga tamråttor, tibetanska takråttor existerar inte.

Du kan ju hälsa din pappa att riktiga takråttor (dvs inte de som bara kallas takråttor på zooaffärer) är svartråttor och de går inte att ha i fångenskap, de är alldeles för agressiva. De enda råttor i släktet Rattus som hålls som husdjur är Rattus norvegicus, dvs brunråttor - tamråttor alltså :)

haha, han blev lagom bitter när han läste det här nu;)

tack så mycket! :D

Mvh Freddie:bump:

Han borde skatta sig lycklig, för tänk om han verkligen haft takråttor istället, vilken hemsk erfarenhet :D Jag menar, jag är jätteintresserad av råttor och då även andra arter, men svartråttor skulle jag inte ta i med tång ens :p

jag tycker det låter som det skulle röra sig om helt vanliga tamråttor bara ett mer annorlunda namn.

Tamråttan har förut haft en tendens att bli omdöpt för att låta som något mer ovanligt än vad det är

Precis som namnen på minigrisar. :angel:
De kallas ibland bl.a för Kanadensiska-, Mikro-, Tekopp- och Bonzai-grisar. :confused:

På mitten av 80-talet (när råttan var ganska ny som husdjur i Sverige) så hade jag sk "Indiska Takråttor" men det var ju självklart bara vanliga, färgade tamråttor. Jag saknar de små liven ibland....

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 226
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 992
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 261
Senast: Dopy
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 200
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV