Thiedemantygel?

Nallen

Trådstartare
Hamnade i en diskussion angående thiedemantygeln och började då fundera lite. Vad tycker ni om den? Kan den vara bra på vissa hästar? Vilka i så fall?

Sv: Thiedemantygel?

Vi har thiedemantygel på samtliga av våra ridskolehästar, vilket många blir chockade av. Men är den korrekt inspänd så verkar den bara när hästen verkligen går över tygeln, sen blir den slak när hästen går med huvudet i "normal" position. Vi har den för att hästarna ska slippa gå med ryggen i botten, vilket kommer göra att de blir svårare att sitta på (=dunsar i ryggen) och de slipper massa dragande i tyglarna som de skulle fått om de gick och stretade i tyglarna. Mycket handlar om hur kort man spänner den, visst kan man spänna in den så hästen går med eftergift i nacken, men då är en gramman bättre som man själv kan anpassa under ridpasset. Den kan du ju länga ut när du vill, en thiedeman måste du ju hoppa av hästen om du ska kunna länga den.

Ser dem bara som ett ofog för att slippa jobba hästen på rätt sätt.
Att tvinga en häst "jobba rätt" genom hjälptyglar måste ju sätta spår i hästens kropp med tiden.
Har sett detta på otaliga privathästar, som när hjälptygeln tas bort börjat resa sig, och protestera på alla möjliga sätt.
En del av dessa hästar hade fått spatt, andra pålagringar, hoptryckta kotor i länd och nacke mm.
Inte konstigt då hästen dras ihop istället för att ridas ihop bakifrån.
Ja det är chockerande att lektionshästar spänns in med Thiedemannstyglar!
Borde vara förbjudet!

Ser dem bara som ett ofog för att slippa jobba hästen på rätt sätt.
Att tvinga en häst "jobba rätt" genom hjälptyglar måste ju sätta spår i hästens kropp med tiden.
Har sett detta på otaliga privathästar, som när hjälptygeln tas bort börjat resa sig, och protestera på alla möjliga sätt.
En del av dessa hästar hade fått spatt, andra pålagringar, hoptryckta kotor i länd och nacke mm.
Inte konstigt då hästen dras ihop istället för att ridas ihop bakifrån.
Ja det är chockerande att lektionshästar spänns in med Thiedemannstyglar!
Borde vara förbjudet!
Och nybörjare är förståss kapabla att rida ihop hästen bakifrån?

Precis som poloplayer skriver, om alla från första gången på en hästrygg kunde jobba hästen genom ryggen bakifrån skulle vi inte ha detta "problem", men nu ser det inte riktigt ut så. Sen verkar du inte kunna läsa ett inlägg korrekt. Jag skrev att de spänns inte in i någon ihoptryckt form. De går med samma hals/huvud/nacke som de gör när de går i hagen/står i boxen. Vi vill bara att de ska slippa gå som stjärnkikare. Jag tycker att det är viktigt att man tänker på att hjälptygeln ska inte vara en hjälp för ryttarna att få ner huvudet på hästen, de ska vara en hjälp för hästen att få ett behagligare ridpass.

För övrigt har vi använt denna hjälptygel så länge jag kan minnas (minst 15 år) och har väldigt lite skador på våra hästar, INGEN med ryggproblem, inga med förslitningsskador osv. De vi har varit tvungna att avliva har varit pga. akuta skador. De som blir för gamla får alltid bli pensionärer minst ett år, och vi har flera hästar på ridskolan över 20 år. Den äldsta är 25 och har varit hos oss ca. 15 år. Han är i sitt livs form, inga problem med varken rygg eller ben. Sen att de skulle bli andra hästar när man tar av hjälptygeln är ju helt befängt! haha Många av våra lektionshästar tävlar framgångsrikt i dressyr lokalt och regionalt. Hästen jag tävlar, vi har placeringar i LA:6, och han går med thiedeman med alla utom med mig, inga problem!

Om man har alternativet att hästen går med huvudet uppe bland stjärnorna och sänkt rygg eller om hästen slappnar av lite mer och höjer ryggen så är valet enkelt för mig. Min medryttare har antingen thideman eller hack när hon rider ut min kille för annars har jag två veckor där hästen har ont i ryggen för att han gått och spänt sig med sänkt rygg.
Min medis har ännu inte lärt sig rida ihop pållen, ja hon tränar regelbundet, och då väljer jag det minst onda av två onda ting.
Den eller de dagar min medis rider är hans slappedagar där det inte krävs så mycket av honom men jag vill ända att ryggen ska komma upp så han inte går som en anka.

Kanske inte det.
Men jag anser det vara ännu värre när nybörjare rider med dessa hjälptyglar.

Att skryta med att ni använt hjälptyglar på lektionshästar i 15 år är ju bara löjligt.

KL*

Jag har aldrig riktigt förstått thiedemantygelns funktion? Någon som orkar förklara?

M-oaa

KL*

Jag har aldrig riktigt förstått thiedemantygelns funktion? Någon som orkar förklara?

M-oaa

Denna hjälptygel uppfanns av herr Thiedeman som hoppade OS (enl den A-tränare i hoppning som jag red för förr i tiden) på den. En alldeles förträfflig
anordning tycker jag, den är på intet sätt tvingande för hästen utan hjälper
istället hästen att slappna av och finna sig till ro. Det medför att ryttaren kan
rida med mindre åthävor och ekipaget blir mer harmoniskt.
Så, det där lät ju som om jag är 102 år gammal men det är min uppfattning
om denna utomordentliga hjälptygel :D!

Thiedemantygeln användes ganska flitigt på ridskolan jag red på när jag var mindre och de hästar som hade den hade inga fysiska problem vad jag vet.

Däremot, så fick hästarna även hoppa med den, de bytte inte till martingal vid hoppningen... En gång när jag hoppade en av hästarna med thiedeman så hakade ena "thiedeman-haken" i bettringen på hästen så stackaren fick världens ryck i munnen och fick nästan panik efter hindret, detta hände 2 ggr i rad och då togs thiedemantygeln bort och sattes runt halsen istället. Men tredje gången ville hästen inte hoppa... Tillslut fick vi henne att hoppa ändå. Så efter den dåliga upplevelsen är jag emot att hoppa med den(det här var en oxer på kanske 80-90cm).

Jag tycker att den här hjälptygeln passar bra på ridskolor där hästarna hela tiden har en kunnig ridlärare som håller koll hur den spänns och används. Däremot om man använder den för att få en böj på nacken - då är man helt fel ute!

Det är som med alla hjälptyglar - de ska användas med stor försiktighet och den som använder den ska ha god kunskap om hur den påverkar hästen både fysiskt och psykiskt.

Personligen tycker jag att den är mycket bra. Den andvändes på två av ridskolans jättehästar som var starka som oxar i munnen. Då var det verkligen skönt att mina inte riktigt så starka armar fick lite vila med hjälp av thiedemantygeln :)

Jag är generellt emot tvingande hjälptyglar och en thiedemantygel kan vara tvingande om den inte är korrekt spänd, dvs när hästen inte har huvudet högt uppe i luften så ska tygeln inte ge någon verkan.

Jag har satt på en sådan på min dotters häst vid några tillfällen då han var ny och blev stark, blev stjärnkikare och sprang iväg, för att hon lättare skulle kunna rida ihop honom.
Den är använd fem-sex gånger sammanlagt sedan insåg han att bettet inte gjorde ont när hon red.
Hans erfarenhet var att han var tvungen att skydda sin mun och när inte hackamore/andra bettlösa alternativ hjäpte så provade vi den lösningen och det visade sig fungera utmärkt.
Han kan fortfarande bli lite "hög" med en ny ryttare men slappnar av så fort han inser att inga ryck eller drag kommer.

För vår del var det att välja på att lämna tillbaka en häst som i övrigt var perfekt eller prova och då var valet väldigt enkelt, såhär nästan 3 år senare kan jag säga att vi valde rätt.

Precis.
Den ska användas med stor försiktighet av ryttare med god kunskap om hur den påverkar hästen fysiskt och psykiskt.

Dit räknar jag inte nybörjare på ridskolor!

Vi har thiedemantygel på samtliga av våra ridskolehästar, vilket många blir chockade av.

Jag blir betydligt mer chockad när ridskolorna använder gummisnodd i tid och otid. Jag har sett det på samtliga ridskolor jag besökt (tre olika). Och den spänns ju inte direkt löst heller. Den används verkligen för att få hästen att kröka på nacken. Den drar och drar konstant i bettet på de tappra hästarna ibland två-tre lektioner i följd. Hästarna ser inte ut att trivas direkt.

Jag red en period på en av ridskolorna och fick stallets största häst. ridläraren frågade om jag ville ha gummisnodd. Jag svarade att den borde förbjudas för det enda den åstadkommer är att få hästen på bogarna och tappa framåtbjudningen. Det var tydligen ingen populär kommentar. Men jag står för den.

Då tycker jag thiedemantygel är ett betydligt bättre val

Hur tycker du att man ska göra med nybörjare?
Är det snällare mot hästarna att låta de springa runt med sänkt rygg många timmar per vecka?
Eller hur skulle du lösa problemet? Det tar ju ganska lång tid att lära sig rida, att rida hästen med eftergift och mjukhet är inget man vanligen lär sig på en kafferast.

Jag ser att tråden är "gammal" men jag har en liten fråga som jag skulle vilja ha svar på.
Inte min häst men iaf ett ponnysto som lätt kan bli väldigt het och kan bli stressad. Har ibland svårt att koncentrera sej när det är för många olika saker. Hon har väldigt svårt att ta stöd på bettet, när man håller om för att hon ska trampa under sej så svarar hon med att trava fortare köra upp huvudet till det läget där hennes underhals är som starkast, där går det inte att göra en förhållning alls eftersom hon är så stark. Det jag undrar är om en thiedeman skulle kunna funka på henne?
Alltså för att förtydliga vill vi inte använda den till att få henne att böja på nacken utan enbart för att hon inte ska kunna komma till det läget där man inte kan skänkla och därmed inte heller göra en förhållning. Hon rids i dagsläget på tredelat bett och remontnosgrimma.

Har ni några tankar? Är det en väldigt dum idé eller skulle det kunna funka?

En sak man alltid kan göra är ju att prova.

Men, jag tycker att Thidermantygeln inte hindar hästar som använder underhalsen och blir starka. Hästen kan fortfarande gå ungefär som en sjöhäst, om du förstår vad jag menar. Till skillnad från en graman eller inspänning som verkar mer frammåt nedåt.

Jag skulle istället tömköra, om kunskap finnes. Alt longera inspänt och driva hästen fram emot inspänningen så hästen söker sig frammåt nedåt. Gummiband funkar inte heller i det är läget eftersom om hästen söker sig frammåt nedåt så kommer gummibandet fortfarande att verka i hästens mun, till skillnad från tex en inspänning där trycket helt släpper.

Så jag röstar på inspänning, två inspänningar som går från gjord till bettring. Inte ett snöre som går från bettring mellan frambenen, utan två.

Kan inte Zanta se att man inte kan förhålla sig svart-vitt till saker och ting. Det finns alltid många aspekter, och att använda Thiedeman-tygel kan vara bättre än att låta hästen gå med spänd rygg, även om det är ännu bättre att inte behöva använda nån hjälptygel alls. Tyvärr går ju inte realiteten och idealet alltid hand i hand. Min åsikt är att det i vissa fall säkert är en bra hjälpmetod att använda den, påväg mot målet att kunna rida hästen i form utan den.

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
513
Senast: Oknytt
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
867
Senast: Roxy
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 220
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar