Cilva

Trådstartare
Jag har i dagsläget en 80l thermobar som börjar kännas för liten. Jag har haft den i ett par år och har under tiden haft tre hästar och har det fortfarande. Nu är jag inne på att rationalisera tiden för skötsel av allt runtomkring och tycker att jag behöver fylla min för ofta. Är det riktigt kallt så tömmer de den på ett halvt dygn (de går på lösdrift) så jag måste alltså fylla både morgon och kväll.

Idealet vore att fylla en gång per dygn. I framtiden (nästa år eller året efter) hoppas jag kunna ordna någon slags vattenledning ända fram till baljan så att jag bara behöver vrida på en kran eller att det finns en flottörventil. Men som det är i dagsläget så får jag köra dunk i skottkärra. Ni som har de större varianterna på thermobar, 130 och 250l, hur många hästar använder baljan och hur ofta fyller ni på den? Jag tror att 130l hade varit precis lagom för mina djur men den baljan är ju lägre än de andra. Det verkar bädda för en del snöskottning (vilket tar tid) samtidigt som den stora kanske blir onödigt stor till mitt hästantal.

Hur hade ni tänkt? Och tror ni att det finns en marknad för begagnade thermobar-baljor om jag nu bestämmer mig för att byta?

Sv: Thermobar

kl
eller om det inte är alltför långt gräv ner en vattenledning med värmekabel i. Det har vi gjort till 4 hagar.

Jag har 130l till mina 3 och fyller en gång per dag, de går på lösdrift. Den räckte även när jag hade 4 hästar. Jag drar ut en slang från stallet och fyller så det är inte så arbetskrävande, jag måste bara vakta lite på unghästen som gärna leker med slangen..
Det beror ju också lite på TS på fodret, mina bollar är nog lite blötare än genomsnittet.

Kan du inte dra ut en slang som du förvarar frostfritt? Och köpa en till Thermobar, så har di ju förenklat ganska mycket.

Till alla
Slang i dagsläget är rätt komplicerat, under sommaren fungerar det men inte nu. Jag måste nämligen dra slangen över vägen, det är inte särskilt mycket trafik men jag tror inte att det finns någon slang som håller för -30 och bil som kör över den. Därav vattenledningen i framtiden när vi har möjlighet att gräva av vägen och lägga ner ledning.

Men en till tunna skulle ju kunna lösa en del bekymmer. Lytesout95, måste du skotta mycket snö runt din 130l balja? Den är ju lägre än tunnorna så därför undrar jag. Med 80l så kan det ju ändå komma en del snö utan att den försvinner.

Ang höjden, kan du inte stapla några pallar eller liknande att ställa den på bara?

Jag tror absolut det finns en marknad för begagnade Thermobars!

Men jag menar att du drar ut en slang när du ska fylla på, inte att den ska ligga där hela tiden. Du kan ju göra något skydd ganska enkelt med 2 brädor som man sätter ihop med järn och lägger slangen mellan, så kan en bil köra över om du tror slangen skulle gå sönder. Eftersom vattnet håller några grader borde det inte vara några problem alls den stunden du fyller på, speciellt inte om slangen är lite varmare än bara precis frostfritt.
Jag har min slang i ett värmeskåp med frostvakt, inga problem att dra ut och fylla på även vid kyligare temperatur. Iofs inga -30, men det lär du ju inte ha varje dag..?

Jag förstod att det var det du menade. Ett ytterligare problem är att slangen då blir väldigt lång och jag är rädd att den kommer att frysa under tiden jag använder den. Samt att det är svårt att förvara hela slangen frostfritt. Gården jag bor på är ännu inte riktigt hästanpassad. -30 är inte alla ovanligt där jag bor, nu lär det hålla sig under -10 fram till mars någon gång.

Tack till alla som svarat!

Oavsett hur du bestämmer di gför att göra så är marknaden HET för begangade Thermobars.
Tyckte jag satte lite överpris på vår när vi flyttade men efter 20 min var den såld (via bl*cket) och folk ringde och mailade ett par timmar till trotts jag gått in o raderat annonsen :)

Jag brukar när jag tvättar ur baljan dra fram den eftersom den står under takras. Fyller då ut gropen med mer snö och ställer baljan ovanpå, brukar sedan skotta upp lite snö runt om så den står kvar på samma ställe. Jag har en unghäst som gärna spelar fotboll med den om den rör sig...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka