The perfect tävlingstäcke - finns det?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Har börjat åka ut på mer och mer event, och känner att mitt nuvarande "tävlingstäcke" inte är mycket att hänga i julgranen. Det är ett grönt quiltat i bomull, köpt på Börjes rea i höstas. Sitter inte alls bra, är alldeles för smalt över magen och trångt i bogen. Satt och tittade lite på div. sidor nu, men hittar typ bara fleecetäcken! :eek:
Det jag söker är:
- Inte fleece. Utan typ ull, bomull eller liknande.
- Brett över bogarna och sidorna/magen
- Helst blått, eller iaf den kalla färgskalan
- Max 1 000 kr.

Vad rekommenderar ni, kära Buke-maffian? :D

Jag har ett från Catago som jag bara älskar! Visserligen grått men funktionen är helt outstanding, min häst är torr på ca 20 min. Lite billigare är Catago men Hansbo har liknande som är lite dyrare. =) Passar perfekt på mitt grova varmblod. :)

Jag har aldrig fattat det där med tävlingstäcke. Tävlingstäcken för min del. Man har väl det täcket som passar vädret?

Åka transporttäcke passar alltså bättre för mig och det är något som andas. Har net och cotton cooler fr Rambo, ett tunnare fleece, Rambo Newmarket fleece som är tjockare, ett ulltäcke fr HorseGuard (väldigt underskattad kvalité på många av deras grejer), ett tjockare ulltäcke från Domani och en Golden Stripe filt. Funkar för alla väder!

Jag har aldrig fattat det där med tävlingstäcke. Tävlingstäcken för min del. Man har väl det täcket som passar vädret?

Åka transporttäcke passar alltså bättre för mig och det är något som andas. Har net och cotton cooler fr Rambo, ett tunnare fleece, Rambo Newmarket fleece som är tjockare, ett ulltäcke fr HorseGuard (väldigt underskattad kvalité på många av deras grejer), ett tjockare ulltäcke från Domani och en Golden Stripe filt. Funkar för alla väder!

Jag tänkte mer något tunnare i bomull eller ull, att ha om jag åker iväg under vår-sommar-höst ;)

Men tack för tipsen! :)

Det jag söker är:
- Inte fleece. Utan typ ull, bomull eller liknande.
- Brett över bogarna och sidorna/magen
- Helst blått, eller iaf den kalla färgskalan
- Max 1 000 kr.

Finn Tack har snygga bävernylontäcken tycker jag. I övrigt gör jag som @the_connemara och använder det täcke som passar för väderleken, oftast lätt smutsat Amigo-utetäcke. På sommaren inget täcke alls. Ibland är jag duktig och tar med ett halstäcke i fleece av okänt märke att lägga på svettig häst inför hemresa. Vill egentligen har matchande fleecetäcken med hals i rosa och lila men det finns ingenstans. Så kompromissade och beställde enkla svarta från Horze med hästarnas namn broderat. De lär nog inte bli använda förrän nästa vintersäsong...

Jag tänkte mer något tunnare i bomull eller ull, att ha om jag åker iväg under vår-sommar-höst ;)

Men tack för tipsen! :)

Det är rätt stor skillnad på värme och funktion mellan bomull och ull, det förstnämnda fyller enbart funktion som dammskydd imo.
Frågan är svår att svara på, vår-sommar-höst använder jag allt från termotäcke eller dubbla fleece-/ulltäcken till flugtäcke eller inget alls.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka