The Nibblenet el. andra lösningar?

cactuspower

Trådstartare
Eftersom jag har en väldigt glupsk häst som kastar i sig sin mat så försöker jag hitta någon bra lösning så att grovfodret ska räcka längre. Just nu fodrar jag med ett hönät som väll räknas som "småmaskigt" ifrån Hansbo, det gör väll en viss liten skillnad men hon har med tiden fått in en ganska bra teknink för att ändå lyckas äta maten relativt snabbt ändå. Behöver alltså en ännu bättre lösning så att hon får anstränga sig lite mer för att noppra i sig maten :D Tyärr är hon dessutom överviktig efter sommaren, pga bete och sparsam ridning men nu ska det bli ändring på det med. Har även bytt stall nyligen, tyvärr är det mycket sämre rutiner i nya stallet än det gamla, eller ja, framför allt så är väll det tråkiga att fodringarna ligger så tätt (kl 7, 11.30-12, 15.30-16) och sedan får de ibland kvällsmat redan kl 19, vilket känns alldeles på tok för tidigt.

Stallet ligger tyvärr ca 7-8 km hemifrån och jag har ju ingen möjlighet att kvällsfodra själv varje kväll, eller dröja ut min stalltid förjämnan för att fodra senare. Stallet är kollektiv med många viljor och tyvärr är det nog en omöjlighet att "dra ut på" kvällsfodringen.



Hästen står på halm och hö med bra "ridhästvärden". Men ja, nu till saken. Jag har sökt runt på nätet efter alternativa lösningar för att dröja ut utfodringstiden, jag var länge inne på det här med SMHN näten, de vekar förvisso vara ett bra alternativ när det gäller att fördröja ättiden MEN jag har funderat på hur man skulle kunna lösa det med upphängning av dessa. Har ju en häst som är skor och som dessutom går gå med brodd sen, jag tycker skaderisken verkar vara lite sådär med dessa.. tänk om dem trasslar in sig eller fastnar?

The Nibblenet http://www.thinaircanvas.com tycker jag verkar ha en lite stabilare konstruktion som verkar vara lite rejälare och jag tror inte skaderisken är riktigt lika stor här. Dessutom kan jag ju ladda nätet i förtid och jag tror det blir lite smidigare för de andra i stallet att bara hänga upp "the nibble net" i stället för att krångla med och fylla upp ett SMHN nät.. men ja vet inte?

Min häst (som är import Lettland) ser dessutom alltid ut som om hon skulle mörda en :grin: när man kommer maten även om hon sedan oftast inte gör så mycket mer en ser väldigt arg och sur ut. En del som utfodrar i stallet tycker hon ser lite läskig ut så därför vill jag ju samtidigt hitta en smidig lösning så att de inte tycker det blir för bökigt och fodra.


Nu vill jag ha tips, råd och erfarenheter! :bow: Hur tycker ni jag ska göra?
Någon som testat Nibble nets??? :)
 
Sv: The Nibblenet el. andra lösningar?

Hej!

Jag tittade på sidan och fick känslan av att "hoppsan, det där var dyrt". Dom där borde man väl definitivt kunna sy till själv, eller?

Minsta hålen fanns i lite under 4 cm om jag förstod rätt..

Testa vetja, så kan du bli den första som rapporterar om det var bra eller ej!

/Lavinia
 
Sv: The Nibblenet el. andra lösningar?

Jag har för mig att frågan om dessa nät har varit uppe på buke för några månader sedan...

Jag blev redan då sugen på att försöka mig på att göra en egen, men sen har det fallit i glömska.

Tycker du ska köpa hem ett och sen berätta hur det fungerade :D ;)
 
Sv: The Nibblenet el. andra lösningar?

Hmmn var inne och kollade lite mer på sidan, det nätet jag funderade på kostade väll i sig runt ca 500 kr men sedan tillkommer ju frakten hit till Sverige också.

Dock blev jag lite skeptisk när jag läste en kommentar på sidan om en som skrev att hon älskade sitt nibblenet och att det var välkonstruera och förlängde tuggtiden, men " i morse när jag avmaskade min häst märkte jag att tandköttskanten av hans överkäke var rå, svullen och väldigt inflammerad." Vilket hon då trodde berodde på nätet.

Så nu blev jag ju lite sådär fundersam på om jag verkligen "vågar" beställa det..
 
Sv: The Nibblenet el. andra lösningar?

Shires har ju liknande delux-höpåsar som bara har små nät-rutor på en liten yta framtill och är täckt på resten så att säga.
Jag är lite sugen på att prova ett sånt för att ha inne på natten, men antingen lägga en tuss löst hö också eller ha ett till lite mer lätt-ätet nät också så häststackarn hinner äta sig hyfsat nöjd innan den behöver kämpa med ett sånt. :devil:
Betydligt billigare än de siffror du skrev, men dyrt för ett hönät och såpass litet att man nog kommer behöva mer än ett.


Jag tror ju tyvärr det är svårt att försvåra ät-tiden om man delar upp på fodringar, alltså inte har fri tillgång. För att dom blir hungriga och då jättemotiverade att kasta i sig maten. Målet bör vara att hästen inte känner att den behöver kasta i sig maten i kombination med att man gör det lite jobbigt för dom så dom tar det lugnare. Så snart dom känner den där mathetsen av att vara hungriga så lär de sig väldigt snabbt bättre teknik att få ur mat ur hönäten också. :/

Har själv lite svårt att få det gå ihop. Nu över vintern har jag funderat på att skaffa något till finmaskigt nät (med max 3*3) och en eller ett par såna delux-nät, och använda dessa som pill emellan måltiderna. Men se till att det åtminstone ett par gånger per dag finns en lös hög hö att äta sig mätt av alternativt något litet nät med större maskor som går lättare att äta ur.
 
Sv: The Nibblenet el. andra lösningar?

Hej!

Sen har vi ju dom där andra jäklarna.. Som oavsett om maten finns jämt eller ej fortfarande kastar i sej den *suck*.

Nästa vecka ska jag ta tid på hur lång tid det tar för min fröken att äta upp 1 kg hö utan nät och med 4 cm nät så får vi se hur stor skillnad det är.. Tror hon behöver ett 2 cm nät:-(

/Lavinia
 
Sv: The Nibblenet el. andra lösningar?

Ja så kan det ju vara också. :angel:
Min är ju också lite den typen men nog tycker jag ändå rent generellt när man ser han stå och äta i hagen eller i boxen (efter att han redan ätit en stund) att ät-takten är långsammare överlag. Tror det blir mer stimulerande ändå med näten. Och jag -tror- att det gör så han tar pauser oftare också, åtminstone om man ska tro vad stallägaren säger och att han blir så kräsen att han ändå tycker att höet är "gammalt" och ratar det när han tycker det är dags att utfodra mer, den rackarn! :devil: Ser utsvulten ut när man kommer med nytt även om han har 10-20 kg kvar i hagen som man la dit bara några timmar innan eller dagen innan, och man har sett honom stå och äta nästan obehindrad ur näten..
 
Sv: The Nibblenet el. andra lösningar?

Tror nästan det blir lättare att äta i de näten för hästen eftersom det är mer stabilt.
 
Sv: The Nibblenet el. andra lösningar?

Min häst får alla sina mål utom ett i småmaskiga hönät. Jag blandar frukost och kvällsmat med halm. På morgonen har han alltid kvar halm, och det får hänga kvar så han har att pilla med när han kommer in. Han får i sig totalt 4 kg hö och 2-3 kg halm per dag och då har han att äta i princip hela tiden. Visserligen liten häst på bara 1,5 år, men han kan äta fort och mycket, och det gör han också utan nät.

Har du möjlighet att blanda med halm så skulle jag rekommendera det. Blanda ordentligt så tar det för hoppningsvis lång tid att pilla ut höstråna och sedan gå loss på halmen (får i sig ca 1 kg hö och 1,5 kg halm från 23-06 ca). Din häst står ju på halm, så då har den ju att äta på natten.

Jag fyller mitt när i förväg så det är bara för stallägaren att hänga upp när det är dax för fodring. Ute-näten får de fastsatta i plasttunnor på marken. Alla utom min häst och en häst till är skodda, men det har aldrig varit några problem
 
Senast ändrad:
Sv: The Nibblenet el. andra lösningar?

Idag testade jag en annan lösning, slängde i ett vanligt småmaskigt hönät i ett annat småmaskigt hönät :D så nu borde hon haft att göra en lite längre tid åtminstone tycker jag..

Kan förövrigt svara att jag bara fodrar på detta sätt och vill förlänga ättiden avseende kvällsmaten, övriga givor får hon normalt då gör det inte så mycket om hon äter snabbt eftersom de utfodras mycket mer regelbundet och det inte går så lång tid mellan varje mål. Hon har även fri tillgång på halm i boxen vilken hon pillar i sig en hel del utav så hon har ju att göra men jag vill ändå dra ut på ättiden för kvällsmaten :)
 
Sv: The Nibblenet el. andra lösningar?

Vill du bara dra ut på tiden på det målet tycker jag absolut att du ska prova att blanda kvällsmaten med halm :) Det funkar till och med på stallets störste matmonster ;)
 
Sv: The Nibblenet el. andra lösningar?

Om du pålle är snabb på att äta ur de småmaskiga näten så kommer hon nog att äta ännu snabbare ur det där. Påsar blir ofta sunkiga snabbt oxå.
På CaisasShop har de småmaskiga nät som man kan tvätta i lite varmare vatten, så blir de ännu mer småmaskiga. Bygger man sedan en låda och lägger det i så är det så gott som omöjligt för hästen att trampa på nätet.
Så har jag tänkt göra på min lösdrift när jag får igång den. :)
 
Sv: The Nibblenet el. andra lösningar?

Det ser inte speciellt småmaskigt ut, jag tror inte det förlänger ättiden nämnvärt. Containernät funkar bra för oss. Har 2*2 rutor, kalasbra. Jag bara knyter ihop och slänger in på backen. Inga skador eller bekymmer på några sätt (än så länge), har gjort det dagligen sen i april.

Funderar på en variant där man har en påse med småmaskig "ätruta", så hästen bara kommer åt maten från en ände liksom. Om jag får en symaskin ska jag nog göra en sån :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Detta är min första gång här, så om jag lägger dessa frågor under fel rubrik ber jag om ursäkt. Om någon kan flytta den till rätt plats...
Svar
3
· Visningar
1 478
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp