Det är ju viktigt att skilja på verk och person i dessa lägen också förstås. Att Kenneth Gärdestad skrev texten till Vilken härlig dag innebär ju inte att HAN var en fluktare, eller tycker att fluktande är något bra. Till exempel. På samma sätt som Bret Easton Ellis inte skrev American Psycho för att han är galen seriemördare och vill uppmuntra till sådant, och att Nabokov inte skrev Lolita för att han var pedofil och vill inspirera andra.
Funderade och diskuterade kring detta igår kväll, och insåg att jag nog dömer låttexter hårdare än jag gör poesi eller skönlitteratur. Kanske för att de liksom (ofta) framförs av textförfattaren?
Kan dock flika in ännu en riktigt obehaglig text, Run for your life med Beatles.
I min värld är skillnaden mellan Vilken härlig dag och American Psycho att låten nog inte är tänkt att skildra så mycket annat än typ "en härlig sommardag där jag fantiserar om att jag tittar på en naken tjej". American Psycho däremot, skildrar ju en annan person utifrån den personens upplevelser världsuppfattning så att säga. Personens världsuppfattning är inte tänkt att spegla författarens utan författaren utforskar och skildrar en helt annan person än sig själv.