Tetracyklinbehandling

C

Carina&Ludde

Min häst har nyligen genomgått en 5 dagars behandling med intravenös Tetracyklinbehandling pga fästingrelaterad sjukdom. Innan behandlingen var han trött, hängig, stel, ointresserad men bara efter några dagar efter första injektionen blev han piggare och nu, snart 1 vecka efter avslutad behandling, är han helt OK.

Ni som har/eller haft hästar som också blivit behandlade med Tetracyklin, hur har de blivit efter behandlingen? har det goda resultatet bestått? har de behövt behandlas igen? Ja, jag är intresserad av allt Ni kan berätta om när det gäller detta.

Hoppas på många svar, jag kommer att gå in här ofta för att titta.

Hälsningar från Carina&Ludde

Sv: Tetracyklinbehandling

Min valack fick samma behandling för samma orsak. Och jag kan inte hitta ett annat ord än mirakel. In på klinik gick e halt, håglös och trött häst som var en skugga av sitt vanliga jag. Fem dagar senare knallade min gamla vanliga, pigga, glada och haltfria häst ut. När jag kom hem och släppte honom i hagen och såg honom busa igen, och dessutom ohalt och fräsch var det första (och hitills enda) gången i mitt liv jag gråtit glädjetårar, så (be)rörd blev jag.

Han har aldrig haft några problem av erlichiosen sen dess, det är fyra år sen i höst *knock on wood*

Tack för Ditt svar. Att det dessutom inger hopp känns jättebra. Jag är ganska rädd att min häst ska bli sjuk igen när "medicinen slutar att verka". Gav Du Din häst något extra för immunförsvaret efter behandlingen såsom örter, vitlök eller annat som Du kan rekommendera?

MVH Carina&Ludde

Min blev också behandlad av samma orsak, erlichias.

SJukdomen visade sig i form av hältor och muskel/ledvärk i hela kroppen som vandrade runt. Hon hade problem i 11 månader innan hon fick behandling , så hon gick lång tid :( .
Hältorna och värken försvann kort efter behandlingen, däremot drogs vi med stelhet och ofräsch-het ca 1 år efteråt.. Red inget under den tiden, utan jag tömkörde, promenerade och bara umgicks med henne :love:

När hon var som "krattigast" gav jag djävulsklo i några dagar, då släppte det värsta.

Tror att återhämtningstiden (alla har inte problem efter heller) borde ha lite med att göra hur länge de har haft problem?

Carina&Ludde skrev:
Tack för Ditt svar. Att det dessutom inger hopp känns jättebra. Jag är ganska rädd att min häst ska bli sjuk igen när "medicinen slutar att verka". Gav Du Din häst något extra för immunförsvaret efter behandlingen såsom örter, vitlök eller annat som Du kan rekommendera?

MVH Carina&Ludde

Nej, ingenting. Han gick i X år med erlichios liggande 'latent', det bröt ut när han blev svårt sjuk i sviterna av ett infekterat spiktramp, dvs det var då erlichiosen bröt ut. Det fattade vi dock inte då, och sen tog det ett bra tag innan veterinärerna fattade vad ledhältorna, apatin, viktnedgången, balansproblemen etc kom från. Så han gick med obehandlad erlichios och symptom i ytterligare nästan 6 månader innan han fick behandling.

Veterinärerna var - talade de om i efterhand - inte sådär jättepositiva till att hans leder skulle bli fullt återställda, men han böjdes UA runt om ett år senare och veterinärerna sken som en sol.

Erlichiosen har inte brutit ut igen *knock on wood*, och jag har inte gjort något speciellt för att försöka förhindra det eller så heller. Däremot behandlar jag nu med Switch hela sommarsäsongen, oavsett om det behövs mot knott eller ej, för att minska risken för nya fästingar (han har dock haft X antal fästingar sen dess och utan att få det igen *peppar peppar*

Håller tummarna för din häst. Som JAG fattade det 01 när min behandlades så det är vanligast att de som svarar på behandlingen BLIR bra, det är värre med de som inte svarar alls. Sen visst finns det risk för 'återfall', men du har oddsen klart på din sida iom att han svarat så bra på behandling :bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Kattbilder #10
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka