Skreppur

Trådstartare
Alla, eller de flesta här på buke har väll någongång blivit testad av sin häst under hantering. Kan inte ni berätta vad eran häst gjorde/gör och hur ni hanterade/hanterar det? Skulle vara intressant (:

Sv: Testning

Min häst började testa mej genom att inte vilja komma in från hagen. Jagade honom i 2 timmar varje dag under den sommaren :crazy: . Efter det har han aldrig varit lika besvälig att få in. Gäller att vara envis ;) .

Min madam testade om jag gick att skrämma bort genom att anfalla med strukna öron och blottade tänder när hon kom till mig. Det gick INTE något vidare för jag slängde mig om halsen på henne och gav henne en kram. Det hade hon definitivt inte väntat sig. Hon är fortfarande lika respektlös mot mig - och jag mot henne så lite "vildhästbus" är det varje dag men är jag inte med på noterna så blir hon ledsen, det syns tydligt. Det har liksom blivit hennes grej, först anfalla för att stanna en decimeter framför mig och pussas och kela. :love: Jisses så många hon skrämt genom åren. :rofl:

När jag fick hem Bonita från inridningen nu för X antal veckor sedan testade hon genom att knyffa en, går rakt över en, springa ifrån en när man ledde henne och hoppa runt när man skulle sitta upp. Tränade då MYCKET ledarspaksövningar och nu är det inga problem alls.

Hästen galopp-bockade Slash rodeo på ridbanan konstant i 30 min. :D

Mig skulle hon inte skrämt, hon skulle mött en spade :angel:

Haha *asgarv, kunde inte sluta skratta :D

Min häst testade mig när vi skulle lasta förra vintern. Hade vatt besvärlig med de förra ägarna men när vi fick hem honom gick det hur bra som helst att lasta det första halvåret. Tränade 20 minuters transportväg därifrån 1/veckan + tävla så det blev en del lastande. Sen en dag när vi var lite stressade iväg till träning, det var kolsvart ute, isit och det spöregnade! började han krångla :mad: vi tog ny sats och försökte igen. Jag började bli rätt arg och vi tog lina.. Vi det här laget var han helt tokig och vi klarade knappt att hålla honom. Eftersom att vädret inte var det bästa för att hålla på att bråka i (vem vill ha en häst lös ute i skogen i totalt mörker och isgata) så gav vi oss.. Nästa dag provade vi igen.. Samma visa men så backade vi intill transporten till stallet så in skulle han. Sen helt plötsligt så bara gick han in :eek: Vi åkte till närmsta ridhus och tränade lite självständigt sen dess har han aldrig krånglat. Kan hända att vi behöver knäppa på longeringslina men aldrig använda den.. Nu är min lilla ängel underbar att lasta själv. :love:

*skrattar*

Min häst brukar testa nya ryttare och även mig ibland genom att stanna när man är ute och skrittar i skogen och sedan bara vända långsamt, långsamt på vägen för att gå hem igen. Det är inget kast han gör men han gör sig så seg att man knappt kan stoppa honom förrän han är runt och då drar han ner huvet så man tappar tyglarna och så går han med bestämda steg hemåt. Jag har lärt mig hur han funkar så med mig har han väl insett att det inte hjälper, men emellanåt så måste han ju försöka...
Det kan ibland vara lite praktiskt, för om man skulle rida vilse, så lär han knalla hem. (bra för medryttarna som inte hittar så bra i skogen :) men inget man ska uppmuntra honom att göra )

Mitt senaste köp gjorde allt tvärsom.... ville jag gå åt ett håll, då skulle han åt ett annat. Villa jag göra halt, då reste han sig. Efter ett tag reste han sig så fort jag ville ngt som han inte tyckte passade. Jag pulade på en graman ( för att han inte skulle slå över, varken hästen eller jag var i toppform med tanke på balansen ;) ) och var bara envis, lugn och cool tills han tyckte att det blev tråkigt. Idag (köpte honom i december) är han världens trevligaste. Lugn, cool, trygg, och framför allt positiv. :smirk:

Min häst är helt dumsnäll och har aldrig gjort något för att testa mig.

Köpte en häst som tidigare ansågs oridbar. Det är nästan lättare att räkna upp vad hon inte gjorde, och det var väl att sköta sig.....
Hon reste sig, så pass högt och balanserat(lärt sig)att man helt enkelt kanade av, kastade sig från sida till sida, backade, toksparkade, både mot luft och andra hästar, rodeo i alla gångarter(ingen rolig rodeo heller)både inomhus och utomhus, i natur och ridhus, vägrade lämna stallplan, med tidigare nämnda protester som följd. Med andra ord en riktigt trevlig häst.....
Har knäckt revbenen två gånger, gått rejält omkull två gånger, tappat räkningen i avfallningar, haft blåmärken och blesyrer dagligen. Hästen har trampat sig själv med svårläkt sår som följd, bockat sig halt med 2 mån. konvalecenttid.
Ja vi har prövat det mesta....
Idag tävlas hon upp till LA:4 med godkänt resultat, påbörjat utbildning till MSV. Ibland så dyker en liten "drake" upp från gamla tider, men det är långt ifrån som det har varit.
Det har tagit mycket tid(1 1/2 år), blod svett och tårar till att få henne till det hon är idag, och det känns inte som att det är färdigt än.
För oss handlade det främst om att bygga upp ett förtroende, och lära henne att man inte alltid ska strida om allting. Det är jag som visar vägen hon ska följa. Hon har nu lärt sig att lita på mig och det funkar rätt så bra, men tyvärr accepterar hon inte riktigt andra ryttare än, men vi tränar på det....

Tack för alla svar (:

Lite frågor:

1. Vad ska man om hästen tvästannar när man leder? (Förutsett att hästen testar och inte har ont)

2. Om man står och klappar och ryktar en häst som plötsligt visar öronen bakåt. Ska man acceptera det och sluta med det man gör eller ta det som smånonsens? Vart går gränserna?

Min häst har också stannat någon gång när jag lett henne om hon vet att vi ska någonstans hon inte gillar. Man kan försöka ha ett långt spö, hålla tyglarna i höger hand och liksom peta på med spöet därbak med vänstern genom att vrida sig själv utåt. Tyvärr har min häst lärt sig att då backar hon lite och jag är så liten att jag inte kommer åt. Jag fortsätter istället att gå fram och hålla ett fast tag i tyglarna när hon står stilla, då stramar det ju i munnen så då kommer hon efter direkt. Ser inte så snyggt ut den tiden det varar men det funkar..

Hanteringsmässigt har min häst inte testat speciellt mycket, det har mest varit småsaker att hon varit seg på att flytta sig åt sidan i gången/boxen. Då har jag förstärkt min mjuka beröring på sidan lite snabbt och "jagat" undan henne, berömt och sen har det varit bra med det.

Om en häst stannar när man leder brukar jag backa några steg så att min axel är strax före hästens bog och sen försöka "gå igång" den med min egen kropp. Kommer man inte med då lägger jag ett tryck i grimman/tränset och håller kvar tills hästen tar ett steg framåt/eller börjar gå, då släpper jag _direkt_. Stannar hästen igen, så på med tryck och samma sak igen. Börjar hästen backa går jag bara med den, men utan att släppa trycket. Sen när den stannar får den en liten eftergift, sen ska man fram. De flesta hästar kopplar detta mycket fort, och håller sig på mattan.

Om hästen stryker öronen när man rör den någonstans så kollar jag på området där den reagerade, sen klappar jag på platsen medan jag håller ögonkontakt med hästen för att se vad den vill, och min önskan är att jag ska få klappa överallt på min häst utan att den tycker det är obehagligt.

Senast ändrad:

Oxxx skrev:
Min häst började testa mej genom att inte vilja komma in från hagen. Jagade honom i 2 timmar varje dag under den sommaren :crazy: . Efter det har han aldrig varit lika besvälig att få in. Gäller att vara envis ;) .

Hihi, så gjorde min med för några veckor sedan, då vi köpte henne. Sen testar hon väl lite annat också, t.ex att sparka med framhoven på boxdörren.. :mad: och varje gång jag sa till henne så slutade hon i ca 1 min, gissa vem som sedan blir sur för att jag sa åt henne och testar mitt tålamod genom att göra om det? Jo, HÄSTEN! :devil: Men detta har dock gått över nu, kom ut en dag till stallet, skulle ta in henne från hagen, jo, hon stog så till så när jag kom, inget bankande i dörren heller, sen dess har allt vart lugnt. Tror det lugnar sig med tiden (att hästen testar). :smirk:

Jag tycker att gränserna dom sätter du.
Om hästen är "grining" när jag borstar så accepterar jag det. Den är ju en levande varelse och måste få visa obehag. Däremot accepterar jag inte att den sätter sig emot mig. Det är jag som är ledaren och det ska hästen lyssna till.
Om hästen stannar när jag leder så försöker jag mana på den bakifrån, för att försöka dra frammåt en ovillig häst...det orkar man inte. Sen om den inte går spikrakt fram är inte så noga men den får inte gå åt det håll den själv vill åt. Den ska"tänka frammåt" inte spjärna emot, vilket lätt blir om man står framför och drar.
Hoppas att jag nu kunde förklara någotsånär vettigt.....

Min polle testa mig det första hon gjorde när jag provred henne, hon bara hoppa o stutsa, stegra o bocka. Det va nära att jag inte satt kvar på henne. Tyvärr så kunde jag inte göra så mycket, det va bara att låta henne hållas. Nästa gång jag red henne så var hon mycket bättre. När jag börja rida min före detta sköthäst (som jag nu äger) för 7 år sen så fick jag honom inte att gå fram. Hur jag än gjorde så tvärvägra han. Så det sluta med att mamma eller pappa fick springa före när jag skulle trava. Men jag lärde mig mycket på honom, kan även meddela att jag ramla av ungefär.... :angel: ....varje dag.
Hästen jag snackar om är en shettis...å alla vet väll hur dom kan va ;)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
254
Senast: Lavinia
·
R
Relationer Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv! Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 931
Senast: Raderad medlem 149524
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama