backsippa

Trådstartare
Har ett sto, haft henne dryga halvåret hemma hos mig, innan stod hon installad och jag skötte henne bara. Ett genomtrevligt sto, pigg, glad och trevlig. Nu sista tiden har "något hänt" hon är lite förbytt... Förstår att hon testar mig. I ridningen proteserar hon ibland vill inte gå framåt, jag har börjat tagit lektioner och då går hon bra. Jag har ju då stöd i läraren, vet ju att problemet ligger hos mig, jag har väl inte "rätta hästkänslan", Kan man lära sig det, eller är det "kört.
Hon är även sur i hage och stall nu. Riktigt kan gå åt mig när jag kommer med lunch hö.
När jag berättar läget för andra så säger de det jag redan förstår, att hon testar mig, och så här långt har hon "vunnit"... förstår att jag måste lära mig bli ledare, (jag är nog rätt mesig)
men hur gör jag, om hon biter efter mig -ska jag rya, ruska om henne, fösa huvve åt sidan, ignorera ???? Hur "hård" ska man vara? Förstår att jag inte kan ta en kamp, hon är stark, måste får råd hur man gör för att få den respekt/förtroende jag behöver. Vill ju så gärna har "tillbaka" den underbara varelse hon var mot mig.
När vi är ute och går i skogen så funkar det bra, hon stannar och följer mig bra där.

Sv: Testning

Mitt sto, (vi har mamman till den) men fick sälja den när den var yngre men nu köpt tillbaka hade ett J*KLA humör och bets och sparkades som en dåre, men man får sätta gränser en dag fick hon tag i hela armen (tro mig den var inte vacker efteråt) men då fick hon faktiskt en klapp på mulen, var mest reaktionen för att få bort henne. Men hon ska inte gå till anfall bara sådär, och jag är ingen elak person kan jag lova dig, men med mkt träning och att vinna hennes förtoende har gjort att nu ca 6-7 månader senare kan ha henne lös vartsom hon går med mig och står still överallt, hon är jättelugn och skulle aldrig nu göra så, innan kunde man inte leda henne i grimskaft försen och stack, men man får komma underfund med vart man vill ha hästen hur mkt den ska få göra, tycker det är jätte bra att ha lite friare med sina hästar att dom inte ska lyda som robatar men dom ska lyssna när man ber dom om något :)

Hästar behöver någon som dom kan lita på och någon som hjälper dom med att veta vad man får dvs inte får göra :)

Hoppas du fattar lite av vad jag menar annrs är det bara att fråga haha :P

Testar dig...jag skulle vilja säga att hon försöker säga något. Vad det kan vara är lite klurigare.

Smärta? Vill inte umgås med dig? Vill inte göra som du säger? Vantrivs av någon anledning?

För att veta vad du ska göra i situationer där hon bits så måste du först veta varför hon försöker bita dig.

Men ok, hypotetiskt kan vi säga att det beror på att hon inte ser dig som en ledare som du själv föreslår. Hon har alltså ingen respekt för dig.

I situationen i hagen beror det i så fall på att att hon vill vara säker på att hon får mat och det gör man genom att flytta undan alla andra som är lägre i rang. Även om det är du som kommer med maten så tror hon fortfarande att hon måste kriga om maten med dig. I det fallet kan du ju se till att ignorera henne och inte ge henne mat förrän hon känns artig. Gå inte ens in i hagen om det är det som krävs. Det kan ta väääldigt lång tid innan hon ger upp och går iväg och det är först då hon får sin mat. Då det tar en massa tid så kanske du inte vill göra det? Men det är ett alternativ - ignorera.

Ett annat alternativ i hagen är att blockera och försvara dig själv, kan va praktiskt med en pinne eller ett rep om hon är agressiv. Använd den inte till att slå mot hästen men vifta den framför dig så du får det utrymmet du känner att du behöver. I princip alla hästar håller sig borta från en viftande pinne men om de väljer att gå in i den så får dom skylla sig själva. Det är alltså väldigt viktigt att du använder den som skydd och en sköld, inte som ett vapen. Börja så klart redan innan du går in i hagen med att vifta så de är beredda på att det är en ångvält på väg in i hagen. Sen kan man kombinera det med att vänta tills det känns rätt att belöna henne med maten också. Det är en annan metod.

Dessa två metoder kan du i så fall tänka på i alla situationer. Ska jag välja att ignorera, gå ifrån henne och vänta ut rätt beteende (belöna rätt beteende med en godisbit kanske) eller ska jag välja att skydda mig själv från hennes anfall tills hon tröttnar? Kan påpeka att det krävs en del timing och uppmärksamhet för att effektivt kunna läsa av vad hon tänker göra innan hon gör det så man hinner skydda sig själv från bit, spark, buffel eller vad hon nu kan tänkas göra också. Hur du väljer att skydda dig är ditt val och vad som känns bäst för dig i just det läget.

Hästar förstår iaf inte hämndaktioner, skrik, tjat, slag och spark som kommer från ingenstans. Men de förstår att de behöver flytta på sig om något obehagligt är på väg mot dem eller att det bara är dumt att bita i en kaktus.

Men glöm inte att de också förstår att det gör ont att gå för nära en kaktus... Men det menar jag att det är viktigare att de ser dig som en igelkott: det gör bara ont om du inte vill att de ska komma nära, men annars är du hur gullig som helst ;) Och det handlar återigen om timing så klart!

Lycka till!

Förresten kan det också bero på att du är rädd för hästen och att den känner av det...

Läs gärna det här som Sven Forsström har skrivit som handlar om problemlösning. Det finns alltid en bra anledning till varför hästar gör som de gör.

Prova att sänka kraven på henne i ridningen ett par veckor, hon kanske tycker det är jobbigt att jobba?
Rid även i padocken/manegen, kräv att hon går rakt fram i alla gångarter utan att sura, här finns det inte rum för diskussioner.
Det är min erfarenhet av ston, man jobbar hårt vissa dar och bara motionerar andra dagar så man lyckas hålla dem på gott humör. Annars blir dom sura :)

Hur hårt du ska säga till henne när hon biter efter dig beror på hur känslig hon är. Du ska vara noga med att du får en reaktion på tillsägelsen, dvs att hon uppfattar att du är missnöjd och slutar med det oönskade beteendet. Det är väldigt viktigt med tajming i dessa situationer.
Du kanske ska ta hjälp av någon ett par gånger som får er in på rätt spår igen? Du har rätt i att man inte kan bråka med ston, de blir bara värre.
Beröm är det viktigaste, klappa och klia på henne när hon uppför sig som du vill.

Är hon frisk?
Många hästar blir halta det första året med ny ägare, pga omställningen.

Jag är ingen tuffing, och tar inga risker i varken ridning eller hantering, men jag är inte rädd för hästen. Däremot så är jag ängslig att jag gör fel, och blir oäsker, som hon säkert känner, vill så gärna att det ska vara bra och rätt.
Fick bra tips som jag ska prova, vifta med pinne/rep

Anyberg: du säger "att hon vill säga mig nåt" håller med dig, och hon är inte den glada hästen som hon var.
Smärta? Vill inte umgås med dig? Vill inte göra som du säger? Vantrivs av någon anledning? ja ...det om vantrivsel visst hon kanske längtar tillbaka till förra stället (tanken har slagit mig, även funderat på de andra frågorna) Men skulle hon börja gå "åt" mig för den sakens skull.... Det tror jag inte

Ser jag inte att jag får respons på det jobb jag lägger ner så anlitar jag hjälp snart, det här är lika viktigt för mig som ridningen (och där tar jag ju hjälp)

Mitt sto, (vi har mamman till den) men fick sälja den när den var yngre men nu köpt tillbaka hade ett J*KLA humör och bets och sparkades som en dåre, men man får sätta gränser en dag fick hon tag i hela armen (tro mig den var inte vacker efteråt) men då fick hon faktiskt en klapp på mulen, var mest reaktionen för att få bort henne. Men hon ska inte gå till anfall bara sådär, och jag är ingen elak person kan jag lova dig, men med mkt träning och att vinna hennes förtoende har gjort att nu ca 6-7 månader senare kan ha henne lös vartsom hon går med mig och står still överallt, hon är jättelugn och skulle aldrig nu göra så, innan kunde man inte leda henne i grimskaft försen och stack, men man får komma underfund med vart man vill ha hästen hur mkt den ska få göra, tycker det är jätte bra att ha lite friare med sina hästar att dom inte ska lyda som robatar men dom ska lyssna när man ber dom om något :)

Hästar behöver någon som dom kan lita på och någon som hjälper dom med att veta vad man får dvs inte får göra :)

Hoppas du fattar lite av vad jag menar annrs är det bara att fråga haha :P

Hur tränade du och hur vann du hennes förtroende, är just det jag behöver ha hjälp med

Jag tror inte det handlar så mycket om praktiska övningar, utan om din attityd.
Om du tvekar och oroar dig kan även den snällaste lugnaste häst testa gränser.

Kolla upp ditt kroppspråk.

Det där du beskriver är inte allt för ovanligt. I början är både häst o människa lite osäkra o positivt nyfikna på varandra men sen efter ca ett halvår kommer ofta just det du beskriver. Hästen vet nu rätt väl vem du är o även att det är du som kommer o ska träna. Att i ur o skur tas ut o tränas av en tvåbening är det inte alla som accepterar till 100% med en gång. Jobba konsekvent utan att bli arg o acceptera inget bitande o sparkande.

Jag brukar ta hästen in i en longercirkel o jobba med följa john övningar. När de nonchalerar sådär kan de bli farliga och då är det verkligen dags att utan inspänningar o annat grejs på hästen jobba med kroppsspråk och uppmärksamhet.

Helt normalt beteende. Det du måste göra är som sagt att bli ledare över hästen.
Jag skulle rekommendera dig att ta saker lite som de kommer och var inte rädd för att säga ifrån ordentligt om du känner att du måste det. Hästen blir inte ledsen för att du visar att du är högre i rang. Jag menar inte att du ska ta till våld mot hästen och slå den men om den biter efter dig så få den att gå undan och var bestämd på den här punkten. Det hon gör är att gå in i ditt space och testa sin roll. Om du då backar undan när hon surar åt dig sådär så är det som att tala om för henne att hon kan göra lite som hon vill. Det är inte bra att ignorera en häst som biter efter människor. Om du verkligen blir biten skulle jag nog nästan rekommendera att du "biter tillbaka" eller i alla fall hotar att göra det. Typ ett nyp.. Precis som en flockledare skulle göra.
Se inte till att skapa konflikter utan använd ömsesidig respekt. Dock är det bra att undan för undan tänja lite på gränserna.
Tänkte även på det här med lunchen... I en flock är det flockledaren som äter först. Det är alltså du som ska äta först. Med det menar jag inte att du nödvändigtvis måste äta hennes mat men stå gärna vid maten ett tag och låt henne inte komma nära den. När du sedan går därifrån har du "ätit klart" och det är hennes tur.
Det är viktigt att kommunicera med hästar på hästars vis.

Lycka till! (:

Jag känner igen det där från min egen häst. Köpte en häst som jag känt i flera år och som hade en massa olater och idéer för sig.
Grunden i det jag gjorde var att säga nej eller ryta om hon gick för långt över gränsen, och hela tiden se till att jag genomförde det jag skulle göra. T ex ville hon inte gå ut ensam i skogen, så jag tog henne i longerlina och hon tramsade och jag gick den sträckan jag bestämt. Hon lärde sig att hon inte vann något på att tramsa och sen kunde jag rida ut henne ensam i skogen.
När jag borstade gick hon fram och tillbaka, viftade med benen och högg i luften. Jag fortsatte borsta och till slut tröttnade hon.
Jag gjorde också samma saker på samma sätt hela tiden så att hon visste vad som förväntades av henne och var gränserna går och blev trygg med det.
Jag uppfattade alla hennes signaler och svarade på dem även om hon inte fick som hon ville, och min uppfattning är att hon blev trygg med att jag såg vad hon sa och därför dämpade sitt kroppsspråk mer och mer.

Idag har det snart gått åtta år och jag har en glad och trygg häst som kan gå lös bredvid mig och lyder röstkommandon.

Pyssla med henne och lite "lekar" och visa att du är ett tryggt kort, att du finns där så hon kan slappna av och vara sig själv. Hon ska kunna slappna av somna till lite och veta att du har koll på henne och allt som händer runt om :)

Ta allt långsamt, stressa inte upp dig i onödan. Sätt dig en stund och bara betrakta henne i hagen och se hur hon gör och hur hon beter sig.
Försök att förstå henne, ur hennes synvinkel :)

klia klia klia och bara mys (om du kan) gör lite övningar.. stannar du stannar hon och gör lite "volter" . Låt henne känna sig trygg :)

Helt normalt beteende. Det du måste göra är som sagt att bli ledare över hästen.
Jag skulle rekommendera dig att ta saker lite som de kommer och var inte rädd för att säga ifrån ordentligt om du känner att du måste det. Hästen blir inte ledsen för att du visar att du är högre i rang. Jag menar inte att du ska ta till våld mot hästen och slå den men om den biter efter dig så få den att gå undan och var bestämd på den här punkten. Det hon gör är att gå in i ditt space och testa sin roll. Om du då backar undan när hon surar åt dig sådär så är det som att tala om för henne att hon kan göra lite som hon vill. Det är inte bra att ignorera en häst som biter efter människor. Om du verkligen blir biten skulle jag nog nästan rekommendera att du "biter tillbaka" eller i alla fall hotar att göra det. Typ ett nyp.. Precis som en flockledare skulle göra.
Se inte till att skapa konflikter utan använd ömsesidig respekt. Dock är det bra att undan för undan tänja lite på gränserna.
Tänkte även på det här med lunchen... I en flock är det flockledaren som äter först. Det är alltså du som ska äta först. Med det menar jag inte att du nödvändigtvis måste äta hennes mat men stå gärna vid maten ett tag och låt henne inte komma nära den. När du sedan går därifrån har du "ätit klart" och det är hennes tur.
Det är viktigt att kommunicera med hästar på hästars vis.

Lycka till! (:

Egentligen vet jag allt vad ni skriver, men Oj så bra att ni skriver, är så att jag skäms lite så igenkännande stort fel jag låter ske dagligen... När jag kommer med lunch hö tar hon en tugga direkt ur påsen... Vet att det är fel, har tänkt på det tidigare, men inte förrn nu när jag ser vad du skrivit förstår jag att det måte jag jobba bort direkt, Tack.

Egentligen vet jag allt vad ni skriver, men Oj så bra att ni skriver, är så att jag skäms lite så igenkännande stort fel jag låter ske dagligen... När jag kommer med lunch hö tar hon en tugga direkt ur påsen... Vet att det är fel, har tänkt på det tidigare, men inte förrn nu när jag ser vad du skrivit förstår jag att det måte jag jobba bort direkt, Tack.

Var envis som sjutton! :)

Jag har haft som princip att aldrig låta hästarna hänga vid porten vid matning eller om jag ska ta in nån. Just för att undvika att hamna ikläm/under. För en massa år sen hade jag en häst på foder, och dennes hagkompisar hade för vana att braka genom porten när jag hämtat "min" häst. Stallägaren röt till ordentligt en dag, ropade väl nåt i stil med " DOM ÄR FÖR FAAAN INTE GJORDA AV GLAS! SJASA IVÄG DEM!" Hjälper ju inte att säga "snälla herr häst, kan du låta bli att rusa genom porten? Kan du vänligen flytta på dig? Om du vill alltså?" :D

Samtidigt behöver man ju inte vara elak. Sånt har jag också sett, då "tuffa" tjejer ryter och svär, slår och mest irriterar hästen för att visa att dom minsann har koll på sin häst. Det finns en gyllene medelväg.

Det handlar väl till stor del om rutiner. Och som du sa, så vet du säkert allt redan.

Har nu tänkt mig för när jag ger mat, hö och kraft, hon får inte ta förrän jag går åt sidan, tycker vi kommer framåt...känns bra.

När jag tar in från hagen så vill hon gärna "gå där jag går" hur ska jag lättast få henne en bit från mig? vill ha en lugn och lättsam "åtgärd".. Tack

När jag tar in från hagen så vill hon gärna "gå där jag går" hur ska jag lättast få henne en bit från mig? vill ha en lugn och lättsam "åtgärd".. Tack

Tänk på igelkott-scenariot igen. Om hon kommer för nära så spretar du ut med taggarna.

T ex kan du använda grimskaftet och snurra det framför dig så håller hon sig bakom din axel, om du vill att hon ska gå längre bak kan du slå rytmiskt med grimskaftet runt dina höfter så det slår lite runt och bakom dig eller snurra repet vid sidan om dig. Koncentrera dig bara på att snurra repet, bry dig inte om var hon befinner sig. Om du använder en pinne/spö kan du göra på samma sätt, rytmiskt vifta det från sida till sida, kanske lite bakåt om du känner dig trängd. Använd lite fantasi, om du vet att hon hela tiden trycker sig mot din högra sida så kan du just idag råka ha ett snurrande rep på höger sida, då får hon ett problem att lösa: antingen går hon in i repet eller så går hon någon annanstans. Om hon testar vänstra sidan så flyttar du långsamt över det snurrande repet dit. Så får hon testa sig fram till var det är mest praktiskt att gå.

Poängen är att hon ska kunna förutse vad som händer med repet/pinnen så hon kan undvika obehaget. Det är därför viktigt att göra det redan innan ni börjar gå. Det är alltså viktigt att hon inte helt plötsligt får ett rapp med pinnen eller repet för det kommer hon inte förstå...

Testa att gå baklänges då du själv är vänd mot hästen och blockera om hon försöker gå för snabbt/för nära/fel håll också, det har en bromsande effekt att gå vänd mot hästen så det är möjligt att hon stannar helt och ser lite frågande ut. Då är det bara att berömma och sen fortsätta gå som vanligt med ryggen mot henne. Kommer hon för nära vänder du dig om och motar bort henne...osv.

Ett scenario kan då bli att du snurrar repet framför dig med ryggen mot henne, du känner att hon börjar andas dig i nacken då vänder du dig långsamt om (fortfarande viftande repet) och börjar gå mot henne, förhoppningsvis backar hon undan för dig och repet som är på väg mot henne, då vänder du dig om och fortsätter gå framåt.

Testa dig fram vad du tycker är enklast och vad hon svarar bäst på. Vissa hästar stannar och backar bara man ger dom "onda ögat" eller viftar lite med fingret. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Jag ställer standardfråga 1: Är du säker på att hon inte har ont?

Jag har själv misstagit alla min hästs tecken på smärta.. Världens mysigaste tjej blev plötsligt sur och grinig, ville inte komma in från hagen och var ibland något svårriden i höger varv..

Åkte till kliniken för hälsokoll och kolla tänderna. Kom hem med häst med "skum förändring" i munnen (får inte ridas med bett längre), samt en hälta från hoven höger fram. Hon har nu vilat i 4 veckor och börjar äntligen bli sitt vanliga glada jag igen.. Hon ska vila minst 4 veckor till och äta smärtstillande 3 av dom.. Sen får vi se hur det ser ut.

/Lavinia, som är relativt säker på att det är ganska få hästar som plötsligt börjar testa..

Har nu tänkt mig för när jag ger mat, hö och kraft, hon får inte ta förrän jag går åt sidan, tycker vi kommer framåt...känns bra.

Det fungerar säkert med att snurra med grimskafft osv. Jag själv är inte så förtjust i det. Jag gör helt enkelt så att om hästen går för nära så puttar jag med handen och motar bort den till det avståndet som jag vill ha. Går dom på och förbi mig gör jag halt, backar hästen och så börjar vi om. Sen inte att förglömma så berömmer jag när jag märker att palletten ramlar ner.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka