testikelcancer

alenchik

Trådstartare
Är mörkare kulor på en ljus hund alltid ett tecken på cancer? Frågar på min kompis begäran då hennes boxerhane har missfärgade testiklar. Hunden i fråga är brun men testiklarna är till hälften svartfärgade. Annars mår hunden bra, inga knölar i kulorna.

Sv: testikelcancer

Det är möjligtvis pungen som delvis har en annan färg (ganska vanligt), testiklarna kan man inte se, o nej det är inget tecken på cancer.

jag menade givetvis "missfärgad pung" :D
Googlar man på testicle cancer dog så kommer det upp en massa bilder på just "missfärgad" pung. Men det har alltså ingenting med cancern att göra?

Nej, det vore väldigt ologisk. Typ som att bröstcancer skulle synas genom att bröstet fick en annan färg.

Vet inte hur det ser ut på hundar men malingt melanom alltså hudcancer ger ju pigmentförändringar/leverfläckar i huden.
Kanske det du får upp när du googlar?
Annars är det ganska vanligt att hundarna är fläckiga just på bakre delen av magen, pungen, snippan för dom har lite päls där.
(jag utgår från egna erfarenheter ang fläckiga hundar)

Malignt melanom brukar man få på ställen som är utsatta för mycket sol, gäller knappas vilket knappast gäller pungen.

I know ;) va kanske lite otydlig, menade att om hon googlade hund och cancer och fick upp en fläckig pung känns det troligare att det är hudcancer och inte testikelcancer.. Eller bara en bild på en hundpung där cancern sitter nån annanstans Google kan ju vara lite missvisande vad gäller bilder :D

På en hund jag hade för många år sedan började den ena testikeln att växa, den blev mycket större än den andra. Det var en tumör i den stora och den påverkade så att han fick tunnare päls genom att han fick hormonförändringar i kroppen. När man tagit bort den växande testikeln blev pälsen normal igen och det hade inte spridit sig till den andra testikeln. Tumörer i testiklarna, eller i bara den ena, brukar ofta kapsla in sig och de brukar inte sprida sig vidare i kroppen. Dock är det inte till 100% så.

Om pungen har blivit mörk i färgen så kan det eventuellt bero på att den är torr. Prova att smörja med någon vattenfri salva, t ex vaselin. Smörj t ex precis innan ni ska gå rastrunda så kan han inte slicka av det med detsamma. Om det är som den är torr ändrar det sig på några dagar.

Liknande trådar

Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 050
Senast: snöflingor
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 362
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Nu orkar jag inge mer. Nu är 4 av 5 djur hemma sjuka och behöver veterinärvård. Hundarna är såklart jobbigast när dom är dåliga. Ena...
Svar
6
· Visningar
1 977
Senast: BornAgain
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
800
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka