Testat dräktighet med urinprov någon??

P

Penda

Är de någon som vet något om dräktighets kontroll med urinprov? Vet var jag kan köpa sådana men jag bara funderar på hur "säkra" de är.. Kan inte göra vanlig rektalundersökning på henne men veterinären gjorde ett "utanpå ultraljud" den 2 december och han hittade ingenting.. Men sa efteråt att de inte alls betydde att där inte fanns nåt föl,om de precis ätit kan tarmarna skymma fölet. Hon har haft 5 föl innan o alltid tagit sig på första betäckningen. OM hon ska föla är de beräknat till den 23 april. Hennes föl från förra året fick gå kvar hos henne men för ca 6 veckor sen fullkomligt rasade hon i vikt och jag blev tvungen att dela på dom. Hon har gått upp lite men är fortfarande ganska tunn. Mage har hon dock men vi känner inga rörelser. Jag behandlar henne som om hon vore dräktig,mycke mat o bara lugna ridturer men de hade ju ändå varit kul o veta säkert.. :confused:

Sv: Testat dräktighet med urinprov någon??

ta blodprov! hade det likadant förra året och önskar jag tagit blodprov tidigare då stoet var tomt =(
Men i år betäcks hon om!

Fast när man läser om blodproven så står de ju att de kan visa positivt trots att de kastat.. De är de jag är rädd för nämligen,att hon har kastat. Hade flytningar och va ganska "slemmig" i svansen,de va därför jag hade veterinären ute.. Men de finns kanske nåt bättre blodprov än de jag läst om?? Va inne på www.avelssto.se och läste om ett iaf som inte va helt säkert..

Är de någon som vet något om dräktighets kontroll med urinprov? Vet var jag kan köpa sådana men jag bara funderar på hur "säkra" de är.. Kan inte göra vanlig rektalundersökning på henne men veterinären gjorde ett "utanpå ultraljud" den 2 december och han hittade ingenting.. Men sa efteråt att de inte alls betydde att där inte fanns nåt föl,om de precis ätit kan tarmarna skymma fölet. Hon har haft 5 föl innan o alltid tagit sig på första betäckningen. OM hon ska föla är de beräknat till den 23 april. Hennes föl från förra året fick gå kvar hos henne men för ca 6 veckor sen fullkomligt rasade hon i vikt och jag blev tvungen att dela på dom. Hon har gått upp lite men är fortfarande ganska tunn. Mage har hon dock men vi känner inga rörelser. Jag behandlar henne som om hon vore dräktig,mycke mat o bara lugna ridturer men de hade ju ändå varit kul o veta säkert.. :confused:

jag har provat på mina 2 ston båda dr. urinprov kan du göra efter dygn 120 blodprov däremot skall du göra innan dygn 120, jätte lätt att utföra och de stämmde iallafall på båda mina ston.. lycka till

Urinprov är enkelt att göra själv o det har stämt de gånger jag gjort det.
Och ja har mina ston på lösdrift vilket gör de lite knepigare att pricka in när de tänker kissa.. Men har man de i box så kissar ju de flesta hästar när de kommer in på kvällen i boxen. Men på samma sida som man beställer urintest finns där tips om hur man kan göra för att samla urin utan att passa hästen. Lycka till!

Urinprov är enkelt att göra själv o det har stämt de gånger jag gjort det.
Och ja har mina ston på lösdrift vilket gör de lite knepigare att pricka in när de tänker kissa.. Men har man de i box så kissar ju de flesta hästar när de kommer in på kvällen i boxen. Men på samma sida som man beställer urintest finns där tips om hur man kan göra för att samla urin utan att passa hästen. Lycka till!

*fnissar glatt*

jojo så lätt tror man nog att det är,.....har för övrigt provat detta kisstest flera ggr och det har funkat utomordentligt för mig bara man får stoet att sammarbeta och kissa *s* inte alltid så lätt som man tror....men gjorde en sådan "annordning" som man får tips om via leverantören. trägenvinner *s*:D

Jag har köpt testet. Även fått henne o kissa i lilla burken MEN DÅ VA DE FEL PÅ TESTET. De ska skicka ett nytt denna veckan. Helt otroligt,de är inte meningen att jag ska veta. :cry:

Jag har testat både blodprov och urinprov och det har fungerat ypperligt:)

Liknande trådar

Z
Avel Hej! Mitt sto betäcktes i maj förra året. Hon ultraljudades i 25dygnet och konstaterades dräktig. Hon beräknades att föla den 20...
Svar
3
· Visningar
1 360
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Förra sommaren var jag och hittade en underbar åring somjag bestämde mig för att köpa. I julas fick jag hem henne, då var hon i väldigt...
Svar
6
· Visningar
1 585
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!
  • Kattbilder #10