Testa annat bett eller annat knep?

salladfinger

Trådstartare
Tjenare bukewestern, jag har en fundering som jag suttit på länge nu,
min dam fipplar med bettet, jag har för länge sedan haft en tråd uppe om att hon bet tag i skänklarna på bettet, detta har vi rått bot på, men nu har hon nya "hyss" för sig..
har ett billy allen stångbett, det tredelade som inte går att vika, gillar detta skarpt då hon är känslig både över tungan och i gommen så det hamnar i ett bra mellanläge MEN...

Hon fipplar.. ungefär som att hon försöker få tag och tugga på bettet, vilket gör henne okoncentrerad och att tygelhjälperna blir ostadiga, plus att det ser för taskigt ut..:crazy:
hon gör exakt likadant på sitt raka tränsbett med lätt tungfrihet, vilket gör mig frustrerad då det är dressyr som gäller..

min fundering är alltså.. skaffa nytt bett med lite "aktivering" typ rullar eller liknande
eller har ni några knep man kan testa för att få henne stilla i munnen?

tacksam för alla tips:bow:

Sv: Testa annat bett eller annat knep?

Min fipplare trivs med anatomiska mundelar. Det han gillar bäst är ett gammalt tvådelat stångbett från Börjes. Har sett nu att de har ett tvådelat som ser exakt likadant ut för typ 178 kr.

Nu funkar han på vanligt tvådelat OM man lyckas jobba igenom honom ordentligt. Jobba bort lite av stressen typ.

Min fipplare trivs med anatomiska mundelar. Det han gillar bäst är ett gammalt tvådelat stångbett från Börjes. Har sett nu att de har ett tvådelat som ser exakt likadant ut för typ 178 kr.

Nu funkar han på vanligt tvådelat OM man lyckas jobba igenom honom ordentligt. Jobba bort lite av stressen typ.

anatomiska mundelar:confused: om du menar anatomiska som i formade efter munnen så är det ett sådant tränsbett jag har, bombers raka bett med fasta ringar, låg bred tungfrihet och något kupat

Damen tycker att tvådelat är det värsta som finns, skulle tippa på att det retar någonstans eller blir för rörigt i munnen, har provat tredelat också, men ingen lycka där, det är trist för marknaden blir väldigt smal när det är raka bett med fasta ringar som gäller :(

men tack för tipset iallafall :)

visst är det ett sådant supermjukt utan stål i? typ gummibett?
absolut en idé:idea:

anatomiska mundelar:confused: om du menar anatomiska som i formade efter munnen så är det ett sådant tränsbett jag har, bombers raka bett med fasta ringar, låg bred tungfrihet och något kupat

Damen tycker att tvådelat är det värsta som finns, skulle tippa på att det retar någonstans eller blir för rörigt i munnen, har provat tredelat också, men ingen lycka där, det är trist för marknaden blir väldigt smal när det är raka bett med fasta ringar som gäller :(

men tack för tipset iallafall :)

Jo, jag sa det mest för att jag hade hästen som slängde sig/fick panik vid tränsing men som blev nöjd på just denna mundelen. Testade flera olika bett men det va bara det som han va nöjd med. Och nu gapar han till och med efter bettet. Eftersom det kostar så pass "lite" kan det ju va värt att testa?

Min blir heltokig på billy allen-stång och tredelade bett. Känns som att jag sitter och rider med taggtråd i munnen på honom. Väldigt konstigt. Raka bett går inte heller för sig längre. Bara tvådelade och helst Börjes-stången. Just det bettet är väldigt smalt, även länken är smal och inte alls så rörlig som dessa vanliga bett.

Men du gör precis som du vill ju :D

Finns flera olika, men värt att testa Nova, finns i lite olika varianter eller kanske Nathe.

Sprenger bett med Aurigan i mundelen:love:

Finns i alla tänkbara modeller, 2-delat, 3-delat, smala, tjocka mm.

Visserligen ganska dyra men väl värda pengarna, dom flesta hästar älskar dom. Brukar göra de mest oroliga hästmunnar lugna.

Inte ett "westernbett", men om man ändå skall rida på tränsbett tycker inte jag att det spelar någon roll.

Sprenger bett med Aurigan i mundelen:love:

Finns i alla tänkbara modeller, 2-delat, 3-delat, smala, tjocka mm.

Visserligen ganska dyra men väl värda pengarna, dom flesta hästar älskar dom. Brukar göra de mest oroliga hästmunnar lugna.

Inte ett "westernbett", men om man ändå skall rida på tränsbett tycker inte jag att det spelar någon roll.

Nej självklart inte, huvudsaken att det funkar för hästen, rider dock oftare på stången än på tränsbett, men då är det också främst på tränsbettet jag blir frustrerad eftersom jag aldrig håller henne på stångbettet,

även om det faktiskt SER värre ut på stången, med långa skänklar och kedja, och en häst som bara tuggar och fipplar som om man stressar livet ur henne:crazy:

försöker lite halvhjärtat med avledande manöver också för att få henne att börja tänka arbete istället för påhitt, men hon räknar ut vad jag tänkt inom loppet av sekunder, och fortsätter då fippla tills jag hunnit tänka ut något nytt:cool:

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 058
Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt...
2
Svar
38
· Visningar
3 999
Senast: Efwa
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 528
Senast: Ridinglady
·
Dressyr Lite bakgrundsinfo: Hästen har tränats och tävlats på kandar (självklart riden mycket på vanligt tränsbett också) under ca ett års...
Svar
7
· Visningar
2 045
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka