Terränghoppning???

F

FirstAttempt

Jag undrar vad terränghoppning på lokal nivå är, någon som vet vilka regler som gäller, vad det kan vara för hinder (typ vatten och fasta) och olika bedömningar man kan ha??
Tacksam för svar!

Sv: Terränghoppning???

Tyvärr får du nog inte så många svar från fälttävlansfolket.
Terränghoppning är en form av hoppning där reglerna finns i TR III, hoppning.
Ta hem TR III från förbundet, ladda hem TR och sök på terränghoppning får du svar på dina frågor.
Jag har faktiskt inte hört talas om att det arrangerats sedan slutet på 70-talet, men jag vet ju inte allt.....

Nygårds ryttarsällskap har en terränghoppning i Maj iår
Här är resultat från förra året http://toolbox.svenskidrott.se/Downloads/40072/docs/NRS080503RES.HTM

Lyckas inte få upp Tr nu, men har för mig att du hoppar en bana med terränghinder av enklare grad. Du har en idealtid och den som hamnar närmast idealtiden med minst antal fel vinner. Felen räknas som i hoppningen. Är osäker på om hindren är rivningsbara eller inte.

Antar att N lundby är utanför varnhem ;) Tror vi har setts en del på tävlingarna förra året

Senast ändrad:

Mom 384 Terränghoppning
Vid terränghoppning gäller bestämmelserna för banhoppning med följande ändringar:
• Hindren är i möjligaste mån naturliga eller byggs med ett naturligt utseende och med
hänsyn till omgivningen. De placeras om möjligt i kuperad terräng. Väglängden får uppgå
till 1.000 meter och antalet hinder får ökas med tre jämfört med vad som gäller för
banhoppning i motsvarande svårighetsgrad.
• Klättergravar och vad är betecknade med korsställda flaggor.
• Bansträckningen ska vara tydligt markerad med snitslar som visar den uppmätta och bästa
vägen. Snitslingen behöver inte respekteras. Om en viss punkt mellan hindren ska
respekteras är den markerad med ett vändmärke bestående av korsställda vita eller röda
flaggor. Vändmärke bestående av vita flaggor ska ryttaren vid passerandet ha på sin
vänstra sida, röda flaggor på sin högra sida.

• Vägen visas före tävlingen för de tävlande. Den får före och under visning samt fram intill
ryttarens start endast beträdas till fots.
Banskiss ska utdelas till de tävlande.
67
Tidtagning kan ske automatiskt eller manuellt. Vid manuell tidtagning tas tiden på 1/10-dels
sekund och kan avrundas uppåt till hel sekund.
Om ett hinder slagits ned eller demarkationslinje skadats i samband med olydnad ska ryttaren
fortsätta ritten utan att hindret återställs. Fel räknas såväl för olydnad som för nedslag eller
nedtramp.
Vid olydnad inom en kombination behöver inte redan övervunnen del av hindret hoppas igen.
Gör ryttaren det i alla fall räknas felpoäng vid båda försöken. Nedslagen del av hindret (hindren)
återuppbyggs inte förrän ryttaren passerat hela hindret.
Olydnad bestraffas endast då den inträffar vid hinder.
Bedömning A med idealtid ska tillämpas. Idealtempot fastställs av banbyggaren.
Segrare är den ryttare som erhållit minsta antal felpoäng. Vid lika felpoäng är den som är närmast
idealtiden segrare. Är även tiderna lika, förklaras ryttarna likaplacerade.
P: Poäng i terränghoppning räknas som banhoppning och förs i den statistiken. Terränghoppning
får inte anordnas i högre klass än Lätt A; kat. D 1,10 m, kat. C 1,00 m, kat. B 0,90 m, kat. A 0,80
m.

Hindren är i möjligaste mån naturliga eller byggs med ett naturligt utseende och med hänsyn till omgivningen.

Men vad innebär egentligen detta? Är det "riktiga" fasta fälttävlanshinder eller ska det vara rivbara banhoppningsliknande saker?

När jag var med och byggde terränghoppning på Strömsholm för 30 år sedan, byggde vi så att översta bommen var rivningsbar.
Fel för rivning som i vanlig banhoppning.
Men det kan ju ha ändrat sig sen dess...

Om jag minns rätt var en del hinder fasta.

Senast ändrad:

Tack snälla:bow: (menar då alla som svarat) inte konstigt jag inte hittade något när jag kollade i fel TR...
Jo jag har var ute och tävlat endel tänkte komma igång snart i år igen men just nu har vilddjuret :grin: semester.

Anledningen att jag vill veta är att jag sitter i en "tävlingssektion" och vi funderar på att göra en terrränghoppning för det har jag ridit som ung och tyckte det var kul. Trodde att dom hade tagit bort det nu men såg att Nygårds hade och har haft i flera år.

Om jag minns rätt var en del hinder fasta.

Jag tycker att det är luddigt formulerat i TR...

Om man har en terrängbana med fasta hinder, skulle man kunna få ordna en "terränghoppning" enligt hopp-TR på den då? Vad är i så fall skillnaden mot Huntingen (förutom att man då började med lite banhopppning) och varför togs huntingen bort när terränghoppning finns kvar?

Om det SKA vara rivbara hinder, vad för slags hinder kan man bygga då om de ska vara "naturliga och med hänsyn till omgivningen"? Björkbommar, grindar, ...?

Åh va roligt! Tycker absolut att ni ska anordna det, ni har isf en start här :D

Precis som OldQ red jag en del sånt där på stenåldern och har väl vunnit ett gäng DM...:angel:

Då tyckte vi att det var skitkul och jä....r va fort vi red :eek::D:bump::D:eek:

Jag är inte så säker på att jag skulle vilja ha tillbaks det där idag....

Fast "terränghoppningen" i Nygård är inte så mycket terränghoppning. Har för mig att man börjar hoppa i paddocken o sen rider ut därifrån, ut på en äng med vanliga hinder fast med lite mer naturbommar, och så har dom en bank. Vet inte om dom hade någon stock också, kan mycket väl vara så.

Senast ändrad:

Bed numera är ju idealtid så det gör ju att man får bort tokridningen.

Jag la tråden på hoppning men det var visst inte ok så den flyttases hit av någon... Tycker ju också den skulle ha passat bättre på hoppning

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
536
Senast: Mli
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
783
Senast: Freazer
·
Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: sjoberga
·
Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 321
Senast: hamilton1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka