Jag har ett par favoriter, som jag byggt själv. Den ena är en svinrygg, den andra ett räcke.
Svinryggen kan man ju designa hur man vill, så stor och lång man vill ha den. Alltså, en stock på X antal centimeter i höjd, bakom den en stock på X + Y centimeter i höjd och bakom den ytterligare en stock på X antal höjdcentimeter. En orutinerad häst kanske mår bäst av ett lägre och kortare hinder, medan mer rutinerade kusar klarar lite högre och längre språng.
Räcket har jag byggt upp med 4 stycken "stöd", alltså 2 (ett par) ganska tjocka pinnar ner i marken på varje flank, och mellan dem ligger ett antal stockar. Jag tycker om det hindret, för att man kan plocka bort eller lägga till stockar efter svårighetsgrad. Men eftersom mina stöd bara är typ 10-12 cm i diameter så behöver jag surra ihop paren med rep för att de inte ska knäckas när stockarna ligger emot. De är ganska tunga mot stöden, särskilt om hästen slår i när den hoppar, men inte så att man inte kan bära dem själv. Stöden behöver också gå ner ganska långt i marken.
Annars kan man ju enkelt bara slå ner tjocka stolpar i marken och lägga en bom ovanpå och antingen surra fast den(svårt att få rätt) eller nita fast den med såna där tunna "plåtband" med hål i, vad de nu heter...
Jag föredrar telefonstolpar eller tallstockar, men typ alla sortersträ fungerar egentligen lika bra. Gran, björk, asp... En del är bara lite mer jobb än andra.