Termografi

Monsieur de Mai

Trådstartare
Är det någon som har testat detta på sin häst och hur har det i så fall fungerat? Har ni fått någon hjälp av detta för att lösa svårfunna problem?

Sv: Termografi

Ingen? För er som inte vet är alltså termografi en slags värmekamera som visar var någonstans i kroppen det finns en ökad värme hos hästen, tex vid en inflammation...

Jag vet själv inte så mycket mer än så :)

Jag har inte haft så mycket att göra med termografi men en gång har jag fått en häst uppkollad med det. Det var i samband med en grundlig veterinärundersökning och det "fel" som senare hittades på hästen var inget som värmekameran särskilt kunde urskilja eller "hitta".
Däremot så visste vi att hästen hade en gammal "inkapslad" hovspricka som inte syntes utifrån. Hästen hade inte haft märkbart ont av den på månader men denna syntes tydligt med värmekameran.

Den visar väl på särskilt varma och kalla partier i kroppen så det gäller ju att utövaren vet vad som ger vad.

Termografi är säkert ett utmärkt hjälpmedel i skadeletandet och även i förebyggande syfte men den som använder den bör nog vara duktig på att gallra ut vad som verkligen är dåligt och vad som inte är något att bry sig om. Annars är det nog lätt hänt att man får behandla större delen av hästen...

Det är som oki säger säkert ett utmärkt hjälpmedel för de som i övrigt har en god utbildning, dock finns det en hel del som köpt apparaten och fått de kurser som ingår i köpandet av den, detta anser inte jag gör dem till fullgoda terapeuter. Vi provade en sådan men jag kan inte säga varken bu eller bä, men dock tycker jag att vår equiterapeut som kör utan den här utrustningen, kan hästarna bättre. Men det skiljer säkert från person till person.

Har du en person som använder det här i sin närhet som har en gedigen utbildning bakom - veterinärt eller god terapeut utbildning, - Prova, annars tror jag att det är mer att kasta pengarna i sjön.

Vi diskuterade detta med vår equiterapeut då de andra i stallet använder en tjej utan utbildning men med värmekamera och vår equiterapeut sa till dem (och oss)
"Ska man behöva en värmekamera för att som terapeut veta var hästen har ont?"

Och:

"Jag skulle vilja ha en för att se om det jag misstänker stämmer, efteråt, inte före".

KL
Har varit med om det några gånger och visst ser man varmare partier men säger som ovanstående talare, det är svårt att sortera informationen. Sårskador o dyl syns mycket tydligt men det är ju för det mesta sånt som syns tydligt för blotta ögat också... Ledinflammationer, muskelproblem kan synas men man måste nog veta lite vad man letar efter... Ett bra komplement men kanske inte så säker som felsökare.

Tack för era synpunkter! Jag är ju själv lite "desperat" efter att ha varit till Mälarkliniken med min häst som är halt på vänster fram. Nu har vi bedövat kota, gaffelbandsfäste, båda knälederna, karpalleden, armbågen och bogen, men hon är lika halt för det.

Så jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Jag har provat en hel del alternativbehandlare också men inte fått någon hjälp.

Så om ni har tips så mottages de tacksamt :)

Du kan ju pröva, se till bara att du hittar någon som verkligen har utbildning och kan sin grej... Då är det som sagt säkert ett bra komplement.

Går det inte att se om hältan sitter högt eller lågt? Vad avlastar hon? I ditt fall kanske det skulle kunna gå att lokalisera hältan med hjälp av värmekamera om ni är helt lost men som sagt är det ju svårt att veta vad man ska göra med informationen. Har ni uteslutit hoven? Finns ju ligament där som kan skadas som jag ju själv nyss fått erfara.... Eller sprickor, frakturer, inflammationer och annat jäkelskap för den delen också :(

Vet ju som sagt inte om ni uteslutit hög/låg hälta.

Önskar dig lycka till med att hitta felet på Dina i alla fall!

Tack för era synpunkter! Jag är ju själv lite "desperat" efter att ha varit till Mälarkliniken med min häst som är halt på vänster fram. Nu har vi bedövat kota, gaffelbandsfäste, båda knälederna, karpalleden, armbågen och bogen, men hon är lika halt för det.

Så jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Jag har provat en hel del alternativbehandlare också men inte fått någon hjälp.

Så om ni har tips så mottages de tacksamt :)

har ni bedövat höger bak ?!

har ni bedövat höger bak ?!

:bow:
Äntligen fick jag lite medhåll i mina teorier. :laugh:

Jag och TS har haft diskussioner om detta förr och jag har hävdat ända sen hästen kom att de bör kolla upp bakknäna. Jag skulle sätta allt jag har på att felet sitter där, men för säkerhets skull skulle jag köra hela registret på bägge bak, inklusive röntgen - eller, framförallt röntgen.

Det finns mycket i hennes historia som visar att felet skulle sitta där, framför allt hennes obefintliga bakdelsmuskulatur (speciellt bakknämuskulaturen). Det syntes tydligt när TS fick hästen. Anmärkningsvärt är också att frampariet såg väldigt övermusklat ut, vilket skulle kunna vara ett resultat av att hästen avlastat bakdelen. Även detta säger mig att vä fram endast är ett sekundärt problem.

Jag är dock förvånad över att varken veterinär, ET eller kiropraktor ens har föreslagit det.

Snedheten måste komma från någonstans, och så måste även stickandet med hö. bak + hennes klara men diffusa hälta i vä fram.
Alla vägar bär till höger bak i detta fall. ;)

Skulle det inte komma därifrån kan vi ju börja snacka alternativa metoder och analyser. Men innan ni börjar den vägen - gå den självklara först. Gör inte samma misstag som jag gjorde.

Lycka till!

Senast ändrad:

Ja jag kanske måste gå och röntga hennes bakknän.. Är det viktigt hos vem man går eller kan vilket "pucko" som helst se sådant? :)

Jo men jag tänkte mer på de som ska läsa plåtarna... :) Det krävs väl kunskap för det också?

Aha, du tänker så!
Jo, det gör det ju förstås, fast man får ju ändå förutsätta att de som röntgar har lärt sig den biten med. Fast de har säkert olika tolkningar av bilderna. Kanske framför allt just den biten i att bedöma hur allvarlig en ev. skada är. Det har iaf jag varit med om.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: Unafraid
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Med hjälp av hästar ska en skola i Torsås försöka lösa problem med skolfrånvaro och elever som mår dåligt i skolan.
Svar
0
· Visningar
78
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka