K

knasjoppan

Hejsan! jag har ridskola och tänkte höra mig för lite vad man skulle vilja lära sig på teorilektionerna??? kom gärna med förslag!! :)

Sv: Teori!

Jag antar att du har en islandshästridskola :D . Då skulle jag vilja lära mig om gångarter :)

Håller med om att man ska lära ut om gångarterna! Men också olika viktiga regler (tex hur långt spö, tunga boots, bett..osv) från FIPO kan vara bra att veta också! Tips är om du har spelat in programet från VM 2005 (som gick på tv för ett tag sedan) så kan du vissa dom vad tölt är och hur det ser ut, pass o dom andra gångarterna. Genom filmen kan dom se hur det ser ut i verkligtheten!

lycka till! :banana:

//loddie

Teorilektionerna är oerhört användbara för att lära ut det man aldrig hinner ta ordetligt på ridlektionerna.

Vi brukar ta upp bl a följande saker;
Ridvägar, terminologi, hästens exteriöra förutsättningar, form, hästens utrustning och anpassning av denna, teoretiskt grundläggande övningar i tex kroppskännedom mm.

Hästens färger, tecken, sjukdomar, exteriör, utrustning o s v är förstås klassiska toeriområden som ofta är uppskattade av ffa de yngre eleverna.

Islandshästens gångarter är ju alltid högst relevant att ta upp och alltid uppskattat. Bör dock förklaras på ett enkelt och lättförståeligt sätt så att eleverna kan koppla teorin till sina egna ridupplevelser.

De praktiska teorilektionerna är också uppskattade då eleverna får lära sig att markarbeta på olika sätt bl a i longering, tömkörning, logera med dubbla linor, gymnastikhoppa o s v.

Jag tycker att den som går på ridskola ska få en bredd av kunskaper som de kan ta med sig till den dag då de själva ska ta hand om en häst (för det sker allt som oftast med de som börjar rida islandshäst).
Teorilektionerna är därför oerhört viktiga och listan på vad man kan sysselsätta sig med på dessa kan nog göras hur lång som helst.

Hoppas att jag har varit till någon hjälp... :)

Vill tillägga till ovan att det är viktigt ta upp sitsen. Sits i de olika gångarterna, hur man hjälper hästen med trav el tölt t ex på bästa sätt, visa bilder på stolsits o så vidare, lodrät sits, drivande sists, trepunktssits o så vidare...

Lite vad man gör vid skada, sårskador o så vidare är tryggt veta lite om. Lite om munhåla o allmänt. Använd gärna böcker som "Islandshästar" av Lennartsson, Frey, Ericson o Rikke M Schultz bok.... Islandshästens historia sa väl någon??

Efter att ha kommit i kontakt med och lärt mig en del om sk NH under årens lopp, så har jag funderat en del.
Tänk om alla som började på en ridskola fick lära sig detta.
Guuuuuuud vad underbart. :love:
Helt enkelt hur hästar fungerar.
T.ex Att de är flyktdjur, hur du flyttar på dem från marken, att de inte har någon kontakt mellan sina hjärnhalvor - det är därför man måste lära hästar allt från deras BÅDA sidor etc. :idea:

Tycker att det är grunden till all hästhantering och kan förebygga många olyckor, att man blir rädd etc.

Började själv rida när jag var 34 år gammal på islandsridskola.
Och det var aldrig tal om någon säkerhet när man skulle in i en hästbox och hämta en häst som stod med baken vänd mot dig.
Eller att lära den hästen som stack med oss i parti och minut - lite respekt.

Mari

Det är viktigt att man får lära sig saker som hör till "vanliga hästar" och islandshästar och inte bara för islandshästar.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Hemmet Jag skulle vilja ha en svart takkrona i mitt vardagsrum 😄 Har googlat lite men det finns så mycket och lika många suspekta hemsidor. Tar...
2
Svar
21
· Visningar
1 204
Senast: Idas
·
Relationer Säkerligen många på Buke som släktforskar.... Eftersom jag numera har lite mer tid i tillvaron har jag börjat kolla bakåt i egen släkt...
Svar
18
· Visningar
672
Senast: Karfitsa
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka