"tennisarmbåge" av mockningen.

Sv: "tennisarmbåge" av mockningen.

Variera och mocka från andra hållet emellanåt? Sjukt jobbigt att koordinera rörelserna på "fel" håll i början, men det tar sig efter hand. :p

I övrigt gissar jag att det kan vara bra att träna upp musklerna, lyfta rätt och stretcha efteråt. Kanske kan vara andra muskler som är svaga och gör att armbågen blir överbelastad..?

Jag har också tennisarmbåge (på högerarmen), dock inte orsakad av mockning, och tycker det blir mycket bättre att växla arbetsuppgifter mellan händerna, tex mocka och sopa på fel håll, använda vänsterhanden (är högerhänt) till datormusen osv. Undviker även att lyfta för tunga kassar med höger.
 
Sv: "tennisarmbåge" av mockningen.

Tack
Ska försöka mig på att mocka åt "fel" håll igen. Det är så OTROLIGT svårt och tar så orimligt lång tid :( men kanske värt ändå.
Har du provat sjukgymnast? Det är lite billigare än naprapat väl??
 
Sv: "tennisarmbåge" av mockningen.

finns tennisarmbågs skydd/linda, fungerade hyfsat på mig när jag jobbade i stall, fick ändå sluta dock då mina leder kördes slut av all mockningen.
men annars är lättvikts grepar väldigt bekvämt att jobba med, hade dock sett fler ergonomiska på marknaden, finns ju bara sverige grepen och den är alldeles för tung och otymplig enligt mig.

såg för väldigt länge sedan i en gammal hästskötsel bok en grep med 2 handtag, dvs som en vanlig grep med en extra stång på tvären så man inte hade händerna framför varandra som på en vanlig grep, verkade väldigt smidigt. har dock aldrig hittat den på annat ställe
 
Sv: "tennisarmbåge" av mockningen.

Kan bara ge ett tips på vad som hjälpte mig att bli av med tennisarmbåge.
Kinesisk akupunktur.

Två behandlingar behövde jag, sedan var jag okej.
Men måste påpeka att jag gick ganska så omgående när jag fick besvär med tennisarmbåge och fick behandling.
 
Sv: "tennisarmbåge" av mockningen.

Tack för tips.
Tennisarmbågslinda har jag - och det hjälper för stunden lite grann.
Kinesisk akupunktur ska jag titta närmare på.
Har gått med detta i 2 månader - hoppas det inte gått för långt då?
 
Senast ändrad:
Sv: "tennisarmbåge" av mockningen.

BoT hjälpte mig, mycket bättre än tennisarmbågsskydd som finns.
 
Sv: "tennisarmbåge" av mockningen.

Jag går också omkring med en "mockningsskada" i höger axel och höger sida av nacken.Något jag får varje vinter.
BOT hjälper mej ,jag har på polokrage med Bot som går ner över axlarna,jätteskönt!
Tar av den på nätterna för jag har hört att man ska avbryta då och då.
Brukar komplettera med ett besök hos naprapaten/massören när det blir för jäkligt.
 
Sv: "tennisarmbåge" av mockningen.

Bästa boten är att inte göra de rörelser som skapat inflammationen.

Själv har jag tennisarmbåge i båda armar, dock inte aktiva just nu. Jag har tur att inte få det av hästarna utan av ett moment på jobbet. Så jag kan ju låta bli att göra det som orsakar problemen. Det låter ju betydligt svårare att undkomma mockningen! Det är ju möjligtvis om det finns någon i stallet du kan betala för att göra det under en period?

Själv tycker jag BoT fungerar bra, har även använt ledvärkssalva(med djävulsklorot) med framgång. När det är som värst har jag en såndär klämma som håller fast senan o den dämpar ju.

Men VILA din arm är det bästa!!
 
Sv: "tennisarmbåge" av mockningen.

kan ju också vara läge att gå till läkaren om det inte ger med sig med självbehandling :idea:

jag har diverse återkommande liknande problem beroende på min reumatiska diagnos och det brukar räcka med att jag undviker det som orsakat smärtan så ger det med sig med tiden. Och gör det inte det så brukar jag få en kortisonspruta lokalt.
 
Sv: "tennisarmbåge" av mockningen.

Tack för tips.
Tennisarmbågslinda har jag - och det hjälper för stunden lite grann.
Kinesisk akupunktur ska jag titta närmare på.
Har gått med detta i 2 månader - hoppas det inte gått för långt då?

Tennisarmbåge har en benägenhet att bli långvarigt.
Bästa behandlingen är att gå till sjukgymnast, få rätt träningsprogram och följa programmet slaviskt och ihärdigt.
Och bita ihop och stå ut.
 
Sv: "tennisarmbåge" av mockningen.

Jag har provat allt. I omgångar.

Sjukgymnastik, sluta mocka (sluta göra allt möjligt), akupunktur, kortisonsprutor. Det ena ledde till det andra och jag överbelaste den andra armen så den oxå blev dålig....

När jag inte längre kunde tvätta håret själv så var måttet rågat varför ett sista hopp sattes till en operation.
Själva operationen var enkel i sig och lyckad men jag hade fruktansvärt ont efteråt. Det tog lång tid att komma tillbaka med hela armen eftersom jag varit dålig så länge.

Just nu gör jag det mesta med höger arm (den som blev opererad) då den vänstra inte är bra. Dock vill jag undvika att op igen om jag kan slippa. Det gjorde förbannat ont.

mvh Eva
 
Sv: "tennisarmbåge" av mockningen.

Byt grep om du inte redan gjort det, gäller att hitta vad som passar en själv. Jag kan absolut inte mocka med tex spångrep med långt skaft tennisarmbågen kommer som ett brev på posten direkt. Kort skaft måste det vara för mig medans andra säger precis tvärtom. Samma sak när det kommer till vanliga grepar skall vara många tänder och trögt skaft så att inte grepen vill snurra i handen utan blir så att säga kvar i rätt position utan att man behöver hålla hårt med den hand som stöttar på skaftet. Små detaljer som kan göra enorm skillnad när man mockar många boxar varje dag.
 
Sv: "tennisarmbåge" av mockningen.

Kl
1) sjukgymnast
2) vila från belastningen som skapat problemen i akut stadiet
3) sjukgymnast som behandlar skadan långvarigt tex laser och stötvåg osv .

Summa summarum : i akut stadiet oavsett behandling så avlasta och undvik belastningen på berörd led ;)
 
Sv: "tennisarmbåge" av mockningen.

Först av allt så VILA !

Det finns inga jobb som är värda att offra hälsan för - då ska det handla om att tjäna tillräckligt för att kunna lägga 10-15 miljoner på hög i såna fall :D

Sen undvik att sila så mycket, mycket kommer sig från när du "skakar" grepen för att sila ut pluttarna från ströt - detta ger stor belastning på lederna.

Skit samma att du mockar ut lite mer strö, det är några hundralappar (max 1000 kr, men förmodligen inte mer än 200-300) per häst och månad som vi talar om. Din hälsa är mer värdefull än så.

Mockar du många boxar/spiltor per dag så se till att du lär dig att använda "fel" sida också så att du använder bägge sidor lika mycket - skit samma att det tar längre tid. Din hälsa är mer värdefull än så.

Se till att du har rätt längd på grepen, vid behov så korta av skaftet eller byt ut mot ett längre. Har du fel längd på grepskaftet så arbetar du fel med hela kroppen.

Finns det möjlighet så anlägg djupströbädd och mocka ut den på våren med hjälp av minigrävmaskin eller mikrolastare. Dessa kostar nån tusenlapp att hyra i ett dygn men dom är värda sin vikt i guld - det är bättre att belasta en hydraulkolv än att belasta muskler, leder och senor.

Men främst av allt... VILA !
 
Sv: "tennisarmbåge" av mockningen.

Tack för alla tips :)
Ska definitivt söka upp en sjukgymnast. + lära mig mocka åt "fel" håll. Försöker motivera mig med att detta måste ju göra mig mer liksidig, så att jag blir mer "liksidig" även i ridningen. o allt som gynnar ridningen är roligt och bra :D
 
Sv: "tennisarmbåge" av mockningen.

Förutom det övriga föreslagit, att sluta med rörelsen, så behandlade jag min musarm med att hitta de ömmaste punkterna och trycka hårt/massera, det gör skitont och man behöver ta i en del men det kändes lite bättre med det samma + BoT. De värsta punkterna var på armbågen och handleden. jag har även behandlat mustumme på samma vis. Det viktga är att hitta ett annat sätt att mocka eller låta bli och när du blivit frisk så variera dig genom att använda lite olika grepar, byta ställning och mocka på fel sida. Jag underhåller också lite om det gör det minsta ont letar jag rätt på "triggerpunkterna" och trycker lite till.
 
Sv: "tennisarmbåge" av mockningen.

Jag vet inte om det är tennisarmbåge jag hade (har), men jag lyckades skada min ena armbåge för några år sedan. Antagligen pga att jag burit alltför tunga vattendunkar till hästarna på betet. Jag fick ont på utsidan av vänster armbåge, samt domningar ner i fingrarna. När det var som värst kunde jag knappt knyta skor åt barnen på jobbet, eftersom domningarna blev som värst när jag hade händerna långt ner. Jag använde back-on-track, och det hjälpte jättebra. Det värmde skönt, och kändes som om det gav riktigt bra stöd. Numera (några år senare) är armen nästan bra. Om jag överanstränger kan jag känna av lite igen, men annars gör det inte ont längre, och jag har inga domningar i fingrarna numera. Dock kan jag inte böja armen bakåt i ett visst läge för då tappar jag all känsel/styrsel i den...:crazy:
 
Sv: "tennisarmbåge" av mockningen.

Det är ju bara att konstatera att det arbetas fel i många stallar... skaffa ordentliga hjälpmedel och använd dem.

Hälsan är för värdefull för att offras för en femkrona...
 
Sv: "tennisarmbåge" av mockningen.

Jag har provat allt. I omgångar.

Sjukgymnastik, sluta mocka (sluta göra allt möjligt), akupunktur, kortisonsprutor. Det ena ledde till det andra och jag överbelaste den andra armen så den oxå blev dålig....

När jag inte längre kunde tvätta håret själv så var måttet rågat varför ett sista hopp sattes till en operation.
Själva operationen var enkel i sig och lyckad men jag hade fruktansvärt ont efteråt. Det tog lång tid att komma tillbaka med hela armen eftersom jag varit dålig så länge.

Just nu gör jag det mesta med höger arm (den som blev opererad) då den vänstra inte är bra. Dock vill jag undvika att op igen om jag kan slippa. Det gjorde förbannat ont.

mvh Eva



HejEva!

Jag har opererat min 2st armbågar samtidigt och nu har det gått ca 2mån och har fortfarande ont, typ ondare än innan operationen.
Hur/ vad gjorde du för att lindra smärtan?
Hur lång tid tog det innan du var bra igen?
Jag käkar Naproxen och Alvedon men det hjälper inte ett skit......

Mvh Marina
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Står inackorderad i ett stall där mockning ingår men man får betala strö själv. Här slösas det med spån som bara den och jag misstänker...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 471
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 147
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
Svar
7
· Visningar
369
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 132
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp