Teknisk utrustning och jag= osant? : )

Iliaca

Trådstartare
Kan man med bara sig själv störa teknisk utrustning?! Kan människor ha olika stark elektrisk spänning - eller vad det nu kan vara - och på så vis påverka teknik?

I mitt jobb använder jag hyfsat avancerad teknisk utrustning och efter ett antal år i min bransch så kan jag hantera dessa riktigt bra. MEN det är ofta som grejerna får spunk och inte funkar alls som de ska, fast väldigt ofta bara när jag använder dem. Det dyker upp konstiga fel som ingen nånsin har sett och som inte ens "ska" kunna inträffa. Det är ju förstås inte så att jag trycker lite hur som helst på alla knappar utan att märka det utan det händer "av sig själv".

Min chef börjar nästan tro att jag inte kan hantera grejerna eftersom det ofta strular när jag använder dem och det känns ju inte så bra.

Någon som varit med om liknande?!
 
Sv: Teknisk utrustning och jag= osant? : )

Jag stör radioapparaters och mobiltelefoners täckning. I alla mobiler jag har haft har samtal brutits när jag pratar i dem inomhus. Radion brusar när jag står nära. Men all annan teknik, bilar, miniräknare, klockor, datorer funkar utmärkt, inga tecken på dåligt mående.

(Jag borde iofs be nån mäta prestanda på trådlösa bredbandet när jag inte är hemma och jämföra med hur det presterar när jag är hemma?)
 
Sv: Teknisk utrustning och jag= osant? : )

Det tror jag med.

Har slumpartat inbillat mig att jag har lagt märke till att när jag blivit förbannad, riktigt hulkenförbannad, så har support fått komma hem till mig och byta kretskortet på min tv. Det har hänt två gånger.

Kan tillägga att det kan strula med glödlampor som går sönder vid uppretat tillstånd oxå. Jag tänder alltså en lampa och den går sönder, säkert helt slumpartat det oxå och som tur är händer det inte varje gång :)

Låter som jag är fruktansvärt aggressiv och jodå, visst kan det kan hända att jag känner mig sån oxå nån gång ibland :)
 
Sv: Teknisk utrustning och jag= osant? : )

Självklart kan det vara slumpen (ska nämna det för min chef! ; ) : ), men som en liten spinoff på detta - när slutar något vara slump och blir istället regel? :)
 
Sv: Teknisk utrustning och jag= osant? : )

Alltså grejen är att jag vill helst tro att det är slumpen, men jag har funderat över samma sak. Exempelvis när det ingick i mina arbetsuppgifter att kontrollera brandportar - vi ska trycka på en knapp och då ska magneten som håller porten uppe släppa den. Jag och min kollega jobbar lika mycket, dvs testar alla portar lika mycket. Jag klagar till min kollega om att port 1 alltid krånglar och att fastighet inte gör något. Min kollega: :confused: "Den är det inte fel på?"

Så då går vi alltså fram till samma knapp. När han kommer dit trycker han på knappen och magneten släpper. När jag kommer dit och trycker på knappen händer inget. Så jag trycker igen. Håller den inne. Trycker åtta gånger snabbt. Den funkar inte.

Nu funkar det skapligt, men jag hade otroliga problem med mobiltäckning för en åtta-tio år sedan, på den tiden när det bröts titt som tätt. Jag har Telia och min snubbe har Telenor, jag har aldrig täckning han har det jämt. Jag byter till Telenor, jag har aldrig täckning han har det jämt. Det är säkert telefonen det är fel på - jag byter telefon och har fortfarande aldrig täckning.

Och sådär är det titt som tätt, saker funkar inte för mig fast jag testar hur många grejer som helst för att få det att funka, kommer någon annan dit flyter det utan några problem alls.

Men jaa, jag vet inte om det bara är jag som upplever det så eller om det verkligen är så.
 
Sv: Teknisk utrustning och jag= osant? : )

Jag har undervisat i kurslabb på civilingenjörsutbildningen i flera år och ja, det var alltid samma personer som fick problem med utrustningen. Sedan fanns det motsatsen, de som alltid fick saker att funka och med sin blotta närvaro fick andra personer (de som tillhörde de förstnämnda kategorin):s utrustning att funka. Vissa personer är helt enkelt mer tekniskt begåvade än andra.
 
Sv: Teknisk utrustning och jag= osant? : )

Nu funkar det skapligt, men jag hade otroliga problem med mobiltäckning för en åtta-tio år sedan, på den tiden när det bröts titt som tätt. Jag har Telia och min snubbe har Telenor, jag har aldrig täckning han har det jämt. Jag byter till Telenor, jag har aldrig täckning han har det jämt. Det är säkert telefonen det är fel på - jag byter telefon och har fortfarande aldrig täckning.

Det kan vara antennen i telefonen som är dålig. I morderna (smartphones) har man lagt alltför stor vikt vid designen, man vill ha platta telefoner, så antennegenskaperna blir sämre. Ofta är dessutom antennen integrerad på baksidan vilket gör att man automatiskt håller handen för antennen när man pratar så att antennen fungerar ännu sämre. Prova att hålla telefonen på ett annat sätt så du inte skymmer baksidan av antennen när du talar.
 
Sv: Teknisk utrustning och jag= osant? : )

Tack för tipset, men nu fungerar det bra, tack och lov. När jag hade problem var smartphones inte på tapeten ännu, det var flashigt värre med bara färg och att kunna fota. :p
 
Sv: Teknisk utrustning och jag= osant? : )

Intressant att det verkar vara fler än jag som det händer konstiga saker för lite för ofta. För det är just det som jag funderar över när det gäller detta med slumpen, att vissa människor faktiskt är med om vissa saker oftare än andra (tänker då rent generellt och inte bara i samband med teknik). Till en viss gräns kan man förklara det med att det bara råkar hända, men sen då?

Tänk om vi för ofta förklarar det med slumpen därför att vi helt enkelt inte har några metoder för att få fram vetenskapliga bevis? Tänk om vi begår det historisk sett mest klassiska misstaget att vi tror att vi har kommit absolut längst och att det inte finns mer att upptäcka? Jag säger inte att det är på ena eller andra sättet, men jag tycker att det är intressant att vända och vrida på perspektiven. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp