Teknik för att sortera bland alla åsikter och tyckande

Ritavita

Trådstartare
Som rubriken lyder, så undrar jag hur ni där ute sorterar bland åsikter och tyckande - hur gör ni för att hålla på ert eget?

Själv håller jag på att bli alldeles snurrig av alla åsikter som finns kring min häst (har den i ett kollektivstall), när jag hoppar den tycker folk att jag bör hoppa högre och lägre hinder på varandra i en samlad galopp i 400 meters tempo, när vi rider dressyr bör hon trava sakta i ett högt tempo och gärna i en hög form som är lite lägre. När vi rehabiliterar skadan som hästen nu har haft så tycks det till om att vi bör följa vets rekommendationer men samtidigt inte ta för hårt på skadan utan det går säkert att börja galoppera imorgon ändå. - hängde ni med på det (allt detta ska helst göras 0-14 ggr/vecka).

Så som ovan går mina tankar när jag försöker ta till mig av allas teorier, och jag känner att det inte är hållbart. Tror problemet i grund och botten ligger i att jag vill vara alla till lags, göra rätt och i slutet helst bli bäst. Sanningen är den att jag nog egentligen är osäker på mig själv och har för lite erfarenhet och kunskap om hästar (är 20 år och har hållit på med hästar i ca 15 år). Kan ni ge mig något råd om hur jag kan sålla bland åsikterna kring hur jag ska "behandla" min häst? Någonstans så har jag en känsla för vad som i alla fall känns som rätt, men tänk OM det är fel..?

Jag skulle nog kalla det att jag har väldigt många åsikter i huvudet samtidigt, många låter bra på sitt sätt och har sina guldkorn. Detta medför också att jag har svårt att hitta en tränare jag verkligen har förtroende för och som har samma åsikt(er) som mig. Och vilken tränare följer ALLAS åsikter om hur hästar ska tränas och hållas? Det känns som att jag inte kan bolla mina frågor med någon "vettig" (även om jag försöker ta till mig av alla, så tycker jag inte att det är okej att vara dum mot hästen), vilket kanske skulle behövas...

Detta har pågått ett längre tag, men blev för någon dag sedan ohållbart då personen i fråga verkligen fick med mig på sitt tåg. Magkänslan sa att det nog inte var "rätt", men jag ville vara snäll mot den personens häst. Kalaset slutade med att skadan gick upp på min häst, och jag blev såklart helt j*vla galet trött på själv.

Vad tänker ni om allt? Tacksam för råd! :)
 
Sv: Teknik för att sortera bland alla åsikter och tyckande

Hej!
Det går inte att vara alla till lags:)
Alla är olika och alla tycker olika.
Man kan välja att acceptera att andra har åsikter som inte är lika sina egna,
Och sedan bara låta det vara så.
Fast det blir ju svårare om man inte vet vilka åsikter man själv har i frågan.
Hör med folk som är sakkunnigt, tex vetrinärer, tränare, hovslagare osv, beroende på vad det gäller. Och väg sedan om du själv tycker att det låter rimligt. (Man ska aldrig köpa allt rakt av) då har du kött på benen om någon i stallet säger si eller så, kan du bara säga att du har hört med tex vetrinären och du väljer att lyssna på honom.
 
Sv: Teknik för att sortera bland alla åsikter och tyckande

Jag tänker att man behöver vara trygg i sig själv först och främst .
För mig låter det galet om alla i stallet lägger sig i din ridning/hantering i sig ...
Inbjuder du på ngt sätt till dessa åsikter ? Dvs har du konsulterat dem i tyckande och tänkande öht ?

Om du har det förstår jag kanske lite din osäkerhet och förvirring .
Om du inte har det så förstår jag det mindre då har du lite svår stall situation om folk oumbedda lägger sig i .

Jag tror du behöver vara trygg i ditt eget tänk och det blir du inte om du inte själv känner att du har eget kött på benen .

Kött på benen lär du inte få genom kreti och pleti tyckande i kollektiv .
Låter otroligt jobbigt med allas involverande runt din häst i kollektiv :(

Lita på magkänslan , sluta inbjuda till kollektivt tyckande är min reflektion ... Låter otroligt jobbigt och Ffa inte som ngn framgång öht i fråga om utveckling .
 
Senast ändrad:
Sv: Teknik för att sortera bland alla åsikter och tyckande

När vi köpte första hästen stod vi i ett kollektivstall.Jag behövde råd mm ibland,men "valde ut" den jag ansåg kunnigast och frågade alltid henne.
Efter ett tag visste de vem jag lyssnade på:)
 
Sv: Teknik för att sortera bland alla åsikter och tyckande

Jag sorterar bort det jag anser låter befäng.
Kollar upp det som låter intressant.
Diskuterar det som låter vettigt.

Jag tar inget till mig utan att få veta mer, saker är sällan så okomplicerade som personen ifråga får det att låta som. Och många gånger slänger folk ur sig råd utan att egentligen veta varför. Ställer man då följdfrågor om 'tipset' man just fått vet man ganska snart om personen ifråga faktiskt vet vad den snackar om eller bara pratar i mössan.

Sen kan man inte vara alla till lags efter som att väldigt många har sin stil och vill ha sin häst på ett visst sätt. Lyssna på de som har en hästsyn och ridstil som överensstämmer med hur du ser på hästar och hur du rider eller som du tycker gör rätt.

Magkänsla är bra, lite på den.
 
Sv: Teknik för att sortera bland alla åsikter och tyckande

Här kommer världens tråkigaste svar men jag tror att förmågan att sortera folks åsikter kommer nog mycket med åldern. Man lär sig tolka vilka som är värda att lyssna på och vilka som bara vill sprida sina åsikter.
Ang just häståsikter så är det nog jättesvårt, man vill ju så gärna göra rätt men ingen i hela världen har ju ett bombsäkert recept på hur man lyckas med allt inom hästvärlden så du får nog helt enkelt köra på ditt spår, lyssna med ett öra och ta till dig det du tycker låter vettigt, nicka förstående åt det andra och göra som du tycker känns bäst ändå.
Sen kommer ditt spår säkert behöva justeras, finslipas osv men så är det för alla. Man måste våga chansa och göra misstag annars lär man sig inget.
Såå klyschigt men sant!

Lycka till :)
 
Sv: Teknik för att sortera bland alla åsikter och tyckande

Tack för era svar :) kanske var lite otydlig; alla delar inte sina åsikter om allt, utan någon säger gärna vad de tycker om något, en annan vill dela kunskaper om något annat vi gör osv. En person pikar mig gärna inför andra och säger att min Pålle är galen (min häst har försökt sparkat henne två gånger, och jag kan inte förklara varför för hästen är hur snäll som helst mot alla andra, iaf enligt dem andra..). Det där med att hästen är galen går rätt igenom mig och jag tar åt mig såklart.. Många delar sina åsikter i form av "varför gör du så, du borde göra si osv). Sen är ju vissa personer i mitt stall mer aktiva på att yttra sig än andra, så kanske är lite väl hård om jag säger att ALLA lägger sig i. Men många gör det och jag har inte haft någon känsla för hur jag kan och ska tackla det..
 
Sv: Teknik för att sortera bland alla åsikter och tyckande

Du får visa att du inte är mottaglig så blir det ointressant att komma med förslag och åsikter, människor är experter på att komma med goda råd om man öppnar för det :D. Oavsett inriktning :D
 
Sv: Teknik för att sortera bland alla åsikter och tyckande

Fast sparkar din häst folk blir ju dock läget lite annat ...

Jag läste ditt inlägg som att folk hade synpunkter på din egen relation /ridning av hästen osv .
 
Sv: Teknik för att sortera bland alla åsikter och tyckande

Ridning/hästar måste väl vara en av få saker där man tar råd av grannen/kreti och pleti och inte av proffs på området.

Om jag undrar om hjärtkirurgi frågar jag en hjärtkirug, om jag undrar om hur man sular om en sko frågar jag en skomakare etc.
Men inom hästeri så ska man ta in allas ord.

Jag skulle vilja ge rådet att tills man själv utbildat ex antal hästar till lite högre nivå och har ett system man tror på och förstår välja kunnigt proffs inom sitt område(vet, hovslagare, tränare etc) och följa deras råd. Och ringa dem och fråga om du undrar något.

Tar man allas olika råd inom träningen innan man själv har nog kunskap att sålla bort och lägga till det som passar i sitt system riskerar man att det varken blir hackat eller malet. Det blir för hattigt.
 
Sv: Teknik för att sortera bland alla åsikter och tyckande

Jag sorterar bort det som inte följer min filosofi då jag inte har något intresse av annat/hur andra gör etc om jag själv inte stött på problem.
Saker som är intressanta eller kanske nya kollar jag upp/närmare för att bilda mig en uppfattning.
De som vill komma med "tips" hela tiden ber jag vänligt men bestämt att upphöra med sitt tipsande. Turligt nog är det bara ett fåtal tipsare jag stött på utan alla har varit väldigt öppna i de stall jag stått i och vi har respekterat varandras synsätt och filosofier.

Sen bjuder jag sällan in till att diskutera olika sätt att träna, rida etc då det för mig är totalt ointressant vad andra väljer att göra eller inte göra med sin häst och för att jag vill undvika konflikter då starka åsikter lätt kan orsaka det hos vissa personer. De jag diskuterar med är i så fall personer jag vet tycker likadant som mig.

Det finns dock få tillfällen jag lägger mig i:
Om någon gör något som antingen är eller kan bli skadligt för häst eller människa, likaså resp inte gör något åt ett problem som kan orsaka skada tex.
Om någon ber om tips eller hjälp/ber om vad jag anser.
(samma gäller för mig, dvs här tar jag gärna emot tips eller kritik enl ovan)

Man måste lära sig att välja ut vilka av råden som kan vara värt att lyssna på eller inte för resten är troligen bara åsikter som bara baseras på hejvilt tyckande snarare än goda råd i välmening.
Vi har ju ingen ett facit över hur vi ska exakt göra hela tiden för att lyckas, för mig är det viktigaste att ha ett öppet sinne/att inte bli insnöad, följa sin egen väg och det man tror på i första hand. Därefter om man känner sig osäker rådfrågar man någon man litar på som man anser har god kunskap/vet att det är en kompetent person som kan ge rätt guidning med ett stort register av framgång i aktuellt område.
 
Sv: Teknik för att sortera bland alla åsikter och tyckande

Det är inte alltid så lätt att sortera bland alla åsikter som finns. En sak som är viktig att ha med sig i bakhuvudet är att alla människor ger tips och har synpunkter utifrån sin egen kunskap och erfarenhet och utifrån vad de kan se på dig och din häst. Det de inte vet är hur det känns inuti dig och din häst. De har inte heller den samlade erfarenhet och upplevelse som du får genom att umgås med och rida din häst kontinuerligt. Oavsett om den som ger tips och råd är duktig eller ej, oavsett om den personen är professionell eller bara en granne så har personen inte samma kunskap som du har. En duktig professionell person kan ge användbara tips och råd och ge dig en ökad generell kunskap om hästar och ridning, hen kan också guida dig mot att förstå din häst bättre. Däremot så kan inte ens professionella och duktiga personer ha all kunskap om just dig och din häst. Jag vill mena att det därför alltid är viktigt att fundera över och även försöka lita på sin egen "magkänsla". Kom också ihåg att det finns många olika sätt att nå sitt mål. Det som passa för den ene kanske inte passar för den andre.
 
Sv: Teknik för att sortera bland alla åsikter och tyckande

Som vanligt har Tua skrivit ett utmärkt inlägg (även om jag hade lite svårt att koppla första stycket).

Som du beskriver situationen, låter det som om du hamnat i ett ganska jobbigt stall där de flesta är flitiga med att dela med sig av sina åsikter och erfarenheter utan att bli ombedda.

Jag har personligen aldrig haft "problemet" att få så många olika råd som du beskriver. Dels kan det handla om personlighet där jag antagligen inte inbjuder till icke efterfrågade råd, dels handlar det om stallkultur.

Första stallet där jag var "inhyrd" var det stallägaren och jag. Vi har lite olika åsikter, men där fick naturligtvis stallägaren bli dominant eftersom jag var inhyrd. Dock flyttade jag därifrån, eftersom jag ansåg att det skulle bli ohållbart med stallägarens agerande.

Det stall jag flyttade till, var ett travstall med 38 boxar. Där var attityden mycket mer tillåtande på så sätt att var och en gjorde som de ville med sin häst. Stallägaren skötte fodring, mockning och så vidare och var och en hästägare skötte ridning respektive travträning. Man kunde fråga varandra, men gav inte oombedda råd eller synpunkter varken på val av täcken, annan utrustning eller träning.

Så egentligen tror jag att du kan fundera på att byta till ett stall där det är mer tillåtet att göra på sitt eget sätt utan att de andra lägger sig i eller uttrycker synpunkter.
 
Sv: Teknik för att sortera bland alla åsikter och tyckande

Som rubriken lyder, så undrar jag hur ni där ute sorterar bland åsikter och tyckande - hur gör ni för att hålla på ert eget?

Själv håller jag på att bli alldeles snurrig av alla åsikter som finns kring min häst (har den i ett kollektivstall), när jag hoppar den tycker folk att jag bör hoppa högre och lägre hinder på varandra i en samlad galopp i 400 meters tempo, när vi rider dressyr bör hon trava sakta i ett högt tempo och gärna i en hög form som är lite lägre. När vi rehabiliterar skadan som hästen nu har haft så tycks det till om att vi bör följa vets rekommendationer men samtidigt inte ta för hårt på skadan utan det går säkert att börja galoppera imorgon ändå. - hängde ni med på det (allt detta ska helst göras 0-14 ggr/vecka).

Så som ovan går mina tankar när jag försöker ta till mig av allas teorier, och jag känner att det inte är hållbart. Tror problemet i grund och botten ligger i att jag vill vara alla till lags, göra rätt och i slutet helst bli bäst. Sanningen är den att jag nog egentligen är osäker på mig själv och har för lite erfarenhet och kunskap om hästar (är 20 år och har hållit på med hästar i ca 15 år). Kan ni ge mig något råd om hur jag kan sålla bland åsikterna kring hur jag ska "behandla" min häst? Någonstans så har jag en känsla för vad som i alla fall känns som rätt, men tänk OM det är fel..?

Jag skulle nog kalla det att jag har väldigt många åsikter i huvudet samtidigt, många låter bra på sitt sätt och har sina guldkorn. Detta medför också att jag har svårt att hitta en tränare jag verkligen har förtroende för och som har samma åsikt(er) som mig. Och vilken tränare följer ALLAS åsikter om hur hästar ska tränas och hållas? Det känns som att jag inte kan bolla mina frågor med någon "vettig" (även om jag försöker ta till mig av alla, så tycker jag inte att det är okej att vara dum mot hästen), vilket kanske skulle behövas...

Detta har pågått ett längre tag, men blev för någon dag sedan ohållbart då personen i fråga verkligen fick med mig på sitt tåg. Magkänslan sa att det nog inte var "rätt", men jag ville vara snäll mot den personens häst. Kalaset slutade med att skadan gick upp på min häst, och jag blev såklart helt j*vla galet trött på själv.

Vad tänker ni om allt? Tacksam för råd! :)

Man tar inte skada av att lyssna på vad andra säger, ibland ger det något, ibland inte. Men vad du gör med dig själv och din häst är ditt val, ditt ansvar och dina konsekvenser att ta.
Gör vad som känns rätt och som du kan leva med, för ingen av de som ger dig råd behöver leva med några konsekvenser av vad du valde att göra med din häst. Ta råd av kunniga (vetrinär tex) om du är osäker, då ger du dig själv den bästa chansen att fatta bra beslut.
Lycka till!
 
Sv: Teknik för att sortera bland alla åsikter och tyckande

KL
Du måste först bli säker på dig själv och vad du kan. Det är ju inte hållbart att lyssna på andra och utsätta hästen för saker som gör att skadan går upp.

När det gäller den delen tycker jag inte du ska lyssna på någon utan följa de råd du får av behandlande veterinär och känns inte dennes ordinationer bra så åk till en annan veterinär.

I övrigt tycker jag du ska satsa på att gå utbildningar kurser och liknande så du skaffar dig mer kunskap själv och därmed förhoppningsvis också får självförtroende att tro på dina egna åsikter.

Självklart behöver alla råd och hjälp ibland men då ska du vända dig till någon som hanterar sina hästar på ett proffsigt sätt och har åsikter som du håller med om, känns råden sådär så strunta i dom :)
 
Sv: Teknik för att sortera bland alla åsikter och tyckande

Till att börja med: fråga varför du ska gör som personen föreslår. Det ska finnas en solid förklaring som du förstår och kan kontrollera om det behövs.
 
Sv: Teknik för att sortera bland alla åsikter och tyckande

Väljer att lyssna på dom med erfarenhet och kunskap och sedan sorterar jag så bara dom finns kvar som lyckats med att hålla häst i topp både fysiskt och psykiskt.

Låter enkelt men är svårt i början.
 
Sv: Teknik för att sortera bland alla åsikter och tyckande

Jag tycker att du ska lyssna på leg. veterinär i första hand, särskilt när det gäller skador. Vad det sedan gäller vad folk tycker och tänker om saker du gör och inte gör så kan du ju alltid säga "jaha, du gör på det viset. Jag försöker på det här sättet".
 
Sv: Teknik för att sortera bland alla åsikter och tyckande

Jag skriver ner min egna syn på saken, mitt förhållningsätt till saken och utifrån den tar ställning till andras tyckande och tänkande. Jag sover alltid på saken, jag gör inga förändringar samma dag som någon tycker något. Jag rådfrågar bara veterinären men kan bolla mina funderingar med andra. Det är bara jag som tar beslut om min häst och allt övervägs i ensamhet för minsta möjliga, dumma influenser från andra.

Jag står också med skadade hästar. I fyra veckor har jag fått höra "han verkar bättre idag" eller "han måste ju få komma ut lite". Min magkänsla har skrikit att det är en onormal skada och att han inte alls blivit bättre men pga av att de i området påpekat att han blivit bättre så tog det en vecka längre innan vi fick vår andra kliniktid och hittade en skelettförändring vid bogleden. Det är först nu som de slutar tjata om förbättringar och hagvistelse.

Min andra häst slog sig lite lätt på frambenet och stått i mindre hage i två veckor. Här fick jag också förfrågningar när han ska komma ut med de andra. Min inställning var att han skulle gå själv i ett par månader till så jag slapp fler skador utifrån men bollade detta med min mamma och vi kom på att han ska vara igångsatt ridmässigt innan han får gå ut med de andra. Detta är nerskrivet på papper och det är det som jag svarar om någon frågar. "När ska han få gå ut med de andra?" "När han är igångsatt i ridningen igen."

Det är svårt att stå med skadad häst, speciellt om man är en lättpåverkad människa.
 
Senast ändrad:
Sv: Teknik för att sortera bland alla åsikter och tyckande

Lyssna på alla (och läs allt)! Men sen när du hört vad dom har att säga, sätt dig ner och ta en rejäl funderare. Vad KÄNNER du? Vad säger känslan i maggropen? Hur stämmer råden mot din allmänna filosofi om förhållningssättet till hästen? Vad verkar rent objektivt vara bäst (undersökningar, kända ryttares resultat, djurskyddslagstiftning etc)? Vad hade personen för exempel på hästar som det funkat på, och hur mår dom hästarna just nu?

Och sen så prövar du. Känns det fel, sluta och pröva något annat.

Sen börjar du bilda dig en bild av vad du tycker är rätt, vad som du vet funkar för dig och din häst, och dessutom vilka som du kan be om råd och få vettiga svar från :).

Jag är själv inte en "guru"-person, alltså att jag hittar 1 människa vars råd jag följer slaviskt, utan jag har flera olika som jag tar råd ifrån. Något dom alla har gemensamt dock är fokus på "hästvett" och en lång erfarenhet av MÅNGA hästar och har hästar som sin heltids-sysselsättning, samt att deras egna hästar är välmående både psykiskt och fysiskt. Sen så har dom alla också olika inriktningar/förhållningssätt, vilket ger bra perspektiv.

Var vetgirig och källkritisk helt enkelt :).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
941
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
929
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 144
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp