Teknik!? Finns det nån sån här. :P

Elma_vip

Trådstartare
Hoppade lite med Elma idag, så här såg det ut när hon hoppade en oxer
Bild10.jpg

Bild9.jpg

Obs! Det var inte ofta hon hoppade uten ville gärna rusa, vägra eller stegar sig(som ni kanske läst i min andra tråd), så min stil är inte speciellt snygg, men hur ser hästen ut? Har den nån teknik alls?

(ni får kommentera ryttaren också, men jag vet redan att allt jag gör är fel just där. :P)

Mvh Diana

Sv: Teknik!? Finns det nån sån här. :P

*bara en tanke* Om hon är så negativ till att hoppa finns det ngn anledning till det?

mizz skrev:
*bara en tanke* Om hon är så negativ till att hoppa finns det ngn anledning till det?

hon tycker att det är så roligt så hon stressar bara upp sig själv så det blir helt fel. Sen så har hon kommit på: " åå matte håller inte om med skänklarna, då kan man springa åt sidan. Varför ska jag hoppa om inte hon gör det?"

Mvh Diana

Elma_vip skrev:
Hoppade lite med Elma idag, så här såg det ut när hon hoppade en oxer
Bild10.jpg

Bild9.jpg

Obs! Det var inte ofta hon hoppade uten ville gärna rusa, vägra eller stegar sig(som ni kanske läst i min andra tråd), så min stil är inte speciellt snygg, men hur ser hästen ut? Har den nån teknik alls?

(ni får kommentera ryttaren också, men jag vet redan att allt jag gör är fel just där. :P)

Mvh Diana

Jag tkr hon ser ut att sänka ryggen lite...
och så ser hon lite irriterad ut, vilket kanske tyder på att något stör henne, som kanske är orsak till att hon inte använder ryggen?

Bentekniken svår att bedöma, men hon ser ut att vara ganska bred, och lyfter inte upp mkt, utan hoppar "oekonomiskt"
Hon hoppar väldigt högt över, men drar inte upp sina ben.

Teknikhoppning för att stärka upp ryggen på henne kanske vore bra.. DÅ kommer kanske en snyggare benteknik på köpet =)

Men hoppa kan hon ju ;)

Dark_Iris skrev:
Jag tkr hon ser ut att sänka ryggen lite...
och så ser hon lite irriterad ut, vilket kanske tyder på att något stör henne, som kanske är orsak till att hon inte använder ryggen?

Bentekniken svår att bedöma, men hon ser ut att vara ganska bred, och lyfter inte upp mkt, utan hoppar "oekonomiskt"
Hon hoppar väldigt högt över, men drar inte upp sina ben.

Teknikhoppning för att stärka upp ryggen på henne kanske vore bra.. DÅ kommer kanske en snyggare benteknik på köpet =)

Men hoppa kan hon ju ;)

Okej. Teknikhoppning? Har du några förslag på vad man ska ha för hinder när man ska hoppa tekninkhoppning?

Jag tycker att hon ser lite "bäbis" ut, hon vinklar tex inte bakbenen så mkt. som man skulle vilja och inte heller frambenen lyfter hon tillräckligt. Istället hoppar hon typ 7 m över hindret. Sen skulle jag vilja ha lite mer rygg med i språnget, men det kan ju vara en brist på styrka, sen kanske att ryttaren stör henne lite. Svårt att säga på bara 2 bilder.

Du kanske skulle löshoppa henne lite så att hon "får hitta" sig själv om hon inte är hoppad så mkt.
Annars skulle jag föreslå studs och distanser där du verkligen bestämmer att häs SKA det vara fyra korta eller tre långa beroende på vad du vill träna på.
Studs är ju också en sådan grej där de lär sig att hitta och hålla reda på benen samtidigt som det bromsar upp och stärker. Även där kan du variera längden mellan studsen. Tänk bara på att ta det lugnt i början.

Lycka till!

Det finns ett oändligt antal teknikhoppningsövningar.

Den bästa övningen för att få henne att använda sin rygg är att hoppa BREDA oxrar.
Bredd hindren, och låt henner sträcka på sig för att nå över.
(både när du sitter på och när du löshoppar. När du inte sitter på, våga bredda till max, så att hon sträcker ut ordentligt=
När du breddhoppar för att öka ryggförmågan, ska hindren inte vara för höga. run 70 - 90 cm kan vara lagom (beroende på hästens vilja o kapacitet)

Studsar och kombinationer med olika typer av hinder, olika höjder, olika bredd. Gärna många många hinder i rad, där det varierar i längd, typ på varje hinder.
en studsserie med kanske runt 6 studshinder, dock låga, för detta ger mjölksyra i hästens ben! Detta över upp kvickheten i benen, och om man sedan vill kan man ha ett galoppsprång mellan sista studshindret och ett kommande hinder. Då kan man höja upp sista hindret mer o mer o mer, så kan hästen slappna av (då studshindren tröttar ut) och sedan använda rygg o ben bra när den får hoppa upp ordentligt.:bump:

Sedan är givetvis cavalettiserier, kanske du kan skapa någon egen caprilli mm... Allt är nyttigt. ;)

Hästen är spänd i språnget och pga av att den är spänd så blir den låst i ryggen och benen hänger.

Om du får din häst avspänd blir sprången rundare, får rundare rygg samt får då även upp sina ben bättre.

Tänk även på att om hindret är 90 cm högt, så ska den tidigast hoppa av 90 cm innan hindret, gärna lite senare.
Då frå den hoppa upp ordentligt och får mkt lättare att välva sin rygg och sin kropp och får upp sina ben lite bättre.

Om den hoppar av tidigare så blir språnget flackt och då får man även lätt hängande ben, lite låst rygg osv.

Ditt ôverliv stör henne lite vad jag kan se..försök vad lite "lugnare" i kroppen....nu pushar du liksom, du fâr henne att"springa snabbt" och hoppa flackt. Och i en annan trâd har du pratat om problem att fâ henne lugn....du ger henne kanske dubbla budskap nu....din hand säger förmodligen "hej, hej vânta hâr nu, men din kropp(ant omedvetet) säger "gas"!

Det är ju bara 2 bilder och detta är bara en tanke, men med en bra sits kommer hon antagligen att visa lite bättre teknik. Jag vet du ville inte ha kommentar pâ dig själv.....men det hänger ihop tror jag. Hoppas du inte tar illa upp:o

Oj läst fel, du var visst ôppen för kommentar, sorry:o

Elma_vip skrev:
Okej. Teknikhoppning? Har du några förslag på vad man ska ha för hinder när man ska hoppa tekninkhoppning?

studs, e super bra och hästen måste läras sig att va snabb i bena :) sen kan du kolla in hippson.se där har dom massor av bra övningar :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 480
Senast: miumiu
·
Ridning Lägger ut detta som ett svar till alla som ”hoppar på ridskolan” och även ställer frågor, kan bara börja med att jag absolut inte...
Svar
1
· Visningar
1 243
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar