Tegelpannor

Sarscha

Trådstartare
Ja kan man krossa dessa och använda vid grindhåll för att minska på all lera som blir till hösten? Då min stallägare har en hel del tänkte jag om man kan använda dessa på något sätt :)
 
Sv: Tegelpannor

Jag har gjort det. Krossar med en slägga.
Fungerar kanonbra en period, men med tiden så blir bitarna mindre och mindre, de går sönder när hästarna går på bitarna, och försvinner till jord/lera.

Jag lägger ut hela tegelpannor och krossar på plats. Har även haft i hagen där min senskadade häst gick för att inte halka. När det redan var lerigt upplevde jag att det fungerade bra mycket bättre än grus.
 
Sv: Tegelpannor

Nej det hade inte jag gjort. Det blir vassa bitar som mycket lätt kan gå in i ex strålen. det kräver noggrann täckning som Lovisaleonora_ skriver.

Det var bland det första jag fick lära mig att hästar inte skall gå på tegel. Men det var på -70 talet;)
 
Sv: Tegelpannor

Vi har krossade tegelpannor i dammen, jag var tyvärr tvungen att i akutfall ge mig ner i den (barfota). Jag skar mig rätt illa i foten, så jag hade absolut varit mycket försiktig med att ha tegel som annat än vältäckt fyllnadsmaterial.
 
Sv: Tegelpannor

Vi har också tegelpannor på vissa ställen i hagen som dom förra ägarna till gården har lagt dit och det fungerar bra. Som mimus har skrivit så går dom sönder när hästarna går på dom. Vi har även markägare som lägger ut tegel på stigar i skogen där marken lätt blir förstörd pga av att det är många som rider där och det fungerar väldigt bra.
 
Sv: Tegelpannor

KL på mig själv...

funderar på om det finns olika sorters tegel. Vårat och det som finns i skogen är väldigt mjukt och nästan poröst. smular sig nästan. Det har funnits några enstaka hårda bitar men dom har jag plockat bort.. det kanske är skillnad på tegel och tegel??
 
Sv: Tegelpannor

Är det lerpannor eller tegelpannor?
Tegelpannor blir det skarpa kanter av som kan skära sönder en hov illa medans lerpannor visserligen fyller sin funktion ett tag men sedan förvandlas de till lera.
Jag hade inte lagt tegelpannor där hästarna ska gå. På vissa traktorvägar här omkring har de lagt sådana och det är så vassa kanter att jag absolut inte hade bett en häst gå där. Lerpannor känns mest som att skjuta problemet på framtiden istället för att lägga ut ett lass grus och göra det bra på en gång.
 
Sv: Tegelpannor

Med risk för att låta dum men vad är skillnaden mellan lerpannor och tegelpannor? Tegel utgörs ju av bränd lera? Är det ngn skillnad på bränningen av pannorna?

Delvis KL
Hur mkt grus skulle ni sätta över ett lager med krossade tegelpannor? Funderar eftersom vi ska byta tak på lösdriftshallen och lättast skulle vara att helt enkelt hårdgöra ytan strax bakom, dvs kasta ner tegelpannorna där, köra ett gäng vändor med traktorn och sedan grusa upp.
 
Sv: Tegelpannor

Många s k tegelpannor är egentligen av betong!


Funkar bra att krossa och använda som fyllning. Jag kan då gå barfota på dessa så tvekar inte att ha hästarna på desamma.

Använder det som utfyllnad/dränering. Stenar är betydligt vassare och ger inte med sig.
 
Sv: Tegelpannor

Är det lerpannor eller tegelpannor?
Tegelpannor blir det skarpa kanter av som kan skära sönder en hov illa medans lerpannor visserligen fyller sin funktion ett tag men sedan förvandlas de till lera.
Jag hade inte lagt tegelpannor där hästarna ska gå. På vissa traktorvägar här omkring har de lagt sådana och det är så vassa kanter att jag absolut inte hade bett en häst gå där. Lerpannor känns mest som att skjuta problemet på framtiden istället för att lägga ut ett lass grus och göra det bra på en gång.
Jag undrar detsamma som Ottisen? Är det skillnad på lertegelpannor och tegelpannor (jag menar inte betongpannor nu).

TS: Jag har precis plockat bort ungefär femhundra tegelpannor (ej betongpannor) från ett ställe på tomten och skärvorna som blev kvar är jättevassa. Du kanske ska testa och krossa ett par stycken någonstans där hästarna inte är och se själv hur det blir innan du lägger det i grindhålet. Ett tips hur som helst är att lägga duk under det material du lägger (vilket du nu väljer) så håller dräneringen bättre. Det bästa är förstås att gräva bort leran först, men om du inte har den möjligheten så hjälper duken i alla fall :)
 
Sv: Tegelpannor

Med risk för att låta dum men vad är skillnaden mellan lerpannor och tegelpannor? Tegel utgörs ju av bränd lera? Är det ngn skillnad på bränningen av pannorna?

Delvis KL
Hur mkt grus skulle ni sätta över ett lager med krossade tegelpannor? Funderar eftersom vi ska byta tak på lösdriftshallen och lättast skulle vara att helt enkelt hårdgöra ytan strax bakom, dvs kasta ner tegelpannorna där, köra ett gäng vändor med traktorn och sedan grusa upp.

Jag tror du tjänar mkt mer på att lägga en markduk och sen grusa upp . Väldigt billigt och ekonomiskt om man ser det långsiktigt och knappast mer tid i arbete öht .

De tegel pannor jag sett krossade eller stött på i skogen på stigar hade jag aldrig velat ha i hagen .
 
Senast ändrad:
Sv: Tegelpannor

kl, en kompis till mig har en häst som råkade trampa på en sån o fick fragment rakt upp i hoven o kötthov osv... De fick skära ut så mkt de kunde, penicillin, boxvila o gips.. Har glömt o fråga hur hästen mår nu, men det är väl inget man gärna utsätter hästen för såvida man verkligen inte kan ombesörja att de krossas ordentligt! Däremot har jag funderat på lecakulor.... Kanske blir svindyrt, men det är bara nåt jag kom o tänka på.
 
Sv: Tegelpannor

Med risk för att låta dum men vad är skillnaden mellan lerpannor och tegelpannor? Tegel utgörs ju av bränd lera? Är det ngn skillnad på bränningen av pannorna?

Jag undrar detsamma som Ottisen? Är det skillnad på lertegelpannor och tegelpannor (jag menar inte betongpannor nu).

Lertegelpannor är riktigt gamla takpannor medans nyare är gjorda av betong (jag vet att på slutet av sjuttiotalet-början av åttiotalet så var det betongpannor så det är ingen ny företeelse). Ska man ha lerpannor idag så får man specialbeställa dem om det ens går att köpa längre.
De man vanligtvis köper idag är alltså gjorda av betong. En lerpanna är lätt medans en tegelpanna är tyngre. En lertegelpanna är lätt att krossa, det räcker att ställa sig på den så går den sönder medans en betongpanna är mycket mera hållbar.
En betongtegelpanna blir det skarpa kanter utav när den krossas medans det visserligen kan bli skarpa kanter på en lerpanna med men eftersom den skulle krossas under hästens tyngd så skulle jag bli förvånad om den skulle kunna skada en häst.
Eftersom en lerpanna är gjord av lera så är det lika bra effekt att lägga det som att lägga spån, dvs man har det snart lika geggigt igen. Mitt tips är att skrapa bort det översta matjordslagret och ösa på med ordentligt med grus. Är det riktigt sumpigt eller hårt tryck på marken så kan man behöva en markduk också under gruset. Vilken storlek som är lämplig på gruset brukar man kunna få hjälp med hos företag som levererar grus.
 
Sv: Tegelpannor

I min värld så kallas pannor av betong för just betongpannor och pannor av lera för tegelpannor:) Men det kanske inte är så runtom i landet. Och visst tillverkas de fortfarande, bl.a här i Uppsala. Var senast förra året ute och tog lerprover runt Vittinge för att utröna om leran passade för deras tegeltillverkning. Dessa tegelpannor går att köpa på vanliga stormarknader dessutom, men är betydligt mkt dyrare än betongpannor.
 
Sv: Tegelpannor

Fast tegelpannor i skärvor krossas inte per automatik om hästen trampar på dem . Gjorde det det vore ju syftet med att folk vill dränera med dem bortkastat .
Tegelskärvor i lager kan vara supervassa om en skärva tex går in i strålen ! Ännu värre om de sen bryts av och en bit blir kvar inne i strålen ...
 
Sv: Tegelpannor

Nej du har iaf övertygat mig. Här blir det inget tegel i hagen! Vi får frakta bort det till sopstationen helt enkelt, pust..
 
Sv: Tegelpannor

Håller inte med!
Jag kar krossade betongpannor och det har då inte blivit några vassa kanter, inte värre än att jag kan gå barfota på dem... Upplever det snarare som att kanterna blir smuliga.
Kanske är skillnad på olika pannor??

Däremot finns det en del krossat tegel på en del av vägarna, DET är däremot vasst:p

Bäst är nog ändå markduk och grus.... Fast det kostar ju en del:crazy:

Pannor brukar gå att få gratis, en kollega berättade att det för dom kostade ca 20 000 att lämna dem till tippen:eek:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver era goda råd. Jag hade tänkt fråga om det är någon här som är bra på konflikthantering, men jag tror nog inte det är där som...
2
Svar
33
· Visningar
2 722
Senast: Tora
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 981
Senast: Bubbla
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
773
Senast: Kakis
·
Anläggning Det är ingen här som rider längre, så min paddock används inte alls och det växer en hel del gräs och ogräs där. Jag funderar på om jag...
Svar
3
· Visningar
989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp