Sv: Teens

Ja tonåringar kan verkligen ge en gråa hår, speciellt om man själv har ett visst kontrollbehov och tonåringen tycker att precis allt tråkigt med fördel kan utföras lite längre fram. Sen, snart i morgon är standardsvar och rummet är återigen en sanitär olägenhet. Skall man ta in en städfirma och låta dem betala det med studiebidraget? Ibland hotar jag med det, för jag blir så trött på smuts! Ändå är jag knappast särskilt pedantisk själv utan vi har det lite lagom rörigt hemma. Men det är skillnad på rörighet och smuts och gammal mat.
 
Sv: Teens

En annan story som gjorde den ordentliga mamman totalt vansinnig. Personligen var jag en mycket ordentlig tonåring som inte festade särskilt mycket. Egentligen är det inget större problem med vår 16-åring heller, men han har gjort enstaka dumheter.

En gång ringde han när jag satt i bilen påväg från ett möte i en annan stad; "När vi kom in i gäststugan så ser det ut som om en katt blivit inlåst där och spytt. Katten är inte kvar, men fönstret var lite öppet"

Jag tyckte det lät lite konstigt. Varför skulle en katt gå in i vår gäststuga och spy.

Sen kom jag hem och gick in i stugan. Där var massor av spyor! Det luktade knappast kattspyor och en katt kan omöjligt spy sådana mängder. Jag gick in till sonen och krävde ett ärligt svar.
"Vad är det för fyllekatt som varit inne i huset. Det luktar inte vanliga spyor det luktar mäsk"
Han bedyrade sin oskuld och tittade på mig med oskyldiga ögon. Kompisen låg på sängen och mådde lite dåligt. När jag pressat dem litegrann kom det fram att de hade druckit ren mäsk. Skitäckligt. Sonen hade bara smuttat litegrann, men kompisen som aldrig druckit alkohol förrut hade tagit rejäla klunkar, vilket slutade med att han kräktes rejält och blev riktigt sjuk. Veta fasiken vad det var för skit de fått i sig.

Sonen erkände och lovade att aldrig mer göra på det viset. De påstod att de tillverkat mäsk och att de någonstans i skogen hade en dunk. Han mindes inte var. Några dagar senare tog vi en vanlig promenad och dunken stod där mitt på en sten och lyste upp hela skogen. Uppenbarligen trodde han att ingen människa kan få för sig att ta en skogspromenad.

Några dagar senare erkände han att det de druckit var rejält äckligt och han skulle aldrig mer dricka sån skit.

För mig som aldrig var full i tonåren är det extra svårt att hantera såna situationer.
 
Sv: Teens

Alkohol och tonåringar ÄR ett svårt kapitel.

Nu är ju mina såpass stora som 17, så det känns lite som om man är över den värsta puckeln.

De har fått smaka på vin hemma.
Jag har självklart varit som värsta propagandafilm och berättat om olika farligheter med alkohol. Och ffa jag har predikat att man får ALDRIG lämna den som blev för full åt sitt öde. Det är det mest förbjudna i samband med alkhol (nästan). Det är bättre att ringa polis eller föräldrar eller vad som helst.

Jag har också pratat med dem om VAR man spyr när man blir för full. Toan är bäst, handfatet eller vasken är bättre än mattan... efter en viss erfarenhet av handfatet fyllt med spyor. Man får ta det med lite ro och humor.

De är ganska öppna med sitt alkholintag och det är INTE över gränsen, såvida det inte är nolltolerans, och det praktiserar vi inte.

Jag försöker lära dem att SPRIT är farligare än vin och öl.

Jag köper aldrig ut tíll dem. Däremot var jag generös när de hade tjejmiddag och de fick en överblivien halvflaska - vilket var ett skämt för jag kom hem och vittjade kylen som tamejfan var proppad med vin. DÅ upplystes det om att det är inte okej att göra så. Påstå att man vll ha lite vin tll maten för att göra det festligt och så har de redan försett sig massor. Jag vet inte hur mycket det tog. Men jag tror på informativa diskussioner snarare än straff och kontroll.
 
Sv: Teens

Ja tonåringar kan verkligen ge en gråa hår, speciellt om man själv har ett visst kontrollbehov och tonåringen tycker att precis allt tråkigt med fördel kan utföras lite längre fram. Sen, snart i morgon är standardsvar och rummet är återigen en sanitär olägenhet. Skall man ta in en städfirma och låta dem betala det med studiebidraget? Ibland hotar jag med det, för jag blir så trött på smuts! Ändå är jag knappast särskilt pedantisk själv utan vi har det lite lagom rörigt hemma. Men det är skillnad på rörighet och smuts och gammal mat.

Detta känner jag igen till fullo. Min äldsta son som var väldigt ordningssam som liten har med full kraft tagit igen det genom att leva i total misär i sitt rum. Det är kläder överallt, gamla snorpapper (hoppas jag:eek:), tallrikar med intorkade matrester, godispapper mm i en salig röra. Minst en gång i veckan får jag spelet pga detta och då städar han upp, dammsuger och har det jättefint i ca 5 minuter, sedan är det kört igen.

Den yngre har alltid varit slarvig, men han har faktiskt ganska god ordning i rummet numera, men det är nog mer för att han inte ens orkar röra till det. Allt är sååå jobbigt!

I övrigt är det den evinnerliga tvätten som aldrig sinar. Båda spelar fotboll och en spelar även hockey och den andra innebandy, så det är oändliga mängder tvätt. Oftast luktar den inget vidare heller efter att ha legat lite halvfuktig och mörat till sig i ngn påse eller väska. För att inte tala om hur fotbollsskor och hockeyskydd luktar..

Vad man än frågar så får man ett tjurigt svar eller ett svar man inte uppfattar eftersom tonårsgrabbar inte alltid har det tydligaste sättet att tala på...
Sinsemellan har de ett fruktansvärt språk och kallar varandra de mest "fantastiska" saker.

Det är tur att man ofta får höra av andra att de är så trevliga och glada. Man tror ju knappt att det är sant när man vet hur de är hemma, och så säger man till den andra föräldern att det är ju xx också, varpå denne ser mkt tvivlande ut eftersom dennes unge är lika tonårstjurig i sitt hem som mina är hos oss.

Än så länge har vi inte haft någon som kommit hem full och jag har inte ens märkt att de har smakat, vilket jag ändå tror att åtminstone den äldsta har gjort (de går i 8:an resp. 9:an).
Jag försöker att komma ihåg att jag själv festade rätt rejält från 8:an och att jag själv inte var den mest sympatiska tonåringen som gått i ett par skor, fast det behöver ju inte de känna till...:smirk:
 
Sv: Teens

Man ska inte berätta allt man själv gjorde som tonåring. Med facit i hand inser jag ju att ibland var det rena turen att det inte gick helt åt pepparn vissa gånger :eek:
Jag har aldrig hotat med att betala med studiebidraget, tack för tipset! Fast jag antar att hon skulle svara: "vi har ju avtal med Anticimex i lagår´n" :crazy:
Idag har de dock varit suveräna och städat nere, så även om det fortfarande behövs sanering i deras rum så kan jag gå runt i köket och njuta :)
 
Sv: Teens

Visst är det pest när tonåringarna inte fattar hur cool mamma var i sin ungdom? :crazy:.

Min dotter letade igenom vinden och hittade mina gamla nitbälten och kläder mm som hon genast la beslag på, och när hon såg mina "rötter" så är jag coolast i världen. Vi har alltid lyssnat på punk/hårdrock tillsammans men med nitbältena blev jag plötsligt någon som själv varit ung och inte bara mamma.

Har du inga gamla skatter att plocka fram?
 
Sv: Teens

Jag är också torr och framförallt så skämmer jag ut mig hela tiden. När 14-åringen skulle ha flickbekanta på besök bönade han och bad att vi skulle åka iväg och göra ärenden så att han slapp skämmas för mina roliga skämt.

Men så tänker jag om det hade varit det omvända. Dvs om man ska träffa en presumtiv pv hemma. Det hade inte varit särskilt troligt att man bjudit hem honom på en gång för att träffa barnen osv. Men som vuxen har man ett val. Och jag hade inte velat pussas i sovrummet med folk/barn i huset första dejterna. Egentligen.
 
Sv: Teens

Men så tänker jag om det hade varit det omvända. Dvs om man ska träffa en presumtiv pv hemma. Det hade inte varit särskilt troligt att man bjudit hem honom på en gång för att träffa barnen osv. Men som vuxen har man ett val. Och jag hade inte velat pussas i sovrummet med folk/barn i huset första dejterna. Egentligen.


Detta första besök i vårt hem var inte så jätteprivat. Tjejen hade med sig en kompis och sen visade det sig att alla sonens kompisar också dök upp för att titta på underverket. När vi tillsist kom hem stod det massor av moppar utanför vår bostad och tjejen med kompis hade redan åkt hem. De hade nog aldrig tidigare träffat så många killar samtidigt som tittade på dem nyfiket.

Umgänget med tjejen fortsätter i allafall trots detta.
 
Sv: Teens

:rofl::rofl::rofl:

Jag var på kurs i två dagar förra veckan och tjejerna skötte sig själva (med farmor som backupp och middagar hos sin pappa).
Då var det inga krig hemma och de var så gulliga i telefonen och klarade av hemmet för egen maskin....fram tills jag klev innanför dörren vid nio-tiden på kvällen.......:crazy:...så det gäller att vara borta ibland för att se det gulliga;)

merman

Jag känner igen detta, jag har två tonåringar (13 och 16) flickor naturligtvis. Jag har arbetat på annan ort i två år, barnen och pappan bodde kvar hemma och jag reste iväg och jobbade. Det gick bra när jag inte var hemma men så fort jag kom hem så gnälldes det, inte alltid men ofta nog. Jag tyckte det var jobbigt att komma hem ibland pga bråken med barnen som då uppstod. Nu jobbar jag på hemma plan men det är minst lika jobbigt.

Den stora har skaffat sig pojkvän med allt vad det innebär, hon städar (läs gömmer undan en massa "skit") när han ska komma hit. Hon är hopplös när det gäller kläder, lämnar allt i en hög på golvet där hon står men också helt underbar när hon tex bakar och fixar.

Den lilla har för det mesta ordning i sitt rum (förstår inte var hon har fått det ifrån) men kan vara ganska gnällig och framför allt när hon bråkar med syrran. Också hon kan vara hur gullig som helst, särskilt de dagar hon inte har mens!

MVH mamma Ann
 
Sv: Teens

Jag har två tonåringar, flicka 14 år och pojke 17 år. Här är vilda diskusioner så gott som dagligen, och det är verkligen skitjobbigt, men mitt ord är lag. Jag ger mig aldrig.

Men det viktigaste är väl inte att man som förälder kan bestämma över tonåringarna och få dem att "lyda"?:confused:

Jag trodde i min enfald att det hela går ut på att de ska ta över makten över sig själva.
 
Sv: Teens

Ja, på sätt och vis.

Men det gäller ju även att under processen visa hänsyn mot andra, hjälpa till med självklara saker hemma, inte utsätta sig för vansinniga risker och låta bli olagliga saker...

Det är väl oftast sådana saker det blir konflikter om.
Kan jag tro.
 
Sv: Teens

Ok. Fast vad gäller olagligheterna är ju inte förälderns ord lag, utan lagens ord är lag. Sker mycket av detta kanske det är lika bra att ungdomarna får krocka med samhället. Men oftast är ju inte deras vilda kriminella karriär problemet, trots allt.

Resten ser jag i hög grad som förhandlingsbara grejer. Kommer ungdomarna med bra argument, ser jag inget skäl att det ska bli som jag säger bara för att jag är förälder. Makten att bestämma - jag ser det som att inte bara ungdomarna frigör sig, föräldrarna behöver också frigöra sig och i det ingår att släppa på makten. Och istället prata med varandra mera jämbördigt.
 
Sv: Teens

Jo, hon har tagit allt och vi frossar i gamla "brat-pack-filmer" från 80-talet. Kan rekommenderas :idea:
Och ibland känns det riktigt bra, det är mest sonen på 14 som är besvärlig nu! :) Han är inte lik oss rebeller, han är lite märkesfixerad och det är svårt att förklara hur dyrt det blir, varför ska man köpa Björn Borg-kalsonger när det finns så många bra alternativ? :crazy: Fast sonen tycker att han hellre äter blodpudding varje dag i en vecka! :confused: Det vill INTE resten av familjen!!
Nån som känner igen det? Ska dock inte klaga för mkt, han är pratbar men rätt sur. Kan det bero på åldern ;)
 
Sv: Teens

Men det är klart att han måååste ha Björn Borg kalsonger - numera är ju kalsonger/trosor till för att synas (med tanke på var de placerar sina byxlinningar:eek:;))......jag har en som i alla fall lärt sig att köpa trosor på rea, ett steg i rätt riktning. Skämt åt sido - att veta hur man hanterar pengar är också ett "utvecklingsområde" hemma. Det har blivit lite bättre sedan jag helt slutade lägga mej i utan de fick samma summa var och själva ta ansvar för sina inköp, men som sagt det "är under utveckling".

merman
 
Sv: Teens

Men det viktigaste är väl inte att man som förälder kan bestämma över tonåringarna och få dem att "lyda"?:confused:

Jag trodde i min enfald att det hela går ut på att de ska ta över makten över sig själva.

Jag tänker att vissa saker är inte förhandlingbara för jag tror inte att livet är sånt´- ibland måste man bara gilla läget och det behöver man också lära sig.
Sedan är det som flera andra sagt, inte acceptera kränkningar osv.-att jag inte är hennes privata kräklåda hur som helst.

Självklart sker de flesta besluten hemma efter diskussion och i samförstånd och jag kan ibland starta med ett nej, men efter bra argumetation från barnet i fråga så övergår det till ett ja.

Makten får de ta över i den takt de mognar och visar sig färdiga att hantera den - det ser jag som en av mina uppgifter att både stötta men också hålla tillbaka vid behov.

merman
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 761
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 697
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp