Sv: Teens
Ja tonåringar kan verkligen ge en gråa hår, speciellt om man själv har ett visst kontrollbehov och tonåringen tycker att precis allt tråkigt med fördel kan utföras lite längre fram. Sen, snart i morgon är standardsvar och rummet är återigen en sanitär olägenhet. Skall man ta in en städfirma och låta dem betala det med studiebidraget? Ibland hotar jag med det, för jag blir så trött på smuts! Ändå är jag knappast särskilt pedantisk själv utan vi har det lite lagom rörigt hemma. Men det är skillnad på rörighet och smuts och gammal mat.
Detta känner jag igen till fullo. Min äldsta son som var väldigt ordningssam som liten har med full kraft tagit igen det genom att leva i total misär i sitt rum. Det är kläder överallt, gamla snorpapper (hoppas jag
), tallrikar med intorkade matrester, godispapper mm i en salig röra. Minst en gång i veckan får jag spelet pga detta och då städar han upp, dammsuger och har det jättefint i ca 5 minuter, sedan är det kört igen.
Den yngre har alltid varit slarvig, men han har faktiskt ganska god ordning i rummet numera, men det är nog mer för att han inte ens orkar röra till det. Allt är sååå jobbigt!
I övrigt är det den evinnerliga tvätten som aldrig sinar. Båda spelar fotboll och en spelar även hockey och den andra innebandy, så det är oändliga mängder tvätt. Oftast luktar den inget vidare heller efter att ha legat lite halvfuktig och mörat till sig i ngn påse eller väska. För att inte tala om hur fotbollsskor och hockeyskydd luktar..
Vad man än frågar så får man ett tjurigt svar eller ett svar man inte uppfattar eftersom tonårsgrabbar inte alltid har det tydligaste sättet att tala på...
Sinsemellan har de ett fruktansvärt språk och kallar varandra de mest "fantastiska" saker.
Det är tur att man ofta får höra av andra att de är så trevliga och glada. Man tror ju knappt att det är sant när man vet hur de är hemma, och så säger man till den andra föräldern att det är ju xx också, varpå denne ser mkt tvivlande ut eftersom dennes unge är lika tonårstjurig i sitt hem som mina är hos oss.
Än så länge har vi inte haft någon som kommit hem full och jag har inte ens märkt att de har smakat, vilket jag ändå tror att åtminstone den äldsta har gjort (de går i 8:an resp. 9:an).
Jag försöker att komma ihåg att jag själv festade rätt rejält från 8:an och att jag själv inte var den mest sympatiska tonåringen som gått i ett par skor, fast det behöver ju inte de känna till...:smirk: