G

Gerbillus

hej på er. Är det nån mer som har tonåringar här? Min 13-åring har blivit "snudd" å odräglig det sista....ibland är han fortfarande jättegullig och ibland är han bara ett stort HMRRF! och GRUFF!
En del säger att man bara ska slajda med och låta dem hållas, men jag tycker att man förbaskemej kan ha respekt för andra människor även i tonåren...

Är jag urbota gammaldags eller? Jag var punkare i mina tonår och visst var jag säkert gruffig men jag var INTE respektlös mot min familj...ska man verkligen behöva acceptera det?

När vi talar ut om saken så tycker sonen att han ska skärpa sej och visst ska han uppföra sej, men sen är det tydligen inte helt lätt att efterfölja...

Varför finns det inte ett forum för detta? :eek: Inget BRIS utan ett TFRIS (tonårsföräldrars rätt i samhället)...

:(
 
Sv: Teens

Ja det är inte bara småbarn som kan vara jobbigt att ha. Ibland längtar jag tillbaka till den tid de var 3 år och i trotsåldern! Då kunde man i allafall lyfta upp dem och gå om när det blev bråk. Med en 16-åring som är huvet längre än en själv så är det en verbal kamp man för och det är inte alltid så lätt att komma med argument som de anser håller. Jag är överlycklig att sommarlovet är slut och skolan har börjat!!!!!! Det är inte ens lätt att argumentera för att man skall sova på natten och vara vaken på dan när det är sommarlov och det är minsann inte så lätta att sova när man skall upp till jobbet om man ständigt har en elefanhjord i trappan.
 
Sv: Teens

Förra året på sommaren fick jag ett psykbryt då äldste sonen levt om på natten så jag knappt kunde sova.
När min klocka ringde 06.00 så körde jag även upp sonen (MKT trött) ur sängen...
 
Sv: Teens

Så skoj med en gammal punkförälder, här är en till :) Visst är det pest när tonåringarna inte fattar hur cool mamma var i sin ungdom? :crazy:.
Jag var nog oxå vidrig emellanåt, precis som mina är nu, det är bara att tjata på om respekten, du är inte gammaldags!
Mina är exakt lika, de håller med och förstår MEN sen kan de inte hålla det så länge :mad:
Det är jag som är "hockey-sargen" som ungarna tacklar in i. Det hjälper mig att tänka så, när jag ska hålla fast vid nåt impopulärt beslut, tex när de ska komma hem på kvällen.
Om du bildar TFRIS ska jag genast gå med ;)
 
Sv: Teens

Jag går också med.....
Annika_38 /trött, och också en gammal "cool" punkare/anarkist:o
 
Sv: Teens

Jag som har två 17-åringar (tjejer) och en 12-åring (grabb) har inget behov av att gå med, men jag kan vara stödmedlem (än så länge)!!!
 
Sv: Teens

Det verkar som att du har en helt normal tonårtig.:)
Självklart måste han visa hänsyn och rätta sig efter vad föräldrarna säger. Du är inte alls gammaldags, men du verkar ha sunt förnuft.:bow:
Jag har två tonåringar, flicka 14 år och pojke 17 år. Här är vilda diskusioner så gott som dagligen, och det är verkligen skitjobbigt, men mitt ord är lag. Jag ger mig aldrig.
Men det är ju viktigt att tänka igenom saker och ting ordentligt först, så att jag känner att det är rätt att stå fast vid mitt beslut.
När det gäller kompisar hemma tycker jag att det är jätteskönt att dom väljer att vara här. Då vet jag vad dom gör och slipper vara orolig. Är dom här väldigt sent som det gärna blir på loven så brukar dom självmant vara någorlunda tysta. Skulle dom inte vara det så säger jag ifrån.
Hjälper till hemma gör dom, men inte utan knorr och stön. Det är bara att låta dom stöna, huvudsaken är att dom gör det dom ska.
Överlag är jag nog strängare än kompisarnas mammor, och ställer också högre krav, men jag har en god kontakt med mina ungdomar och vi kan prata om allt. Det är jag väldigt glad för.
 
Sv: Teens

Jag vill gärna bli aktiv medlem:crazy:-lever ensam med två tjejer:love: på 13 och 15 år.

Vi har långa snack (och högljudda diskussioner)hemma om vad som är ok och inte.
Jag har full förståelse för att känslorna far omkring men att vara tonåring är inget sjukdomstillstånd som berättigar en till att behandla andra (läs mamma) illa. Jag ger mej inte på den punkten.
Sen så måste man ju ha lite selektiv hörsel och välja vilka strider man tar och vad jag själv tycker är viktiga frågor, som språket t.ex. eller att fråga först och låna sedan.
Mina tjejer anser att jag är så torr att det bör monteras fast ett automatiskt självbevattningssystem på mej så jag inte torkar ut:smirk:.

Merman - som likt en kaktus klarar alla väder
 
Sv: Teens

Förra året på sommaren fick jag ett psykbryt då äldste sonen levt om på natten så jag knappt kunde sova.
När min klocka ringde 06.00 så körde jag även upp sonen (MKT trött) ur sängen...

Jag hotade en gång med att slå en hink vatten över sonen när jag själv skulle gå till jobbet om han inte slutade att "tassa omkring". En gång när han till och med hade flickvännen hos sig satte jag på värsta musiken på morgonen. Det var musik som jag garanterat visste att han skulle skämmas över att jag spelade.
 
Sv: Teens

Jag vill gärna bli aktiv medlem:crazy:-lever ensam med två tjejer:love: på 13 och 15 år.

Vi har långa snack (och högljudda diskussioner)hemma om vad som är ok och inte.
Jag har full förståelse för att känslorna far omkring men att vara tonåring är inget sjukdomstillstånd som berättigar en till att behandla andra (läs mamma) illa. Jag ger mej inte på den punkten.
Sen så måste man ju ha lite selektiv hörsel och välja vilka strider man tar och vad jag själv tycker är viktiga frågor, som språket t.ex. eller att fråga först och låna sedan.
Mina tjejer anser att jag är så torr att det bör monteras fast ett automatiskt självbevattningssystem på mej så jag inte torkar ut:smirk:.

Merman - som likt en kaktus klarar alla väder

Jag är också torr och framförallt så skämmer jag ut mig hela tiden. När 14-åringen skulle ha flickbekanta på besök bönade han och bad att vi skulle åka iväg och göra ärenden så att han slapp skämmas för mina roliga skämt.
 
Sv: Teens

min ena son är i mellanåt riktigt jobbig, dom andra 2 är inte lika lättpåverkade. jag accepterar inte heller vad som helst, det är frihet under ansvar - missbrukas det så dras förmånerna in - ögonblickligen.

när ungarna blir större så börjar det gå upp för en (åtminstonde gjorde det de för mig :crazy:) att små barn - små bekymmer. stora barn - stora bekymmer :angel:
 
Sv: Teens

Visst är det härligt med tonåringar! Försöker få sonen, 15, att komma i säng, han bara sitter vid datorn:angel: Dottern, 17, sover sedan länge, hon jobbar nämligen i skolan, och nästa dotter, 19, har precis flyttat hemifrån och lever glada livet!
Men vad kan det bli, med mamma raggarbruden och pappa diskokungen?!
 
Sv: Teens

Det är så man förstår engelsmän som skickar iväg sina barns om 4 åringar på internat och hämtar hem dem som vuxna:p
Jag är gärna med som aktiv medlem i TFRIS. Har en obstinat 12 åring hemma:cool:
 
Sv: Teens

Det sägs ju att hjärnan utvecklas bakifrån och framåt vilket gör att tonåringarna saknar omdöme och är lite egoistiska.

Men egentligen är det lite goa också de ögonblick de inte gör en vansinnig.
 
Sv: Teens

Du menar när de sover:crazy:

:rofl::rofl::rofl:

Jag var på kurs i två dagar förra veckan och tjejerna skötte sig själva (med farmor som backupp och middagar hos sin pappa).
Då var det inga krig hemma och de var så gulliga i telefonen och klarade av hemmet för egen maskin....fram tills jag klev innanför dörren vid nio-tiden på kvällen.......:crazy:...så det gäller att vara borta ibland för att se det gulliga;)

merman
 
Sv: Teens

Vilken underbar känsla!:banana: Det finns fler som jag!:) Ibland känner jag mig som den strängaste av alla föräldrar här i närheten och ändå tycker jag bara att jag kräver vanlig hövlighet, lite ansvar och respekt för regler som gör att just vår familjs vardag funkar.

Så 1000 kramar och tack till er andra tonårsföräldrar! :bow: :bow: Ni har räddat min dag flera dagar nu!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 761
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 697
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp