Tea tree oil?

MonteRose

Trådstartare
Finns det nån som vet om det är ok att sätta Tea tree oil på katter i fästingförebyggande syfte?

Sv: Tea tree oil?

tea tree oil är ju svinstarkt och lukar illa, tror inte det är en hit att sätta på en katt.

Min bror har gjort det på sina (mina) ett par dagar och de har inte fått några fästingar samt de lever fortfarande men som sagt det är ju starkt och jag är rädd för att katterna ska ta skada.
Det är ett medel ämnat för djur men jag vet ju att katter kan vara väldigt känsliga för vissa ämnen.

Man får nog hålla lite koll. Exspot är ju ett fästingmedel (om jag minns rätt) för hundar, som är livsfarligt att ha på katter.

Det var just det jag tänkte på.
Nåväl, han har köpt Frontline så han sätter på det i morgon.
Brodern är dock ganska ekonomisk ;) och tyckte det var väldigt dyrt.

Det är nog inte så trevligt för katten, eftersom de tvättar sig så pass noga. Det smakar nog rätt starkt, då det luktar väldigt mycket.

Det är nog inte så trevligt för katten, eftersom de tvättar sig så pass noga. Det smakar nog rätt starkt, då det luktar väldigt mycket.

Förutom det så anses det vara giftigt/irriterande för katt... Man ska öht vara mycket försiktig med eteriska oljor på katter, eftersom många är irriterande vid förtäring och vad som är ofarligt för en människa behöver inte als vara lämpligt på en katt.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
417
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Nu när vi (äntligen) har flyttat till skogen har katten fått börja vara ute. Troligen kommer hon med tiden upptäcka det här med jakt...
Svar
6
· Visningar
585
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
825
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama