Tea Tree oil och doping?

Görel

Trådstartare
Moderator
Någon som vet om det är karenstid på preparat som innehåller Tea Tree oil?
Delar stall med startande travare och lyckas inte hitta info någonstans på nätet. Vill gärna behandla mina hästar med det men vill inte försätta travarna i någon besvärlig situation vid eventuell dopingkontroll.

Sv: Tea Tree oil och doping?

Hittar inget specifikt om Tea Tree oil men allmänt säger STC såhär om naturläkemedel:
"Tänk på att sådana medel för att få användas till tävlingshäst måste vara godkända som naturläkemedel hos Läkemedelsverket. Tänk på att naturläkemedel alltid har en karenstid på minst 96 timmar men att de även kan innehålla substanser med längre karenstid. Det är inte ovanligt att koffein/teobromin/teofyllin ingår i sådana medel. Kontrollera detta innan användning då dessa substanser har en karenstid på 14 dygn! Dessa substanser kan exempelvis förekomma i kaffe, te och kakao som ibland är tillsatt naturläkemedel!"

Det där hittade jag också, men jag vill veta hur det är specifikt med Tea Tree oil.

Ta kontakt med Hela Pharma AB i Falköping. De grossar till Hälsokostaffärer
och är väldigt seriösa och bra.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 601
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 683
Senast: skuggi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Höstens ridning startades för min del med en helgkurs i centrerad ridning. Jag har länge sneglat mot CR, läst Sally Swift för längesedan...
Svar
0
· Visningar
372
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag har ingen att riktigt prata om det här med och behöver verkligen hitta ett sätt som jag kan hantera det på resten av mitt liv. Så...
Svar
18
· Visningar
9 250
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka