Tävlingshäst barfota?

Maria71

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger fel, moderator får gärna flytta isåfall :)

Dottern har precis fått sin första egna tävlingsponny, hon satsar mot högre klasser inom hoppning.
Vi vill gärna ha ponnyn barfota då vi anser att det är bättre för hovarna (ponnyn har bra hovkvalitè och är inte ömfotad) så jag tänkte kolla om någon har erfarenhet av att ha en tävlingsponny/häst barfota? Den kommer ridas varierat 6 dagar i veckan och kommer självklart ha barfotaboots vid behov.
Sen undrar jag också hur det är på hopptävlingar; får man tävla med barfotaboots? Jag tänker att om man ska tävla på gräs vill man ju brodda hästen så den får bra grepp.
Detta blev ett väldigt luddigt inlägg men hoppas att ni förstod vad jag undrade över.

Otroligt tacksam för svar!

Det är inte helt lätt att tolka TR på den punkten men jag vet att en bekant frågade samma sak gällande fälttävlan och där var det inte ok, Det kan ju finnas någon här som redan har ställt frågan till ridsportförbundet gällande hoppning som kan svara?

Sen ska man ju också betänka att det blir bra mycket större belastning på en hov när den landar efter ett större hinder jämfört med att springa på plan mark så det är inte säkert att barfota är det bästa under de förhållandena. Men det märker ni ju.

Jag tänker ffa att barfotabootsen nog inte är gjorda för hoppning.
Om man kollar i slow motion på en häst som landar efter ett språng så ser man vilken otrolig belastning det är och vilken extrem rörelse det är i de nedre lederna.
Bootsen får ju inte hamna i "kläm" där bak när kotan nästan går i marken.
Hoven när ju också utvidga sig ganska kraftigt vid landning, hur blir det i bootsen?

Är helt 100% säker på att jag läst en artikel eller liknande med ett uttalande från SvRF som säger att man får tävla hoppning med barfotaboots vilket även gäller distans och viss typ av körning. Om det är det bästa alternativet beror nog på många faktorer. Skodde av min häst helt i somras i samband med en skada och som hennes hovar utvecklats och vad hon kommer användas till efter rehabiliteringen (Akademiskt/Uteritter) kommer det antagligen inte finnas anledning att sko då det för hennes del bara haft positiva effekter då vi tex äntligen fått bukt med hennes höga trakter. Men jag tror det är farligt att dela in skoning/barfota i rätt och fel, hästar är individer precis som oss och många andra faktorer påverkar också... hade tex min häst oskodd utan problem tills hon var 6 och då flyttade vi ganska långt och det var en annan typ av marker osv där och hon behövde plötsligt skor. Sen finns det ju alltid bra/dålig skoning och bra/dålig verkning.

För att undvika det skuggi beskriver bör man kanske se sig om efter en nättare boot... tex renegade som sitter längre ner på hoven.

Lycka till!

Jag tävlar min ponny barfota, men det är i dressyr. Hon rids fem dagar i veckan på varierat underlag (skogsväg, gräs, grus och asfalt) och det är inga konstigheter alls. Nu är hon förvisso bara fem år, och har därför heller aldrig varit skodd, så för henne är detta "normalläget" så att säga. Hon har bra hovar enligt tre av varandra oberoende hovslagare, så vi undviker gärna att slå på skor så länge det bara går.

Vi har startat två tävlingar i ridhus på sand, en tävling i paddock ute på grus och en ute på gräs. Den på gräs var dessutom ingen rolig historia efter ponnyklasserna dagen innan när det hällregnade (jag är överårig så vi tävlar mot stora hästar). Hon halkade inte till en enda gång. Det var lite av ett experiment, hade jag märkt att hon hade problem med underlaget hade vi så klart utgått.

Hästen är hoppad hemma på grus/sand utan konstigheter. Det är väl kanske grästävlingar då som det är lite frågetecken kring utan gräsbrodd med hoppningen.

Equine fusion har en mjuk typ av sko, som en joggingskor som funkar att hoppa med, även terräng. Då bör man brodda skona med små dubb i. Det finns lite filmer på youtube om detta.

Så visst är det fullt möjligt. Tror dessutom hoven jobbar mer korrekt när den inte är fastlåst av en järnsko. Razerhorse har en bra video på detta.

Vet inte om tråden ligger fel, moderator får gärna flytta isåfall :)

Dottern har precis fått sin första egna tävlingsponny, hon satsar mot högre klasser inom hoppning.
Vi vill gärna ha ponnyn barfota då vi anser att det är bättre för hovarna (ponnyn har bra hovkvalitè och är inte ömfotad) så jag tänkte kolla om någon har erfarenhet av att ha en tävlingsponny/häst barfota? Den kommer ridas varierat 6 dagar i veckan och kommer självklart ha barfotaboots vid behov.
Sen undrar jag också hur det är på hopptävlingar; får man tävla med barfotaboots? Jag tänker att om man ska tävla på gräs vill man ju brodda hästen så den får bra grepp.
Detta blev ett väldigt luddigt inlägg men hoppas att ni förstod vad jag undrade över.

Otroligt tacksam för svar!
Jag har inte erfarenhet av att hoppa med boots men rider med dom broddade på is hela vintrarna. Kan inte tänka mig att det ska räcka med små "dubbar" att brodda med på gräs, det räcker då inte på is om det är det minsta snö på.
Om det är tillåtet att tävla med boots så är det säkert inga problem att brodda med längre brodd för fäste även på gräs. Jag har dåliga erfarenheter av boots som har hårda kanter som går upp i karlleden då de kan skava, de måste även ta emot i nedslaget. Har provat flera st olika sorters boots och har förra vintern bytt till Easy boot glove.

Om det inte är tillåtet med boots på tävling så hade jag järnskott till tävling och haft barfota annars.

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 948
Senast: muslidag
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 238
Senast: sorbifolia
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 923
Senast: Flixon
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 854
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar