Sv: Tävlingsgrenar-nybörjare?
Hejsan!
Kul att du ska prova islandshäst det är jätte roligt, jag är också gammal halvblodsryttare eller gammal och gammal jag har halvblodet kvar men hon ska säljas för jag tycker inte det är lika roligt längre.
Det finns tölt T1 och T2, fyrgång, femgång och stilpass, speedpass, 150 och 250m passlöp.
Och det finns lättklass, öppen klass C klass, b klass och A klass.
När du börjar med öppen klass är du alltid C klassad och när du uppnått en viss poäng blir du B klassad och A klassad som i tex i femgång går gränsen för b klass vid 5,10 och gränsen för A klass vid 5,80.
T1 rider du först arbetstempo tölt, sen efter speakerns kommando byter du varv och rider arbetstempo tölt på kortsidorna och ökar tölten på långsidorna därefter rider man ökad tölt, sen finns det lättare T1 där du inte rider ökad tölt och en ännu lättare variant där du rider i valfritt tempo tölt i båda varven.
T2 rider du först arbetstempo tölt och sen byter du varv och rider med lösa tyglar och enhandsfattning. finns i både lätt och öppen klass.
V1 är fyrgång i lätt klass visar du bara alla gångarter i arbets till mellantempo och i öppen klass visar du ökad tölt på slutet allt efter domarens kommando.
F1 är femgång där visar man alla gångarter i arbets till mellantempo och sen lägger man flygande pass på ena långsidan 2 ggr.
stilpass då ska du visa pass på ett snyggt sätt, lägga på ett visst ställe sakta av på ett visst ställe och rida inom en viss tid och få poäng utefter hur pass bra du gjorde det.
Speedpass så rider man ensam och det går på tid och snabbast tid vinner.
150 och 250 meter pass rider man två och två och tävlar mot varandra de bästa tas sen ut och tävlar mot varandra tills en vunnit.
På sifs hemsida finns fipo och där kan du läsa mer om de olika grenarna och regler mm.
Lycka till