Tävlingsdatabasen

Lady_S

Trådstartare
När vi tänkte anordna en lokal dressyrkörning så skrev vi i proppen att all anmälan skulle ske genom TDB. Vi fick då tillbaka proppen från granskaren på förbundet som menade att vi måste erbjuda anmälan via mail och snigelpost eftersom kuskarna inte var vana vid att använda TDB. Vi ändrade och proppen är nu godkänd.

Men nu fick jag en annan fundering... Licenserna ska ju också lösas via TDB, hur löser ni licens? :confused:

Tacksam för svar!
/Lady_S - Hoppryttare på villovägar...

Sv: Tävlingsdatabasen

Jo vi har löst den via TB och det finns inget annat sätt att lösa den vad jag vet.

Jag tror inte att det är kuskarna som är problemet utan mer körklubbarna och körsektionen på RF. När det gäller ridgrenarna så finns det tex resultatprogram som är kopplade direkt in i TDB. Eftersom detta inte finns och att det är dyra licenskostnader för klubbarna att använda TDB på en körtävling (med få starter) har svårt för att betala så har körklubbarna fått uppskov till nästa år innan de måste använda TDB.

Det är du ju inte ensam om, det har hänt samma sak med flera "proppar" :grin:

Man skulle ju kunna tycka att alla grenar inom SvRF skulle gå via TDB... men körningen ska ju värna om traditioner så då måste man ju skicka post också, fast att det bara är myndigheter som använder snigelpost numera :D

Att det skulle vara särskilt inom just körning känns märkligt då det faktiskt är många ridklubbar som anordnar tävlingar - det är ju för tusan bara för eventuella renodlade körklubbar att rätta in sig i ledet.

Fö skulle man ju kunna gå steget längre och datorisera körningen helt och hållet med chippade nummerlappar så att datorn sköter tidtagning och körd väg i hinder och lägger in detta direkt i en databas - det skulle minst halvera antalet funktionärer som krävs för en tävling.

Och som sagt var så bör definitivt alla resultat, anmälningar och betalningar ske via TDB och inget annat, allt annat än så är ju rena snurren... men då behöver man kanske först flytta på några stofiler som försöker att stå ivägen för den digitala utvecklingen.

Men i det här fallet så har ju arrangörsklubben alla program som behövs och VILL använda TDB, men får inte (eller jo, men måste även ha med snigelpostalternativet i proppen). Det gäller dessutom en ren dressyrkörning, vilket gör att det går utmärkt att använda Equipe mm (med lite speciallösningar för ev parekipage)

Kostar det verkligen licens att använda TDB? Som jag uppfattat det är det bara om man tar betalning via TDB som det kostar (10 kr/ekipage), men att själva programmet är gratis. Däremot Equipe kostar väl en del att ha, men det är ju inget krav att använda det (och där finns ju tyvärr inte körgrenarna med).

Lady_S - kom och red ut hur det fungerar!

Nej, det kostar ingenting för arrangören att använda TDB. Däremot kostar det 10 kr per ekipage för anmälaren om klubben tar betalt via TDB.

Det som kostar för arrangören är eventuellt tävlingsprogram, som Equipe, RS Pro eller liknande, men det behöver man inte ha för att använda sig av TDB. Det går att öppna filen med anmälningar i Excel (åtminstone i 2003 som jag har). Då får man allting snyggt uppradat, vem som är kusk, vilken häst den har, licensnummer och stam, klubb, hur mycket de har betalt. Om någonting så får man kanske lite mer än vad man vill ha, men det är väl bara att radera de kolumnerna då?
Mvh,
Lady_S

Liknande trådar

Övr. Grenar Jag har blivit med ungponny och nu är det dags för mätning. Hur går jag till väga? Jag har skaffat ett konto på TDB och jag har mejlat...
2
Svar
20
· Visningar
6 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka