Tävling/träning och belöning

Blandrastik

Trådstartare
Kom inte på nån bättre rubrik. Jag stod och tittade på en elit-tävling i helgen och reflekterade över glädjen alla ekipage hade när de lämnade appellplan. Lite som; "Jaaaa, det är ööööver, tjohooo!"

Det belönades och klappades. Då undrade jag, borde man inte kunna, på nåt sätt, göra tvärtom? "Jaaa, vi ska in på banan, jiiiippiiii"
Få hunden att tycka att det är att gå in som är belöningen, inte att gå ut?

Eller om man ser det i andra perspektiv, tänk om man kunden få hunden att tycka; "Jiiippiii, klotång!" Eller nåt annat som är ofta en tråkig grej.

Inte för att jag på rak arm vet hur man skulle gå tillväga, bara en tanke.

Sv: Tävling/träning och belöning

Frågeställningen har ju egentligen bara ett svar: Klart man kan :D!

Ex värdeladda ingångar på plan, värdeladda transporter, värdeladda TL osv osv.

Inte så svårt att göra egentligen :)!

Men så är det väl ofta så att när man är klar med sitt program så blir det en rejäl utandning, när man kan släppa tävlingsnerverna när man är på väg av planen, därav det beteende din observation handlar om ;). Särskilt då om man kanske är lite osäker på var gränserna för gult/rött kort går i elitklassen gällande upplivad/taggad hund :D.

Jag och min hund ska debutera eliten nästa vecka om inget kommer emellan, och jag ska se till att ha peppen med redan innan vi anträder planen :)!

Jag har ju då aldrig tävlat elit-lydnad, så det är inte min grej, men jag har fått för mig att många lägger upp träningen som en länk. Då ska alla momenten liksom hänga ihop som en lång länk så att hunden då vid sista momentet vet att NU kommer belöningen och vi får springa UUUUUUUT. Typ så.

Men klart att det inte borde vara så svårt att vända på steken.

Min lillskit älskar att klippa klorna, numera. Men vi har jobbat massor på att det ska vara en skön mysstund och nu somnar hon nästan direkt när klotången åker fram:D

Fast, man brukar ju vilja att belöningen kommer efter slutfört moment - inte innan?

Glädje på plan är väl sällan fel dock, men i lagom dos. Man vill ju tona in hunden alldeles lagom :)

Hur gör man det då? jag är låååångt från någon elitlydnad, men hade man på något jäkla vis kunnat få min saluki att tycka att det är som en belöning att gå in på tävlingsplanen, åh så lätt allt hade blivit :D

Det handlar om att bygga upp en förväntan.
Förväntan på en belöning om hunden gör rätt.
Har hunden denna förväntan så får man en glad och laddad hund.
Men i lydnad är det ju även så att man kan inte ha en överladdad hund, då blir det hopp, skutt, bakdel som åker än hit än dit.
Där är den en våg man måste balansera rätt.

Hunden gör ju hela lydnadsklassen med förväntan att denna fest kommer i slutet, det är ju den som den vill åt!

Hög förväntan är ett måste för att få en hund som håller ut för så höga klasser.

Däremot tycker jag att det är oerhört SYND att man inte får belöna med full fest om hunden genomför ett moment bättre än någonsin under tävling. En klapp och berömmande röst är liksom inte nog för iaf mina hundar att förstå att det där, det gjorde du f*rbannat bra!
Men även där så har man ju då risken att få en övertaggad hund, om man skulle få belöna ordentligt mellan momenten.

Finns en orsak till att jag är mer road av rallylydnad och då inte bara för att det är koppel på i nybörjarklass :D

Men i lydnad är det ju även så att man kan inte ha en överladdad hund, då blir det hopp, skutt, bakdel som åker än hit än dit.

Hunden gör ju hela lydnadsklassen med förväntan att denna fest kommer i slutet, det är ju den som den vill åt!

Hög förväntan är ett måste för att få en hund som håller ut för så höga klasser.

Däremot tycker jag att det är oerhört SYND att man inte får belöna med full fest om hunden genomför ett moment bättre än någonsin under tävling. En klapp och berömmande röst är liksom inte nog för iaf mina hundar att förstå att det där, det gjorde du f*rbannat bra!
Men även där så har man ju då risken att få en övertaggad hund, om man skulle få belöna ordentligt mellan momenten.

:bow: Precis vad jag tänkte skriva!

Jo, det där förstår jag ju såklart, men då blir det ju inte, som blandrastik skrev i sin trådstart: "Det belönades och klappades. Då undrade jag, borde man inte kunna, på nåt sätt, göra tvärtom? "Jaaa, vi ska in på banan, jiiiippiiii"
Få hunden att tycka att det är att gå in som är belöningen, inte att gå ut?"

Det jag skulle vilja åt, är alltså att få min hund att tycka att själva tiden inne på banan är tokbra. Det tycker hon inte. Hon tycker det är tokbra att hon får belöning efteråt och tiden inne på banan kommer nog aldrig bli lika uppskattad som tiden efteråt.

Även jag har gått över till rallylydnaden nu, i alla fall delvis. Debuterar gör vi först på söndag, så det är väl då jag får se om det verkligen känns som något för oss, men anledningen till att vi kör rallylydnad i sommar istället för vanliga lydnaden är just för att jag vill försöka få min lilla hund att tycka att det kan vara kul inne på en tävlingsbana.

Jag vet, och fattar jag också att man inte kan ha ett rea-plan på gräsmattan. Men ändå, om det vore lite fest att gå på plan och inte av. Nu tycker jag många ekipage tar ett djupt andetag, och andas knappt ut för ens det är över. Hörde nån som sa att "nu går hon som bäst" efter de var färdiga. Efter belönings-utandningen.
Jag undrar ändå om man inte skulle få bättre resultat om man gjorde tvärtom. Belönade för att hunden gick in.

Eller egentligen, att få gå igenom programmet, belöna och sen gå in och tävla.

Fast jag tycker att det är just detta många duktiga tränare/coacher lär ut, Eva Bodfält tex. Dessutom hävdar jag fortfarande att det handlar om förväntan, "dör" hunden på plan, har den inte endera en förväntan över det extra, eller något "Krav" på vad man behöver göra för att FÅ vad den där förväntan bygger på.

Fast jag tycker att det är just detta många duktiga tränare/coacher lär ut, Eva Bodfält tex. .

Håller med, det finns inte en enda tränare jag gått för de senaste åren som INTE pratar om hur man ska bygga värde på att gå in på planen och starta upp tävlandet, hur momenten kan höjas till förstärkningar i sig själva osv.

Fast hundarna tycker ju att det är kul att gå på planen eftersom som har en förväntan på vad som komma skall.
Att hundarna oftast går bäst när dom inte är på tävlingsplanen i bedömning beror oftast på förarens nervositet.

Min hund är inte så långt "utbildad" att jag plockat ner henne till lagom nivå än så hon studsar direkt vi kommer in på planen. Så vist älskar dom att komma ut på apellplanen. Men för att kunna genomföra momenten med alla kroppsdelar på rätt plats så måste man lyckas med att hunden håller sig i skinnet men ändå har samma motivation och förväntan. Det är där den riktiga skickligheten kommer in, tycker jag.

Tävlingslydnaden är svår med hundar som själva inte har en enorm motor och drivkraft och framför allt konsten att kunna koncentrera sig länge.
Men det tar tid och skicklighet att kunna bygga upp den förväntan hos en hund som krävs för att hålla igenom en hel lydnadsklass.
Det är ju inte så att hundarna inte tycker det är roligt inne på planen.
Dom älskar det men samtidigt så är det ju ett jobb dom vill utföra på bästa sätt och som förare måste man lyckas lära hundarna att hålla sig i skinnet så att säga.

<snip> tänk om man kunden få hunden att tycka; "Jiiippiii, klotång!" Eller nåt annat som är ofta en tråkig grej.

Inte för att jag på rak arm vet hur man skulle gå tillväga, bara en tanke.

Jag slipar Mandy's klor och nar hon ser dremmeln blir hon jatte lycklig ... darfor att beloningen ar ett ben. :p

Fast jag tycker att det är just detta många duktiga tränare/coacher lär ut, Eva Bodfält tex. Dessutom hävdar jag fortfarande att det handlar om förväntan, "dör" hunden på plan, har den inte endera en förväntan över det extra, eller något "Krav" på vad man behöver göra för att FÅ vad den där förväntan bygger på.

Min ALSKAR traning och kan halla pa hur lange som helst, men 'dor' pa tavling ... darfor att jag ar nervos och hon har lart sig (mitt fel) exact nar det ar traning och nar det ar tavling. Om vi kor ett program nar jag inte ar nervos, dvs traning, funkar det hur bra som helst:crazy:

Kl

Jag har en hund som tycker det är KUL att komma ut på appellplan. Men det är verkligen en balansgång att veta hur mycket det går att "dra upp" hunden innan det blir för mycket..
Sen tror jag att många är rädda att hunden ska bli FÖR taggad, men jag själv ser hellre en överladdad hund än en som man får peppa upp. Vår första tävling i år var med en supertaggad hund ;) Det var knappt att jag vågade berömma henne mellan momenten för jag kände att det nog kunde slå över.. Och det gjorde det :D Mitt emellan två moment så flippar hon ur, studsar upp på mig och gör det hon alltid gör.. Naggar! Helt tokig var hon, snabbt for tanken genom huvudet att nu lär ju helheten sjunka, men samtidigt så visste jag ju att min hund bara var GLAD så jag gjorde det jag tyckte kändes bäst, skrattade lite åt henne och höll lugnt ut armen lite så hon inte käkade upp mig (;)) och efter nån sekund viskade jag, "nu räcker det, vi fortsätter" och på mitt "fot"kommando satt hon som ett ljus igen.
Till min stora glädje så fick vi ändå en 10 på helheten :D

Jag försöker verkligen tagga upp henne rejält innan vi går in, hon ska va på tårna och tycka att YES! nu ska vi ha skitkul!
Oftast kampar vi järnet precis innan vi går in och värmer genom att "leka" in fotgående, för oss betyder det snabba vändningar och temposkiften ofta och allt med en attityd som utstrålar BUS:D

Skulle jag tagga upp min vuxna så skulle hon studsa fram hihi.
Som du säger och jag med. Man måste hitta balansen. Men självklart tar man en lite för taggad hund än en lite låg.
Men bara för att man inte har full fest innan man går på planen betyder ju inte det att hunden inte älskar det den gör :)

Själv brukar jag göra min vuxna lite frustrerad ;) snabba förflyttningar fram/bak/höger/vänster, precis så att hon inte hinner sätta sig när jag stannar. Detta får min på tårna och lite jävlar anamma i :)

Nu har vi ju inte tävlat elit utan vi är bara i ettan. Men förut gjorde jag så att jag tjohade innan vi gick in och nästan sprang in på plan, men tyvärr har jag upptäckt att han blir lite för disträ då, så jag gör inte så längre. Jag kan säga nåt skoj innan vi går in, men inte som förut.

Jag vet, och fattar jag också att man inte kan ha ett rea-plan på gräsmattan. Men ändå, om det vore lite fest att gå på plan och inte av. Nu tycker jag många ekipage tar ett djupt andetag, och andas knappt ut för ens det är över. Hörde nån som sa att "nu går hon som bäst" efter de var färdiga. Efter belönings-utandningen.
Jag undrar ändå om man inte skulle få bättre resultat om man gjorde tvärtom. Belönade för att hunden gick in.

Eller egentligen, att få gå igenom programmet, belöna och sen gå in och tävla.

Jag belönar alltid strax innan vi går in, med massa gott, nåt som han aldrig får annars typ. Ex kokt grishjärta, kyckling eller rent nötkött, för då blir han väldigt taggad och vet att jag får mer om jag kör nu

Precis. Jag som har en hund som gillar lydnad sjukt mycket försöker hålla mig ganska lugn och tråkig ända tills hela kedjan av moment är genomförd. Sen får man hoppa och skutta och tjoa efteråt. Hon är taggad automatiskt, och skulle jag tjoa mig in mot plan skulle hon vara helt hysterisk och hoppa av och an. Redan nu gör hon det ibland, vill jag att hon ska korrigera sin sits gör hon det med ett hopp:D

Om hunden behöver uppmuntras/pushas till att träna kanske man tränar fel sak?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka