Sv: Tävling och träning 2013
Nåå, hur gick det? Såg lite på Facebook, det ser så kul ut! Undras om det kan vara nåt för min Nina.. Provade ju med Fergus en gång, gick inte alls. Kossorna älskade honom och flyttade inte på sig
Ja, och här står det rätt still. Figge har boxvila sedan en månad tillbaka, kommer få stå kvar i box minst två veckor till. Hans hovböld sprack ut genom ballen, värsta varbildningen och svullnade upp som en golfboll. Veterinären kunde trycka ner hela långfingret och gräva runt
På sjukhuset var de fascinerade av hur snäll hästen var, de trodde han var sederad men han var bara trött
Med honom blir det nog ingenting den här säsongen. Han får bli körhäst på heltid.
Nina däremot, mitt tokiga new forest sto, kommer nog bli riktigt bra! Hade kiropraktor ute i veckan, löste upp spänningar i bogen och rätade ut hela bogpartiet ordentligt. Ska provrida imorgon och se hur hon känns. Just nu är det strecha som gäller.
Hon är en jäkel på att byta galopp! Märks att det är gammal hopponny. Vi jobbar massor med att få bytena på kommando och inte automatiskt i svängarna. Har börjat lite med spin, går över förväntan! Sidepass har hon svårt för, men det börjar lossna. Misstänker att bogarna som nu är fixade kan ha en hel del med det att göra.
Vi har dessutom en ny sadel. Den väger mer än satan själv, men den ligger bra på henne. Jag måste göra fler hål i fendrarna, sällan westernsadlar är designade för oss kortbeningar
Så, för att sammanfatta. Nya mål för 2013 med lilla Noreena, utan inbördes ordning:
- Stadiga byten, på kommando
- Stabil form i alla gångarter
- Bättre tempoväxlingar, framförallt neråt
- Tävling, på D-nivå men med ambition att framåt slutet av säsongen vara redo för högre
- Enhandsfattning, hitta en stång som fungerar bra
- Och självklart, få ordning på alla snedheter och elände. Både hos henne och mig
Och som jag tjatat om länge, jag vill ha ett div II-lag till allsvenskan!
Sist, men inte minst, en liten bild från i höstas på min pärla.
Kan fortfarande inte släppa att jag gav 5000 för henne!