Tävlande & betäckande hingstar!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare RebeckaKihlberg
  • Startdatum Startdatum
R

RebeckaKihlberg

Ni med tävlande hingstar som betäcker naturligt hur löser ni det, tar ni begränsat antal ston och låter hingsten tävla samtidigt eller lägger ni tävlandet på hyllan medans hingsten har ston?!

Sv: Tävlande & betäckande hingstar!

Min förra avelshingst tävlade lite ponnytrav under betäckningssäsongen.
Eftersom han aldrig var borta mer än över dagen så gjorde jag inga inskränkningar vare sig på tävlandet eller avlandet. Men han hade iofs inte så många ston ändå.. :crazy:

Nuvarande hingst ska få prova starta på travetsenare i år.

Hur man gör med tävlande kontra betäckningar beror ju på hur hingsten ifråga fungerar när man kombinerar det. Vissa hingstar kan helt enkelt inte betäcka och tävla samtidigt, deras psyke håller inte för det. Andra kan tävla och betäcka hur mkt osm helst...

Nu är visserligen inte min hingst någon tävlingshingst men jag hade tänkt att träna honom inför bruksprov och kvalitetsbedömning under sommaren men eftersom hagen ligger långt bort och vagn och annan utrustning finns hemma så har det inte blivit så mycket träning alls, nu hoppas jag att alla ston han betäckt är dräktiga så jag kan ta hem honom och fortsätta träningen.

Han har hittills inte haft några problem med att lämna betet och damerna för träning.

Jag båder rider min häst, tränar/tävlar och så, men tidsbrist i år har gjort att ridningen fått ligga på hyllan under de mest hektiska veckorna, och så går vi ut en sväng igen när det blir lugnare på kvällarna.
hade jag däremot haft en medryttare så hade denna fått rida honom hela tiden under betäckning. Motion är inte skadligt, blir det mycket får man fodra mera!

Ska hingstarna iväg på meeting måste man meddela stoägarna i förväg att tävlandet går före. Skall man bara tävla över dagen så fungerar betäckningarna ändå. Med hur långa intervaller betäcker ni? När på brunsten börjar ni betäcka?

Knapplån.
2 av hingstarna tävlas och rids det på under bet säsongen. Nu pratar vi småtävlingar men de är ändå borta en dag. Vi har lyckats vara borta 2 dygn i 2 omgångar utan problem med stona. Man ser till att tajma med tidig betäckning när man åker och så betäcker man när man kommer hem. Vi betäcker varannan dag med handbetäckningarna. De ston som varit inblandade är nu dräktiga.

Tävlar mest regionala dressyr och hopptävlingar. Är oftast bara borta halvdagar, då alla klubbar ligger så centralt här. Det har aldrig inneburit problem med betäckning. Vi betäcker ifrån dag 1 med 1½dags mellanrum fram till brunstens slut, såvida det inte är specialfall/infekterade ston, dom betäcks bara 1-2 ggr från dag 3½ och på femte. Vanligtvis.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 064
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 900
Senast: mars
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 947
Senast: cirkus
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka