Tävla snart :P

N

Nalle_Björnen

Japp,snart är det dags att debutera i årets första dressyrstart!
En LC på klubbis men vadåå? :smirk:
Iaf,hur brukar eran vecka innan tävlingen se ut? Hur ser dagen ut? Just,ja,kan man räkna 4-5 min på varje ekipage ?

2 dagar före brukar jag alltid träna igenom programmet och rida igenom henne ordentligt.Dagen innan rider jag ut,mest skritt och tar inte så mycket i munnen.
Om ni gör knoppar? Gör ni dom kvällen innan eller på morgonen ? Vi måste åka innan 8 och hennes man är bångstyrig :crazy: ...
Brukar ni bli mycke nervösa? Hur gör ni för att inte bli nervösa??

uuh,nu börjar nervositeten komma... :crazy: :o

Sv: Tävla snart :P

Japp,snart är det dags att debutera i årets första dressyrstart!
En LC på klubbis men vadåå?
Iaf,hur brukar eran vecka innan tävlingen se ut? hmm .. Dan innan rider ja ut (har iaf gjort de på min C-ponny som inte orkar så mkt mer :smirk: ) Men nu på D-ponnyn blir det väl genomridning o avsluta med nåt kul :p kan jag tänka mej?
Hur ser dagen ut? olika
Just,ja,kan man räkna 4-5 min på varje ekipage ? nee vi räknar 7 minuter !!

2 dagar före brukar jag alltid träna igenom programmet och rida igenom henne ordentligt.Dagen innan rider jag ut,mest skritt och tar inte så mycket i munnen.
Om ni gör knoppar? Gör ni dom kvällen innan eller på morgonen ? Flätar på kvällan, knoppar på morgonen.Vi måste åka innan 8 och hennes man är bångstyrig ...
Brukar ni bli mycke nervösa? njaa .. Hur gör ni för att inte bli nervösa?? Träna in programmet SENAST kvällen innan, om ja inte kan programmet samma morgon blir ja nervös :o

uuh,nu börjar nervositeten komma...

brukar rida dressyr 1 el 2 dagar före för att kolla att allt funkar. förut gick jag och hade dressyrångest minst en vecka i förväg, men nu har jag insett att det är inte hela världen....kan till å me njuta av att rida programmet! (tackar min underbara tränare) sen är det ju så domaren tycker ju sällan som man själv....

ibland när jag ska ut å rida fälttävlan och åker hemifrån före sex brukar jag fläta dagen före och knoppa på tävlingsdagen, det brukar bli tillräckligt snyggt!

jag brukar tänka att inget blir ju bättre för man e nervös åsså försöker ja låta bli å va de!

Eftersom jag har ridskole häst så har det varit så att jag har ridit på fredagen före då har det varit dressyrspecial. Om man hade tur så gick han inte lektion på lördagen så då kunde man få rida lite grann. Knoppade oftast dagen före. Berodde iof på hur långt man skulle och hur tidigt man startade.
Nu rider jag på en annan ridskolehäst som jag får rida på helgerna. Har bara tävlat en gång. Red igenom programmet dagen före bara för att känna hur det är. Har ridit det en gång tidigare på KM. Sedan så gjorde jag iordning allt dagen innan. Hon fick gå ut i hagen med knoppar i manen. Sedan var det bara att åka och hoppas på det bästa:)
Kan tillägga att jag var super nervös och det brukar jag inte vara. Visste ju inte hur hästen skulle bete sig. Kan nämligen flyga i luften och dra iväg och hoppa omkring i galoppen.

Jag brukar knoppa på morgonen. För att det håller bäst. Om jag ska tävla på söndagen så brukar jag avsluta veckan så här: Torsdag rider jag genom programmet, fredag rider jag ut i skogen och lördag rider jag min häst ca 30-35min på ridbanan tills han är riktigt mjuk och fin. Ett tips är att rida mycket förvänd galopp. Min häst blir väldigt lösgjord av det. :bump:

Senast ändrad:

Jag brukar inte bli så nervös föränn jag precis ska in på banan.
Men sen när man väl är inne på banan så kör jag bara järnet.

Några dagar innan så brukar jag träna igenom programmet.

Och fresten så brukar jag fläta manen på kvällen,och sen på morgonen så rullar jag upp dem.

Veckan innan ser ut som nästan vilken vanlig vecka som helst. Jag brukar inte göra så stor affär av att jag ska ut och tävla.

Det enda jag gör är att dagarna innan rider jag igenom hästen lite extra, känner om det är något som inte funkar som det ska.
Om hästen får vila eller inte dagen innan beror på hur många klasser jag ska rida och vad det är för klasser.

Hur lång tid ett program tar brukar oftast stå på protokollet. Så om du har något gammalt hemma, kolla på det. Sen får du lägga till ett par extra minuter eftersom domaren måste fundera och skriva.

Jag knoppar alltid, gör dom samma morgon, det tar ändå bara 15-20 minuter.
Nervös? Alltid! :) Men det släpper oftast när jag sätter mig upp och ska rida fram.
Tänk positivt så går allt bra!

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 840
Senast: Exotizc
·
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 956
Senast: frittan
·
S
  • Låst
Tävling Behöver alla tips man kan få, "snart" är det nämligen tävlingsdebut :) Ska bli så kul! Vad har ni med er när ni tävlar? Är det bra...
Svar
1
· Visningar
742
Senast: break_a_leg
·
S
Tävling Hur tar ni ut lag och har ni problem när det är så att alla inte får rida i lagen som de önskar? Går ni på tidigare resultat från...
Svar
2
· Visningar
1 007

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka