Tävla ponny som stor häst

M

Moja

Hej. Jag behöver absolut tips och råd.
Det är såhär att jag i år fyller 18 år och är då alltså inne på mitt sista ponnyår. Min ponny som jag har nu är en maxad C-ponny på snart 20 år som har tröttnat på tävlingsbanorna. Han tycker heller inte att dressyr är lika roligt som jag gör. Vi funderar på att köpa ny häst och har tittat runt lite på stora hästar men jag känner verkligen inget sug. Det hela slutar oftast med att jag sitter och tittar på ponnys istället...
Jag har ridit en del stora hästar, men jag har aldrig fått den där känslan som jag har fått med ponny.
Jag är inte en tjej som är ute efter att gå långt på tävlingsbanorna, visst vill jag tävla ibland för skojs skull, för att visa upp sig men inte mer än så.

Nu har jag hittat min drömponny, en maxad D-ponny, lite kraftigare byggd, fint steg, bra hoppteknik och till ett rimligt pris.

Man kan ju köpa en ponny, tävla detta år och sedan tävla den som stor häst.. När den sedan byter ägare får den ju tävla som ponny igen.
Min tränare säger dock att det vill man inte göra.

Snälla hjälp mig, finns det någon som tävlar sin ponny som stor häst?

Sv: Tävla ponny som stor häst

Hur är det tycker du? funkar det bra och så? berätta lite? :laugh:

Det är min ponny men dottern som tävlar.därför tog jag upp henne till stor häst när dottern föll för åldersstrecket.
Det som kan bli problem är i hoppningen och kombinationer om inte hästen har en stor galopp.Annars så är det ju bara att ta ut sin egen väg och räkna galoppsprång.En fördel är att de i regel är mkt mer vändbara än stora hästar.
Sen beror det ju på vad man har för ambitioner.Vi nöjer oss med upp till 1,10 och har inga problem.

Det beror ju på vad man har för ambitioner. Om du vill rida 1,10 eller högre där kombinationerna börjar bli svårare så krävs det en ponny med riktigt bra galopp för att den ska nå fram. Även andra relaterade distanser kan bli svåra om ponnyn har fort kort galopp.

I dressyren borde din ponny dömas på samma grunder som en stor häst, och då kan det ju hända att gångarterna inte räcker till för högre betyg och högre klasser. Så det är samma sak där, det beror på ambitionerna!

Om du siktar på att rida LB/LB tror jag att det fungerar bra, men högre kan nog bli svårt!

Generellt sett är det nog också svårare att hitta en välriden ponny med hög ridbarhet än en stor häst.

Bortsett från det... varför inte?! Jag har ridit enstaka klasser bland stora hästar på min ponny innan hon gick in i avelsboxen, men ingenting högt. Jag vet också en New forest-hingst som placerade sig högt bland stora hästar i LB och LA i dressyr.

Det är ju främst dressyren jag tycker är roligast att hålla på med. Jag vill inte ut på tävlingsbanorna för att komma långt. Jag vill mest ut på tävlingsbanorna för att det gör det roligare att träna när man också får visa upp sig.

Hoppar gör jag ju också men tänker inte satsa på några höjder precis
:)

När jag och min jämnåriga d-ponny fyllt 18 så tävlade jag honom bland hästar några år med plac LA dressyr och 1 m hoppning.

Det fanns på den tiden ytterligare en d-ponny som tävlade bland hästar och den gick bra i MSV. Min hade inga wow-gångarter men gjorde allt korrekt och det gav utdelning. Jag ser inga problem i att behålla sin ponny ffa om man tävlar dressyr.

Jag har två kompisar som plockat upp sina ponnyer till ridhästtävlingar, båda i dressyr. Den ena nöjde sig med att tävla på lokal nivå och tog en del placeringar upp till LB. Startade nog några LA:er också men inga placeringar vad jag minns. (Den var dock väldigt ponnyaktig i sina gångarter och placerade sig nog nästan aldrig i LA på ponnytävlingar heller.) Den andra red upp till Msv dressyr med placeringar, den hade väldigt mycket bättre gångarter än den förstnämnda och var dessutom väldigt vacker att se på.
Sen vet jag åtminstone några till, ytligt bekanta, som plockat upp sina ponnyer till ridhästtävlingar i hoppning. De flesta har då ridit upp till 1,10 m och det har inte varit några konstigheter.

Lycka till med ponnyn :laugh:

Om du ändå letar efter en ny häst så kan du ju kolla bland dom överväxta ponnyerna. En häst på 152 är väldigt mycket billigare än en lika bra ponny på 147.

Hej. Jag behöver absolut tips och råd.
Det är såhär att jag i år fyller 18 år och är då alltså inne på mitt sista ponnyår. Min ponny som jag har nu är en maxad C-ponny på snart 20 år som har tröttnat på tävlingsbanorna. Han tycker heller inte att dressyr är lika roligt som jag gör. Vi funderar på att köpa ny häst och har tittat runt lite på stora hästar men jag känner verkligen inget sug. Det hela slutar oftast med att jag sitter och tittar på ponnys istället...
Jag har ridit en del stora hästar, men jag har aldrig fått den där känslan som jag har fått med ponny.
Jag är inte en tjej som är ute efter att gå långt på tävlingsbanorna, visst vill jag tävla ibland för skojs skull, för att visa upp sig men inte mer än så.

Nu har jag hittat min drömponny, en maxad D-ponny, lite kraftigare byggd, fint steg, bra hoppteknik och till ett rimligt pris.

Man kan ju köpa en ponny, tävla detta år och sedan tävla den som stor häst.. När den sedan byter ägare får den ju tävla som ponny igen.
Min tränare säger dock att det vill man inte göra.

Snälla hjälp mig, finns det någon som tävlar sin ponny som stor häst?

Med risk för att bli halshuggen av folket här inne så tycker jag att du ska satsa på en liten ridhäst, kanske 150-155. Det är sorgligt att se att ponnysar är en sån slit och släng- vara. Man behöver inte köpa A-B-C-D ponny. Du skriver själv att den ju kommer få tävla som ponny igen hos nästa ryttare. Hur länge hade du egentligen tänkt ha hästen (eftersom du pratade om att tävla den som ridhäst)? Att köpa en ponny bara för att ha den ett år, och sedan sälja den känns väldigt orättvist gentemot individen. Det blir flytt på flytt, nya hag och stallkompisar och ny familj.

Jag hoppas verkligen att det kommer förändras inom ponnysporten och att ponnysarna får stanna längre hos sina ryttare.

Jag har aldrig nämnt att jag ska ha ponnyn en kort tid?:) anledningen till att jag vill tävla den som stor häst är ju för att jag INTE vill sälja den efter 1 år utan ha kvar ponnyn och tävla ibland, och då bland storhästarna.

Jag tycker du ska satsa på ponnyn, om du inte känner dig lycklig med en stor häst så finns det ju inget alternativ.
jag behöll min ponny när jag blev för gammal. Jag testade att tävla bland stora hästar, vilket gick bra, men jag tyckte de vuxna var så tråkiga. jag började därför tävla i ungponny klass istället, man får nämligen starta en ponny oavsett ålder i de klasserna nu. Men då har man ju ingen "vinst chans" om man är intresserad av det. jag ville bara få tävla och njuta av ev. bra rundor så för mig spelade det ingen roll att jag inte kunde vinna. Har dock sett flera framgångsrika ponnyekipage på hästtävlingar!

Liknande trådar

Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 699
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 846
Senast: ameo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 417
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka