Tävla på sidepull?

Sv: Tävla på sidepull?

Det är inte tillåtet att tvla på sidepull. Du får tävla på Bosal som är ett bettlöst träns där "tyglarna" sitter fast under hakan, och då är det tvåhandsfattning som gäller.

säger vem? Om man inte får/kan tävla med sidepull ,kan man ju rida med vilken "fattning" man vill .

Visst, det "kan" man väl om man vill, men den fungerar inte speciellt bra att rida med enhandfattning.

för min del fungerar det alldeles utmärkt

jo ja, jag förstår idén med sidepull, men jag förstå inte att du säger att man ALLTID ska rida med två händer på SP.
(Sedan så sägs det att man inte ska ha delade tyglar på en SP, det fungerar utmärkt det med:smirk: ).

Då säger jag bara att man behöver inte rida med två händer, det går väldigt bra att rida hästen med en hand och svänga hästen med sätet och neckreining. Men om vi pratar om att rida hästen i form, så blir det svårare, men det går det med. bara för att "saker" är gjorda för en speciell anledning betyder det inte att man inte kan ha dem till andra saker;) .

En grimma ex, den är inte gjord att rida i , men det går utmärkt det med. Det går att rida med, grimskaft, delade tyglar, på två eller en hand, i form eller rida runt i skogen :D .
En halsring sägs det att man ska rida med två händer, men det går bra att rida med en hand, behövs bara lite mer träning :D .

jag har själv sätt personer tävla med Sidepull på D-tävlingar. Så på D-tävlingar borde det vara tillåtet, men tror inte att man får det på C-tävlingar och uppåt.

Egentligen är det inte tillåtet liksom det inte är tillåtet att rida med bomlös sadel, men det kanske är så att en domare hellre friar än fäller om det är "gröna" ekipage som är ute på tävlingsbanan, eller så har man på just den tävlingen gjort undantag och tillåtit sidepull.

jo, så kan de ju också kanske vara, tjejen som red med sidepull var inte heller gammal och det var hennes första tävling, så då kanske de lät henne rida med sp...

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
339
Senast: Sryoqwe
·
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
376
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
953
Senast: Shixle
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka