Tävla med skadad hund?

S

SirWillgott

Min hund var med i en hästrelaterad olycka förra året som resulterade i ett bakben som blev brutet på tre ställen+ totalt krossad tass:cry:
Han är nu helt återställd, ärrigt ben och tass och kan halta lite ibland , men inget märkbart.
Tassen är hel efter mycket ihoppusslande från vet. men benet kunde dom tyvärr aldrig få rakt:(
Så han får aldrig mer tävla/träna i agility mer:cry:
Visst, enstaka hopp då och då, men det sliter ju självklart mycket mer nu när benet är böjt.
Min fråga är nu.. Får jag ställa ut honom eller tävla lydnadsklasser även med detta skönhetsfel?
Så tråkigt eftersom han vunnit två och kommit tvåa i en av tre utställningar.
Tacksam för svar:bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tävla med skadad hund?

ställa ut tror jag blir svårt eftersom domarna inte kan bedöma hur hunden rör sig. men tävla lydnad kan du säkert göra. för enkelhetens skull kan du väl be din vet skriva ett intyg på att dett är en gammal skada som hunden inte lider av, att visa upp om någon frågar.

Jo det är sant.. men han travar helt normalt! Det är mest i gång han kan små halta ibland, men som sagt.. inget som syns i större skala:)
Men jo.. de kan nog bli svårt ändå:(
Intyg från vet är ju bra! Så man kanske iaf kan vara med på små tävlingar i lydnad och freestyle:)

Jag torr men är inte helt säker, men du kan ställa ut hunden så länge du har vet intyg på skador osv.
Domaren skall då bortse från skadan. (typ?)
Testa och ställ ut honom,det kanske går super? Vem vet?

Jag torr men är inte helt säker, men du kan ställa ut hunden så länge du har vet intyg på skador osv.
Domaren skall då bortse från skadan. (typ?)
Testa och ställ ut honom,det kanske går super? Vem vet?

Vad jag hört så kan domaren välja om den ska bortse från skadan eller ej...:smirk:
Det var iaf vad jag hörde när min diva till hund fick en 10 cm kortare svans pga att den klämdes i dörr.

Okay stav fel såg jag nu,men jag tror att det är så..:smirk:
Jag vet om hundar som ställs med endast ett öga och det har gått bra för dem ändå.. Och jag vet att de har intyg och diverse.
Men om domaren vill eller måste vet jag inte, då jag själv inte har någon erfarenhet av det. ;)

Dom orden lös upp min dag!:bow: *ehm.. natt:angel:*
Ska prata med vet. och en domare jag känner och se vad dom säger:)

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 210
Senast: squarepants
·
R
Övr. Hund Kan ni hjälpa mej, ni duktiga hundmänniskor!? I måndags halkade min hund nerför dom sista trappstegen i trappen. Jag såg när det hände...
Svar
7
· Visningar
10 531
Senast: Rigoletto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka