Tävla med boots

kolblakkur

Trådstartare
Hur är det egentligen, får man tävla med barfotaboots eller måste hästen vara skodd?

Tycker det är lite förlegat om man måste ha skor på hästen, boots går att brodda så det borde vara likvärdigt.

Sv: Tävla med boots

passar på att slinka in med ännu en fråga. Min är skodd runt om men vart hittar man brodd lämpliga till en shettis?

Då slinker jag in med ännu en fråga som jag kom på:
Måste hästen vara skodd runt om för att tävla i körning?

klippt från TR körning

Mom 509 Skoning
1. Hästar får skos med valfritt slag av skor, men skor med vikter är förbjudna.
Under tävling får endast tappad eller skadad sko bytas.

2. Hästar som deltar i maraton måste vara skodd på alla fyra hovarna.
Dispens beviljas ej.

3. Hovslagare skall finnas tillgänglig under maratondagen.

så jag tolkar det som att hästarna måste vara skodd. Min är det eftersom han blev för öm i framhovarna, slet för mycket. Fick en helt annan gång och bjudning när han inte behövde trippa fram på grusvägarna.

ang broddar. Kör man på gräs kan det ju bli väldigt halt, likaså på vintern när det är isigt ute. Vilka broddar är bäst att använda?

BAH!

Ja, där förlorade Sverige en licensbetalande kusk. Synd, men jag skor inte runt om bara för att tävla en gång om året.

Dressyr och precision får man tävla barfota. Och även om en tävling består av alla tre grenar så kan man välja att inte köra maratonmomentet.

Du får väl köra fler tävlingar då ;)

Till shettis är det väl 5/16 va...? Går att köpa på de flesta hästsportaffärer. Jag körde med vinterbrodd på gräs när jag körde shettis.

Det har varit olika storlek på hålen på de skor jag har fått till mina shettisar. Ibland 5/16 och ibland vanliga 3/8.

5/16 har jag för mig hovslagaren sa när han var här sist och vi pratade om det. Han rekommenderade vinterbrodd på 8mm. Tror ni det fungerar?

De skorna min ponny har just nu är det bara 2 broddhål i, behöver man 4 broddar per sko på gräs?

Jag körde med vinterbrodd i trakterna nu i helgen och det funkade bra. Iofs var det torrt i gräset så det var ju inte så halt...

För att krångla till det så finns det 3 olika varianter till shettis beroende på vilka skor det är, vanlig 3/8", 3/8" fast med 2 mm kortare gängning än normalt och sen då 5/16"... varför göra det enkelt för folk :grin:

Liknande trådar

Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
639
Senast: Ninnurur
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
625
Senast: Mli
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
742
Senast: Miingla
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
959
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Väska/väst/annat?
  • Valp 2025